به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۹
 
۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۱۱۵۳۹۰
ما را چه می‌شود که اینقدر مفاسد اقتصادی در جامعه‌ عمومیت پیدا کرده؟

زیباکلام: چرا روز به روز بیشتر و بیشتر در فساد فرو می‌رویم؟

گروه سیاسی: صادق زیباکلام در نامه‌ای به رییس‌جمهور از وی سئوال کرده است که جنابعالی بالاترین خدمتی که در مبارزه با فساد می توانید بنمایید آنست که از جایگاه رئیس جمهور کشور این پرسش ابتدایی و ساده را مطرح فرمایید که "ما را چه می‌شود که اینقدر مفاسد اقتصادی در جامعه مان عمومیت پیداکرده است؟" متن نامه را در ادامه می خوانید.
زیباکلام: چرا روز به روز بیشتر و بیشتر در فساد فرو می‌رویم؟
بسمه تعالی
سرور مکرم
جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست‌محترم جمهوری اسلامی ایران شیدالله ارکانه
با سلام وتحیات ،در آخرین سخن رانیتان برای چندمین بار بگونه ایی بسیارقاطع سخن از ضرورت مبارزه با فساد بمیان آوردید. با این تفاوت که برای نخستین بارضرورت ریشه یابی فساد رامطرح فرمودید و اینکه بدون پرداختن به اسباب وعلل عمیق تر بوجود آمدن فساد، نمی توان با صرف گرفتن، زدن و بستن امید چندانی به پیشرفت در از بین بردن آن داشت.

هنوز سخنان تان در فضا بود که موضوع فساد در"صندوق فرهنگیان" مطرح شد؛ و هنوز کم وکیف پرونده این مورد جدید فساد روشن نشده بودکه باز خبر فساد دیگری آمد. این بار پای شهرداری و برخی از اعضاء شورای شهر به میان آمده بود. البته در این فقره چون پای"خودی‌ها" در میان است سر و صدایی که برای "فیش های حقوقی"براه افتاد اتفاق نخواهد افتاد و برعکس سعی خواهد شد تا موضوع جمع وجور شود. من فرضم بر آنست که جنابعالی در خصوص معضل عظیم فساد صادق هستید و واقعا آنگونه که فرمودید بدنبال اسباب و علل بوجود آمدن و ریشه یابی آن هستید.

تصور می‌کنم جنابعالی هم با بنده هم رای باشید که حجم مفاسد اقتصادی آنقدر در جامعه مان زیادشده که کمتر هفته ایی می‌گذرد که در آن خبر یک فساد اقتصادی جدید بیرون نیامده باشد. جوامع پیشرفته که جای خود را دارند، آیا در هیچ جامعه همردیف خودمان هم آمار مفاسد اقتصادی حتی نزدیک به آمار مفاسد اقتصادی در ایران می‌شود؟

جنابعالی بالاترین خدمتی که در مبارزه با فساد می‌توانید بنمایید آنست که از جایگاه رئیس جمهور کشور این پرسش ابتدایی و ساده را مطرح فرمایید که "ما را چه می‌شود که اینقدر مفاسد اقتصادی در جامعه مان عمومیت پیداکرده است؟" آیا در ساختار ژنتیکی ما ایرانیان کمبودی وجود دارد که این همه تمایل به مفاسد اقتصادی در میان مان رواج دارد؟ یا بقول عباس میرزا به موسیو ژوبرفرانسوی در۲۰۰ سال پیش: "درآبی که می‌نوشیم، در خاک‌مان و یا در آفتابی که بر سرما می‌تابد عناصری وجوددارند" که ما ایرانیان را این همه متمایل به مفاسد اقتصادی می‌نمایند؟ آیا در کشورهای دیگر هم این همه دستگاه، سازمان، نهادهای مراغبتی، حفاظتی، حراستی، بازرسی، نظارتی، تعزیراتی، اطلاعاتی، امنیتی و.... که در نظام ما برای کنترل و مراغبت تشکیل شده، وجوددارند؟ آیا در جوامع دیگر هم این همه دقت، وسواس، بررسی، موشکافی و رسیدگی های عقیدتی، سیاسی، اخلاقی، اطلاعاتی و امنیتی که ما در جریان انتصاب، انتخاب، استخدام و گزینش مدیران‌مان بکار می‌بریم، اساسا وجوددارند و اعمال می‌شوند؟

