به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۱۵۰۴۵
جامعه مسوولین به سمت دکتر شدن پیش می‌رود؛

از تب دکترا تا به سخره گرفتن علم

گروه جامعه:‌ سیل دکترا گرفتن آن قدر مهیج و جذاب است که حتی وزیر مرحوم یکی از دولت‌ها دست به چنین کاری زده بود. مدیر چندین دستگاه بزرگ دولتی کشور این چنین کردند. شهردار اکثر شهرهای کشور چه کوچک و بزرگ این روزها عناوین دکترا را یدک می‌کشند...
از تب دکترا تا به سخره گرفتن علم
 نوید قائدی

این روزها در اکثر اداره‌ها از مدیران تا معاونین و مسوولین بخش‌ها مدرک دکترا دارند.از سال‌های دور تاکنون آن قدر این بیماری مسری ادامه یافت تا این که تمام موفقیت و آینده جوانان در گذر از سد کنکور خلاصه شد. تب و تاب قبولی در دانشگاه با هدف بدست آوردن آینده‌ای بهتر ملکه ذهن خانواده‌ها شد و تمامی تلاش خود را می‌کردند تا فرزند آنان از این سد بزرگ و سخت گذر نماید. کنکور و کنکوری شدن موجب پیدایش صنعت علمی و آموزشی کنکور شد یعنی به موازات این رشد صدها موسسه و مدرس اختصاصی کنکور به‌وجود آمد و بازار اقتصادی داغ و پر رونقی را رقم زدند.

این ضرب آهنگ سریع و پرمخاطره‌ لیسانسیه شدن آنچنان به پیش می‌رفت که مسوولان و نهادها هر کجای کشور و شهرها و ده کوره‌ها توانستند با کمترین امکانات و پیش نیازها دانشگاه تاسیس کردند. بعد از دانشگاه هم که معمولا بدلیل وضعیت سخت بازارکار فارغ التحصیلان سرخورده از این همه تلاش دچار یاس و ناامید می‌شدند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت‌ها تا حدود نیمی از آنها می‌توانستند سر کار و شغل مناسبی بروند.
بعد از گذشت سالها جمعیت جوان کشور شروع به نزول کرد.

ورودی دانشگاه‌ها کم و کمتر شد به طوری که بسیاری از دانشگاه‌های به‌وجود آمده بدون متقاضی رها شدند و حتی تعدادی برچیده یا در هم ادغام شدند. بعد از گذر از مرحله کارشناسی و زیاد شدن این مدرک در سطح جامعه همه به فکر ارتقای این مدارک برآمدند. این بار تب و تاب ارشد گرفتن به عنوان مد جدید و فراگیر در جامعه هویدا شد. روزگاری دانشگاه‌های معتبر کشور در هر رشته نهایت تا 4نفر دانشجوی ارشد می‌گرفتند و پرورش می‌دادند ولی اکنون به یمن همان دوره‌های باطل و تجربه ناموفق گذشته اکثر دانشگاه‌ها و پردیس‌ها و مراکز غیر دولتی تحصیلات تکمیلی را با بالاترین ظرفیت پذیرش ارائه می‌دهند در واقع به فکر کسب منابع مالی بیشتر هستند تا اینکه دانشجویانی خلاق و با سواد را‌تربیت نمایند.

این حرکت رو به جلو این بار با قدرت بیشتری در دوره‌های ارشد و دکترا نمایان است. پذیرش دوره‌های تحصیلات تکمیلی به عنوان یک صنعت پردرآمد و تمام عیار مالی در کشور مطرح است. جوانان به هر دری می‌کوبند که وارد این حرکت و گردش گردند تا دوباره انس خود را امتحان و آینده‌ای درخشان برای خود رقم بزنند. مدیران هم بفکر نام وزین دکترا و افزایش حقوق و مزایا از هر کوشش برای کسب این عنوان دریغ ندارند. اکثر مدیرن بدلیل ذیغ وقت یا سطح نامناسب سواد امکان گذر از پروسه‌های کنکور دانشگاه‌های مهم را ندارند لذا بواسطه تمکن مالی مناسب و یا بورسیه‌های بادآورده دولتی و خصوصی به دنبال دانشگاهای دست چندم و پردیس‌ها و مراکز خصوصی و غیر انتفاعی هستند تا با هر طریق ممکن بتوانند عنوان دکترا را تصاحب و به یدک بکشند.

