به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۱۵۴۷۷
چند نکته پیرامون اظهارات اخیر امام جمعه مشهد

چند نکته درباره یک نظر

چند نکته درباره یک نظر
محمد توکلی

گروه سیاسی: چندشب پیش در یکی از بخش‌های خبری، مجری سیما مصاحبه‌ای اختصاصی با امام جمعه‌ مشهد‌ترتیب داد تا ایشان مانند خطبه‌های نماز جمعه شان در‌تریبونی یک طرفه نظراتشان را برای مخاطبان بیشتری تکرار کنند.
جناب علم الهدی در این برنامه فرمودند: ‌‌«کنسرت در شکل اجرایی اش یک واقعیت دیگر هست و آن عبارت است از اینکه ارائه موسیقی همراه با یک سلسله حرکت‌ها و هیجان‌های مبتذل، از این کنسرت‌ها یک فیلمی بردارند (از یکی از این‌ها از همه اش هم نه) این فیلم را جلوی کدام مرجع تقلید می‌گذارند که بگوید اجرای این برنامه بی‌اشکال است؟ ما گفتیم آقا این حرام در این شهر به حرمت امام رضا (ع) انجام نگیرد.»

‌‌‌درباره‌ این سخن ایشان گفتنی‌هایی است:
1- اینکه این گرفتاریِ ‌‌‌تعمیم گرایی‌‌‌ ما به این حد رسیده باشد که حتی خواص جامعه با دیدن یک فیلم از یک کنسرت آن را به تمام کنسرت‌ها با هر سبک موسیقیایی تعمیم می‌دهند و معنای کنسرت در ذهن شان برابر با چنین چیزی می‌شود به شدت نگران کننده است.

2- مگر در حاشیه‌ تفریح مردم در پارک و سینما یا در کنار دسته جات عزاداری، یا در سفرهای زیارتی به مشهد، یا در حاشیه فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس و. . . کسی مرتکب فعل حرام نمی‌شود؟ به واسطه‌ نهی از فعل حرام درب پارک‌ها و سینماها را می‌بندیم و عزاداری، سفر به مشهد، فعالیت اقتصادی و. . . را تعطیل می‌کنیم؟!

3- ‌‌‌حرمت امام رضا (ع) ‌‌‌ فقط در مشهد است؟ در استان خراسان رضوی است؟ در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است؟ تا آن جایی که از هم صنفان جناب علم‌الهدی یاد گرفته‌ایم حضرات معصومین (علیهم السلام) در همه جا حاضر و ناظر افعال ما هستند و این گونه نیست که در خیالمان این قصه را ببافیم که حرامِ خدا در شهری حرام است و در شهری دیگر حلال. در نتیجه اگر کنسرت در دیگر شهرهای همین مملکت که با قوانین نظام اسلامی اداره می‌شوند امکان برگزاری دارد نمی‌شود شهری را استثناء کرد.

4- آن حرام‌هایی که در آن فیلم کذا مشاهده کرده‌اند دقیقا چیست؟ اگر مقصود ایشان از حرام (به قول صدا و سیمایی‌ها) ‌‌‌حرکات موزون‌‌‌ حاضران در کنسرت است که بعید است هیچ بنی آدمی بتواند با اجرای استاد ناظری و استاد کلهر و امثال این افراد آن حرکات را انجام دهد، اگر هم منظورشان اختلاط زن و مرد است که این موضوع در صحن‌های حرم رضوی هم وجود دارد، پس با این استدلال زیارت حرم امام رضا (ع) را هم باید ممنوع اعلام کرد.

5- حضرت آقای علم الهدی دقیقا بر اساس کدام بند و تبصره‌ی قانونی حرفشان را به کرسی نشانده‌اند و به قول خودشان از فعل حرام جلوگیری کردند؟

6- درباره‌ی موسیقی، مانند بسیاری دیگر از موضوعات فقهی نظرات مختلفی بین مراجع معزز وجود دارد، اینکه بر اساس نظر یک مجتهد و نه حتی مرجع قانون نادیده گرفته شود و با انفعال و عقب نشینی دولت حرف و نظر یک فرد به جای قانون اعمال شود بدعت خطرناکی است که نباید به سادگی از کنارش گذشت.
7- می‌شود چنین موضوعاتی را در برابر معیشت مردم قرار داد و از پاسخ دادن فرار کرد اما خوب است آنان که دلسوز و دلواپس این کشورند به بخش ناپیدای این کوه یخ قانون‌گریزی هم توجه کنند.

بیکاری دردبزرگیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۴:۵۶
ای کاش یه کم به فکرمعیشت وبیکاری ماجوونا هم باشید.منم کنسرت دوس دارم.امااولویت بامعیشت وشغله.دانشجوی فوق لیسانسم .هرروزتوخونه بهم میگن بروسرکار.چقدرتوتنبلی (342937)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۴:۵۹
100سال پيش اقاي مدرس رابطه دين وسياست مدرن رادر قالب اصل عدم تخالف تعريف كرد و هنوز مابا عدم درك اين موضوع اندر خم كوچه خودبيني هستيم (342938)
مهرداد
Anonymous Proxy
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۵:۲۱
بهترین راه این است که یک شبکه تلوزیونی ویژه موسیقی تاسیس شود تا هم تمایل مردم به موسیقی ارضا شود و هم از تابو بودن موسیقی برای علما کاسته شود . (342941)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۶:۱۰
نظر آقای علم الهدی در این رابطه (فقط این موضوع) درست است.
استدلال نویسنده هم خیلی آبکی است.
اختلات کنسرت و اختلات حرم امام رضا علیه السلام یک جور است؟
کمی فکر لازم است. (342944)
مازیار
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۸:۴۳
توی محرم یه عده قمه میزنند و از اونجایی که آسیب زدن به بدن گناه و حرام هست پس باید درب هیئت ها رو بست و عزاداری نکرد ؟؟؟؟ (342955)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۲۲:۳۰
حافظ هنوز هم میخانه بسته است . (342974)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۰۱:۱۰
سطحی نگری در دین یکی از بزرگترین مشکلات مسلمانان و بخصوص ایرانیان است (342994)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۰۱:۲۸
میدونم نمیگذاریش بهار نیوز اما مینوسم.این آقا بهتره یک نگاه به پشت سرشون بندازن ببین تاریخ ایران چی بوده تا ببیننند در گذشته تنها آقایون نمیتوانند و بنوازند و برقصند بلکه خانومها هم بودند. ا (342995)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۰۱:۵۸
کنسرت میبینید ولی دزدی از بیتالمال و رانت بازی وتضیع حقوق مردم در برخی امورراهم ببینید فریاد بکشید و سینه چاک کنید (342996)