می دانیم که پاسخ به همه این پرسش ها منفی است. در جوامع دیگر نه این همه دستگاههای عریض و طویل مراقبتی، نظارتی و "مچ گیری" وجود دارند، و نه این همه بررسی، دقت و مته به خشخاش گذاردن بهنگام استخدام و یا عزل و نصب های مدیران و مسئولین شان صورت می‌گیرد؛ مع‌ذالک نه این همه فساد در جوامع شان وجود دارد، و نه مدیران و مسئولین شان این همه مثل ما خطاکار و "کج دست" از آب درمی آیند.

جناب دکتر روحانی بزرگوار
بزرگترین گامی که در جهت مبارزه با فساد و بقول خودتان "ریشه یابی" آن می‌توانید بردارید، طرح همین پرسش ساده است که "مارا چه می‌شود که این همه فساد در جامعه مان بوجود آمده؟" طرح این سئوال باعث می‌شود که بجای رفتن بدنبال آدرس های بیهوده ایی که یک عمر است در مبارزه با فساد بدنبال آنها رفته ایم همچون "ضرورت یک عزم واراده ملی (بمنظور مبارزه با فساد)"؛ "همکاری و هماهنگی میان سه قوه"؛ "برخورد قاطع و انقلابی با مفسدین (تا دیگران درس عبرت بگیرند)"؛"وضع قوانین و اجرای مقررات سخت گیرانه تر"و سایر راه حل های بی حاصل، برای یکبار هم که شده از خودمان بپرسیم که چرا در جوامع دیگر که نه این همه دستگاه های بگیر و ببند دارند، نه این همه اصرار می‌ ورزند که مدیران و مسئولین شان متدین و طرفدار نظام های شان باشند، نه جرمی بنام"مفسد فی الارض"دارند، و نه کسی را به این اتهام تا کنون اعدام کرده اند، یک دهم و شاید یک صدم ما مفاسد اقتصادی ندارند؟

شاید اگر جنابعالی این پرسش را مطرح نمایید سرانجام موفق به این کشف بزرگ شویم که ریشه فساد نه در آب ایران است نه درخاک آن؛ نه ما ایرانی ها بیشتر از دیگران تمایل به فساد داریم و نه مشکل در توطئه های دشمنان نظام است و نه در نبود قوانین و مقررات. مشکل درنظام اقتصادی بیمار، ناکارآمد و فاسد دولتی حاکم برکشورمان است. ظرف ۲۵۰سالی که از انقلاب صنعتی و شکل گرفتن اقتصاد آزاد می‌گذرد تا به امروز حتی محض نمونه یک اقصاد دولتی موفق نتوانسته ظاهر شود. اقتصادفاسد و ناکارآمد دولتی حاکم بر ایران هم نخواهد توانست استثنایی براین قاعده تاریخی شود. تنها محصول موفق اقتصاد دولتی ایران فساد وفساد و بازه فسادبیشتر بوده است.

بیست و هفت سال پیش جناب هاشمی رفسنجانی که قدرت و اقتدارشان بسی بیش ازجنابعالی می‌بود بعلاوه مخالفین شان هم به همان نسبت از مخالفین امروزی شما کم عده وعده ترمی بودند، با یک عزم واراده راسخی به سودای تخریب اقتصاد درمانده دولتی کشور (که آنروز یک صدم فساد امروزی هنوزدرآن ظاهرنشده بود) وارد پاستورشدند.

اما هنوز به نیمه راه ریاست جمهوری شان نرسیده بودند که مجبور شدند سودای اقتصاد آزاد آدام اسمیت را از سر بدر کنند و به همان"سازندگی"بسنده نمایند. هنوز بعد از گذشت سه دهه ایشان متهم هستند که "نسخه بانک جهانی را می‌خواسته اند درکشور اجرء نمایند و الگوی توسعه شان این بوده که ایران را تبدیل به "ژاپن اسلامی" نمایند". واقعا هم باورنکردنی نیست که کسی خواسته باشد چنین ضربه و لطمه ایی به کشورش وارد کرده باشد و آنرا تبدیل به ژاپن نماید. احتمال موفقیت جنابعالی دردست بگریبان شدن با ریشه های عمیق‌تر مفاسد اقتصادی و جایگزین نمودن اقتصاد فاسد دولتی ایران با اقتصاد آزاد ادام اسمیت یقینا و بطریق اولی از آقای هاشمی رفسنجانی هم بمراتب کمتر می‌باشد.