آخر مگر می‌شود کارمندان و کارشناسان ادارت دارای مدارک کارشناسی ارشد باشند ولی مدیر از آنان عنوان مدرک پایینتری را داشته باشد. این روزها صنعت بزرگ مسابقات علمی و دانشگاهی کشور ایران در دنیا نظیر و مانند ندارد. شاید به پرسید چگونه؟ این روزها شما می‌توانید انواع مقالات علمی مطابق با میل و رغبت خود را چه در مجلات و سمینارهای داخل چه خارج از کشور را خریداری و بنام خود ثبت نمایید. می‌توانید انواع موضوعات پایان نامه‌ای را خریداری و دفاع نمایید. می توانید در هر رشته‌ای ورود نمایید و حتی می‌توانید بواسطه مدیر بودن و نفوذ خود نمرات مطلوب و دلخواه را کسب نمایید. مدارک بین المللی زبان را با نمرات بالا بگیرید و ضمیمه مدارک تحصیلی خود نمایید؛ اما چه تعداد از مدیران دکتر کشور می‌توانند محاوره زبان انگلیسی و یا شنیدار و گفتار انگلیسی داشته باشند و یا به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون بکشند؟

سیل دکترا گرفتن آن قدر مهیج و جذاب است که حتی وزیر مرحوم یکی از دولت‌ها دست به چنین کاری زده بود. مدیر چندین دستگاه بزرگ دولتی کشور این چنین کردند. شهردار اکثر شهرهای کشور چه کوچک و بزرگ این روزها عناوین دکترا را یدک می‌کشند. جامعه مسوولین ایرانی به سمت دکتر شدن پیش می‌رود اما بسیاری از کارها لنگ کوچکترین تصمیم‌های درست کارشناسی اسیر شده‌اند و در مانده اند. به راستی این دکتر شدن چه لذتی دارد که مدیران در تکاپوی آن غرق شده‌اند.

بهتر نبود به جای این دل مشغولیات بیهوده بیشتر به فکر انجام صحیح کارهای خلق خدا می‌بودند. بهتر نبود به جای پز دادن با عنوان دکترا به فکر نمایش واقعی انسانیت می‌بودند تا همان هدف تعریف شده در نظام آموزش و پروش و نظام عالی کشور یعنی عالی و متعالی شدن انسان‌ها محقق گردد. آیا غیر از این است که این اقدامات را بایدحرکت‌هایی پوپولیستی و بی‌اعتبار دانست که علم را هم به مسخره گرفته‌اند. چه کسی باید به فکر این چالش بزرگ علمی کشور و گسست به‌وجود آمده باشد و این موضوعات مهم را پیگیری نماید تا لااقل علم بیشتر از این مورد تمسخر واقع نگردد.

