به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۵ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۱۵۵۶۴
از شارژ در جیب تا گوشی‌های بازیافتی

6 فناوری عجیب موبایلی/ تصاویر

گروه فناوری: فناوریهای تلفن همراه هر سال پیشرفت می‌کند اما بسیاری از این تحولات مانند ساخت دوربین بهتر یا افزایش فضای ذخیره، تکاملی هستند. اما تحولات مبتکرانه زیادی در زمینه طراحی و فناوری موبایل‌ها وجود دارد که چیزی در مورد آن‌ها نشنیده‌اید.
6 فناوری عجیب موبایلی/ تصاویر
برای مثال، شرکت نوکیا یک تلفن همراه طراحی کرده که در جیب شارژ می‌شود. همچنین مدل‌های دیگری نیز هستند که بیشتر مواد سازنده آن از مواد بازیافتی است. طراحی تلفن‌های مدولار با خاصیت ترمیم و ارتقای آسان و کاهش ضایعات الکترونیکی از دیگر تلاش‌های شرکت‌های فناوری ارتباطی برای خلاقانه‌تر کردن گوشی‌های هوشمند است.  هنوز معلوم نیست که این نوع تلفن‌های همراه چه زمانی وارد بازار می‌شوند. در اینجا به برخی از این طراحی‌ها اشاره شده است.
 
شارژ گوشی نوکیا E-Cu در جیب
 


شرکت نوکیا به عنوان یکی از رهبران قدیمی فناوری موبایل یک تلفن همراه مفهومی جالب طراحی کرده که از گرمای بدن برای شارژ مجدد باتری تلفن استفاده می‌کند. بدنه این تلفن هوشمند از مس بوده که با ترکیب با ژنراتور گرمایی یکپارچه داخلی آن، حرارت بدن را به برق تبدیل و از آن برای شارژ موبایل استفاده می‌کند.
 
تلفن همراه مادولار تعمیرپذیر PhoneBloks
 


شرکت PhoneBloks چند سال قبل یک تلفن همراه مفهومی را ساخت که بسیاری از شرکت‌ها در سال‌های بعد از آن تقلید کرد. در این طراحی، مجموعه‌ای از اجزای مادولار مانند قطعات لوگو کنار هم قرار می‌گیرند و کار تعمیر یا تعویض قطعه خراب را آسان می‌کنند. این تلفن‌همراه با کاهش چشمگیر ضایعات الکترونیکی کمک شایانی خواهد کرد زیرا به مردم اجازه می‌دهد تا حداکثر استفاده را از موبایل خود داشته باشند.
 
تلفن‌همراه ضد آب قابل شستشوی Kyocera
 


اکثر تلفن‌های همراه در زمان مواجهه با آب، کارایی خود ر ا از دست می‌دهند. شرکت‌های Kyocera و KDDI در ژاپن با همکاری یکدیگر یک تلفن همراه ضد آب قابل شستشو با صابون موسوم به Digno Rafre ساخته‌اند. اگر فناوری گوشی‌های قابل شستشو رایج شود، حتی می‌توان با تلفن همراه به حمام هم رفت.
 
تلفن همراهی از جنس چمن تازه
 


کمپین مسئولیت اجتماعی اتحادیه فوتبال راگبی سال گذشته تلفن همراه بازیافت O2 را تولید کرد که از اجزای تلفن همراه و چمن‌های بریده شده از استادیوم توئیکنهام لندن ساخته شده بود. شان مایلز، طراح این تلفن همراه از شرکت دیزاین‌ورکز یکی از این گوشی‌های دوستدار محیط زیست را با صرف 240 ساعت کار ساخت.
 
قاب این تلفن همراه از چمن‌های بریده شده ساخته شده که دو ساعت پس از چیده شدن از استادیوم بصورت انجمادی خشک شده بودند. سپس این گیاهان به صورت خمیری درآمده و به شکل قاب موبایل قالب‌گیری شد تا روی آن با رزین پوشش داده شود.  نتیجه نهایی، یک گوشی سبز تر بود که کاملا سازگار با محیط زیست است.
 
تلفن همراه منعطف سامسونگ
 


سامسونگ در سال 2011 یک مفهوم بری طراحی آینده موبایل ارائه کرد که شامل یک گوشی منعطف خم شدنی OLED بود. این تلفن همراه مفهومی بدون ترک خوردن یا شکتن نمایشگر، قابل خم کردن بود. در آن زمان سامسونگ قول داده بود که این موبایل را تا چند سال آینده طراحی کند اما پروژه مذکور با تاخیر مواجه شد و اکنون قرار است تا سال 2017 به بازار عرضه شود.  این طراحی طی سال‌های اخیر تکامل یافته و برخی تصاویر منتشر شده توسط سامسونگ نشان می‌دهد که این تلفن همراه می‌توان دور مچ دست پیچید.
 
تلفن همراه بازیافتی نوکیا
 


شناسایی راههای جدید برای ترکیب مواد بازیافتی در فناوری‌های جدید، هدفی است که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال آن هستند. نوکیا که یکی از نخستین شرکت‌ها برای ساخت محصولات سازگار با محیط زیست است، در سال 2008 از یک موبایل مفهومی موسوم به Remade رونمایی کرد که از قوطی‌های آلومینیومی،‌ بطری‌های پلاستیک و تایرهای قدیمی خودرو ساخته می‌شد.

این مواد بازیافتی در درجه اول در قاب گوشی استفاده می‌شد اما نوکیا بخش داخلی موبایل را بی‌نصیب نگذاشت. این شرکت در ادامه به دنبال ترکیب فناوری‌های سازگارتر با محیط زیست در تلفن همراه مانند الکترونیک چاپی و نمایشگر دارای نور پس‌زمینه بود که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و طول عمر باتری را افزایش می‌دهد.
مرجع : انگجت