می‌ماند این پرسش که پس چرا می‌نویسم و امیدم به چیست؟ می‌نویسم چون امیدم بحضرت باریتعالی است. می‌نویسم تا جنابعالی را وادار نمایم تا مرتبه بعدی که در تلویزیون ظاهر شدید، به این پرسش مجبور شوید پاسخ دهید که چرا روز به روزما داریم بیشتر و بیشتر در فساد فرو می‌رویم؟ می‌نویسم تا شاید فردا روزی فرزندان مان توانستند گامی را که نسل ما نتوانست بردارد، و نتوانستیم این بنای اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی را از جای برکنیم و برروی ویرانه های آن بنای اقتصاد مدرن و موفق ادام اسمیت را بنا نهیم تحقق ببخشند. می‌نویسم تا نسل های بعدی بدانند که اجدادشان آنقدر ایدئولوژیک زده بودند که اقتصاد آزاد و ژاپن شدن را ننگ و عار می‌پنداشتند.
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
سیزدهم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود و پنج

مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۱۶:۲۳
یعنی دلم میخواد استاد منطقی مغالطاتی را بگیرد.

اون وقت جامعه عوام از سخنان این پوپولیست چه را بر می گزیند؟ (342717)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۲۳:۴۸
جواب سوالتونو اگه بنويسم قطعا "بهار" فيلتر ميشه،پس سكوت مي كنم (342753)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۱۶:۴۵
بسیار زیبا بود . واقعا چرا؟؟ حقوق های نجومی چرا؟ اختلاس چرا؟ ارتشا چرا؟ و هزاران چرای دیگر. چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (342720)
شوریده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۱۷:۰۱
جناب آقای زیبا کلام دامه تحیاته جواب شما بسیار ساده است و میتوانید از دانش آموزان ابتدایی هم جواب دریافت نمایید ....... هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک (342721)
امیر
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۱۷:۴۷
ریشه مشکل ما همین ایدئولوژی زدگی و ظاهر پرستی است. وقتی ملاکمون برای گزینش ظاهر افراد باشه خودمون رو در معرض نفوذ ریاکارترین و دروغگوترین و دوروترین و فرصت‌طلب‌ترین افراد جامعه قرار میدیم چرا که ظاهر به راحتی قابل جعله. ما باید فرصت ها و امکانات رو بر اساس استعداد و تخصص و علم و دانش افراد در اختیار انها قرار بدیم، نه نظرات سیاسی و عقاید مذهبی و تیپ و قیافه و روابط فامیلی و سهمیه های گوناگون. (342725)
ایران داد عمارلویی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۱۸:۲۴
والله من میدانم دلیل این همه فساد چیست و راه برون رفت ان را هم میدانم ولی کو گوش شنوا؟
ازادی رسانه
فاصله گرفتن از امتیازات طبقاتی؛؛؛
و........ (342726)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۲۰:۴۲
بسیار عالی و درخور تامل (342734)
فریبرز
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۲۱:۵۳
وقتی همه امتیازات جامعه فقط در انحصار یک قشر خاص باشد هر گونه فسادی محتمل است (342742)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۲۳:۲۴