11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۳:۴۳
دکتر سوزنی (342605)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۳:۵۱
عالی بود عالی. من خودم سال 92 رتبه 2 کنکور کارشناسی ارشد سم شناسی پزشکی اوردم. بعد وقتی رفتم دانشگاه تربیت مدرس فهمیدم علم تو ایران نمایشی بیش نیست و الان چندین ماه که بیکار هستم و با اینکه همه دوستان و اشنایان اصرار دارن برو دکتری بخون ولی دیگه حاضر نیستم برا گرفتن یه کاغذ اینقدر انرژی و وقت تلف کنم (342606)
کوروش
Germany
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۴:۱۵
واقعا این تب دکترا گرفتن تمام جامعه رو فرا گرفته و عده زیادی واقعا علم رو به سخره گرفتن.
هر دانشگاه کوچکی داره دکترا میده، همه بی استعداد و بی انگیزه و فقط به فکر مدرک. نه تسلطی به زبان و نه توانایی برای پژوهش عمیق که هر دو واقعا لازمه ی دوره دکتراست.
بخدا ما اینقدر دکتر نمیخوایم اینقدر تحصیل کرده نمیخوایم. خدا به دادمون برسه. دلم واسه نسل های اینده میسوزه که توی خیابان فقط باید دکتر و مهندس ببینن اما افسوس و صدافسوس.... (342607)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۴:۳۳
این پدیده در حوزه های علمیه نیز تسری پیدا کرده به طوری که بعضی از روحانیون علاقمندند بجای القاب حوزوی از القاب دانشگاهی استفاده کنند به خصوص دکتر (342608)
سروش
Germany
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۵:۵۶
ضمن تشکر از بهار عزیز که به این مساله پرداخت
نکته ی غم انگیز مدارک خالی از علم و ادبیست که موسسات بدون ریشه در دورافتاده ترین نقاط مملکت و بدون داشتن حداقل امکانات میدهند این مدارک جایی اهمیت می یابند که دارندگان آنها که معمولا از تمکن مالی و رابطه های خوبی برخوردارند سمت هایی را اشغال می نمایند که تخصص لازم را برای ان جایگاه ندارند و این خود به چرخه ی فساد مدیریت در کشور مساعدت می نماید. (342609)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۶:۴۷
من در کشور سوئد به عنوان استاد مشغول به کار هستم. اینجا از عناوینی مثل دکتر و .... به هیچ عنوان برای افراد استفاده نمیشود و میتوانم بگویم در کشورهای غربی به هیچ عنوان از این عناوین استفاده نمیشود و افراد را با اسم کوچک صدا میکنند. متاسفانه چون در ایران افراد را بر اساس ظواهری مثل پول و مدرک و .... میسنجند تب گرفتن مدرک دکتری چه با تقلب چه بی تقلب چه با پول په با پارتی بالا است. باید فکر اساسی برای فرهنگ مردم ایران کرد. مشکلات همه ما ایرانی ها ریشه در فرهنگمان دارد. (342610)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۶:۵۹
خخخخخخ یاد پیامکهای تبلیغاتی دانشگاه ازاد افتادم برا جذب دانشجو دمت گرم بهار خاطرات و تازه کردی (342611)
غیرایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۸:۴۳
درجوامعی که ارزشها ی انسانی بی ارزش می شوند .....دیگر همه معیارها مالی سنجیده میشوند@ (342612)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۱۹:۵۰
وقتی مثلا قانون تصویب می کنیم که عضو شورا ی شهر باید لیسانس داشته باشد, پایه را ریخته ایم. در حالی که نظر دادن را جع به مسایل شهری بیشتر بر اساس شناخت فرد از شهر و گستردگی روابطش در مسایل شهری است. حال یک جوان که مثلا لیسانس فلان دارد چه گلی به سر مردم شهر خواهد زد. لیسانس داشتن یا حتی دکتری داشتن یک عضو شورا یک مزیت است اما وفتی مردم یک شهر تشخیص دهند فلان آقا که تحصیلات آکادمیک هم ندارد مشکلاتشان را بهتر می فهمد و راه و کار را هم بهتر تشخیص می دهد چرا به مردم حق انتخاب اصلح را ندهیم (342613)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۵/۰۶/۱۰ ۰۰:۰۰
شناخت مسائل شهری نیاز به کارشناسی دارد برادر من. مشکلی که شما میفرمایید دقیقا برمیگردد به دیدگاه افرادی مثل شما که بجای رای دادن به افراد صاحب مدرک در زمینه امور شهری به افرادی مثل ورزشکار ها یا سیاسیون رای می دهند بعد میپرسند اینها چیکار کردند (342617)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۲۱:۰۳
سلام . من نرسیدم در باره ی مطلب « برگ برنده روحانی . . . » یاداشتی بگذارم . می خواستم پیشنهاد کنم از ظرفیت موسیقی و کنسرت برای انتخابات استفاده بشود . کمپین ها و نشست هایی با بهره گیری از انرژی موسیقی رکورد دوم خرداد را خواهد شکست . یادش بخیر نجیب پیروز ممنوع . بدرود . (342614)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ۲۱:۵۰
بالاخره بايد يه بهانه اي براي خالي كردن جيب ملت و سرگرم كردنشون داشته باشن يا نه؟؟؟ (342615)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۰ ۰۰:۰۸
در اين كشور علمي در كار نيست بلكه گرفتن يك مدرك به نام دكترا هست كه كوچكترين پشتوانه علمي به همراه ندارد از زماني اين دانشگاه به اصطلاح ازاد در اين كشور باز شد روز به روز بركثرت اين مدارك بي پشتوانه افزوده شد ومتاسفانه در اين كشور علم نيز به سخره گرفته شد و اين بيماري مدرك گرفتن دامن گير جوانان اين مرز وبوم گرديد (342618)