جناب زیباکلام، یک نگاهی به مقالات تون در مورد فیش های حقوقی بزنید... و برخورد طرفدارانه تون رو... و هم چنین به سیستم اقتصادی که به اون ایمان قلبی دارید هم رجوع کنید... اونوقت می بینید که فساد در کشور ما چه چپ چه راست، اگر وجود نداشته باشد، عجیب تر است... (342749)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۰:۴۴
دلیل اصلیش مشخص است و همه دلیلش را به خوبی میدانند . وقتی شکر نعمت را به جای نیاوری نتیجه می شود همین . وقتی از سر سیری پشت پا بزنی به همه نعماتی که داشتی نتیجه اش همین می شود .
خود کرده را تدبیر نیست (342757)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۲:۱۵
وقتی خودی ها از هر تعقیبی مصونند و غیر خودی ها از هر اظهار نظری محروم ، طبیعتا باید انتظار این همه فساد را داشته باشیبم (342762)
ارمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۴:۴۸
دلیلش که مشخصه چرا میخواین بکوبینش تو سره این دولت یا دولت قبلی و ازش استفاده سیاسی بکنین کم بودن وحشتناک درامد مردم گرانیه ابتداییترین نیازهای زندگی و اختلاف طبقاتیه زیاد ،تازه شانش اووردیم ۸۰ میلیونیم اگه بیشتر بودیم که فاتحمون خونده بود. (342764)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۴:۵۳
یجوری وانمود میکنن انگار یکجای دیگه زندگی میکنن مگه جامعه رو نمیبینین هم تو کاره دزدین تقریبا (342765)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۸:۰۷
جواب سوال شما آقای دکتر زیبا کلام ساده است و جواب آن این است که برای تخصص و رابطه تمایز قائل نمی شویم. (342770)
اخشاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۸:۴۴
جناب زیبا کلام مشکل اقتصاد آزاد نیست. در همین مملکت کم خصوصی سازی انجام نشده است. ولی موفق نبوده ایم. لطفا راه اشتباه را به مردم نشان ندهید. هنوز از داغ خصوصی سازی مدارس ابتدایی تا متوسطه خون دل مردم این کشور انباشته است.
مشکل دموکراسی است. به قول لینکلن:دموكراسي همانا حكمراني بر مردم، براي مردم و از سوي مردم است.
قدرت را به مردم باید بازگرداند. (342772)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۹:۰۰
ازتئوری اقتصاد ازاد ادام اسمیت واقتصاد ایده ئو لوژیک زده و اقتصاد دولتی ویا خصوصی ومردمی بفرمایش دکتر زیبا کلام اطلاع وتبحر کافی ندارم ولی همین قدر میدانم بین ارزش افزوده کار ومدیریت وابتکار وکار افرینی و از طرفی ارزش افزوده سرمایه تناسب علمی ومنطقی ومعقول برقرارنیست و نیزاین نکته که یک نقشه راه اقتصادی براساس الگوی اقتصاد مقاومتی که البته با منافع ملی وفرا ملی پیوندتنگا تنگ دارد راهگشا ی مشکل اقتصادی سیاسی ایران است (342774)
ارسلان
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۹:۱۳
همیشه تا مشکلی پیش می آید و باید با آن شفاف سازی کرد و در نهایت برخورد نمود، یک مصلحتی پدید می آید و نتیجه این مصلحت سنجی ها شد این وضع.

شما برزیل را نگاه کنید، رییس جمهور را در میانه المپیک برکنار کردند و مصلحت سنجی نکردند. (342777)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۹:۴۸
يك سوال- كجاي اقتصاد اسلامي با كاهش ارزش پول وچاپ اسكناس توافق دارد - كجاي اقتصاد اسلامي با دخالت دولت در اقتصاد وانحصار طلبي موافقت دارد - كجاي اقتصاد اسلامي با بهره 28درصد توافق دارد -كجاي اقتصاد اسلامي مجوز را به جاي ضابطه نشانيده است - اقتصاد اسلامي را رعايت كنيد ادام اسميت پيش كش (342778)
سپهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۱:۳۲
میشه بفرمایید اقتصاد اسلامی دیگه چه صیغه ایه ؟ اقتصاد یک علمه نه یک ایدئولوژی و مذهب خاص (342782)
داود کوزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۰:۳۷
فساد اقتصادی در همه اقشار جامعه ما وجود دارد من قدرت برداشتن یک خودکار یا یک فیش غذا را دارم و آن قدرت میاردها دلار
آنچه مسلم هست این ظرفیت دزدی اقنائ ناپذیر است و تنها یکراه دارد
امضاهای کلیدی در دست افراد صالح و متدین باشد (342779)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۱:۱۰
حالا که این حقوق های نجومی خر دوستان شما رو گرفته به فکر درمان ریشه ای فساد افتادین یعنی تا حالا هرکی هر کاری کرده ولللش از شنبه برنامه ریزی جدید می کنید (342780)
reza
Germany
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۱:۵۱
خودی وغیر خودی از بین برود و با این پایه اقتصادی خصوصی سازی هم جواب نمیدهد زیرا اموال ملت را به خودیها واقوام میدهند ..ازادی رسانه حداقل راه حل است.... (342783)
محسن
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۲:۴۰
جناب زیبا کلام درست فرمودند باید سوال شود توسط ریاست جمهور تا شاید جوابش پیدا شود0 (342794)
عدالت پيمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۲:۵۰
درود و سلام بر همه بنده حقير فيلسوف هستم و نگاهي جامع مانند دكتر زيبا كلام دارم
ما فقط دو مشكل اساسي و عمده داريم اولا جمع گرا نيستيم گرچه غربيان سالهاست اينراه را برگزيدند اما ما سطح مشاركتهاي اقتصادي سياسي و حتي اجتماعي مان بسيار كم است برادر از برادر رونده شدست با تمام همسايه ها و حتي كشورهاي همسايه مان مانند خون و شمشيريم در حاليكه كل اروپا به مثابه يك كشور واحد ميماند اما ميان امت مسلمان آتش برپاست بنده در شهر جنوبي زندگي ميكنم قبلا شهر توسط عده اي از ريش سفيد ها و بزرگان شهر كه امين مردم (342796)
عدالت پيما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۲:۵۵
امين بودند به بهترين وجه اداره و اگر بگويم فسادي نبود حتي در حد گران فروشي يك ميوه فروش بيراه نگفتيم و مانند شاهين تمام امورات شهر را زير نظر خود داشتند قبيله و قوم اصالت و مفهوم داشت اما حالا افسوس....مشكل دوم اينست كه ما علاوه بر دور شدن ازهم حتي به خود اصيلمان نيز نرسيده ايم گويي هركس و هرچيز و هرعلم قبله ماست بجز قلبمان كه بهترين راهنماست اگر روزي خود واقعيمان را باور نموديم ياحتي شناختيم به سعادت ميرسيم (342797)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۳:۰۶
به نظر من تنها راه جلوگیری از فساد، شفافیت و بازهم شفافیت و گردش جریان آزاد اطلاعات در تمامی عرصه ها و اجازه به تابیدن نور و روشنایی به همه گلوگاههای
فساد ساز و فساد خیز در کلیه سطوح بدون داشتن هرگونه واهمه است (342798)
سوادکوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۴:۴۱
رفتم معدن شن ماسه تو مازندران گفتم چرا ماسه تو چند سالی خیلی رفته بالا با انکه شما کمترین ضربه رو از نظر اقتصادی خوردین از منابع ملی استفاده میکنین سهامدار شرکت گفته اونا دارن میلاردی میخورن ما هم به بهانه مختلف شن ماسه میبریم بالا پس نتیجه این که همه دارن میخورن بجز ما قشر ضعیف متوسط (342803)
ایثارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۵:۱۴
وقتی این اتفاقات می افتد بیاد فرمایش حضرت امام می افتم که فرمودند نگذارید این مملکت بدست نااهلان ونامحرمان بیفتد باید قبول کنیم مسئولی که اختلاس میکنه .مسئولی که بامردم رفیق نیست وبادریاست اورا مغرور میکنه .مسئولی که برای حرمت مردم ارزشی قائل نیست .مسئولی که بدلیل سیاسی کاری های ویران کننده دیگران که نباید برای پستی تایید ومعرفی بشه ومتاسفانه میشه ومسئولی که لیاقت هرکاری را نداره اما بدلایلی برای اومیدان فراهم میشه درادامه اینها نباید منتظر چنین روزهایی باشیم؟باید منتظر بدتر از اینها هم باشیم (342809)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۱۵:۲۰
خوشم میاد که هفته قبل که این آقا به جناب عالیجناب سرخپوش تاخته بود، هیچ چیزی ازش ننوشتید.
عجب خبرگرازی آزاد و مستقل هستید. (342810)