به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۲۹
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۱۱۵۷۰۲

نایف: ایران حج را سیاسی کرد

گروه بين الملل: وزیر کشور عربستان سعودی، تاکید کرد: کشورش از زمان تاسیس، تمام تلاش خود را برای خدمت به حرمین شریفین، رسیدگی به زائران و فراهم کردن تمام امکانات لازم برای عمل به این رسالت عظیم آن‌گونه که در درجه نخست، رضای خداوند متعال جلب شود، به کار بست و در درجه دوم، مهمانان خداوند رحمان بتوانند به هدف خود در ادای شعائر دینی، به آسانی و در امنیت کامل، دست‌یابند.
نایف: ایران حج را سیاسی کرد
به گزارش العربيه، شاهزاده محمد بن نایف افزود: در خصوص شرکت شهروندان ایران در حج، این تهران بود که مانع از حضور آن‌ها در حج امسال شد و حج را سیاسی کرد. وی گفت: عربستان با تمام توان و امکانات خود، در این موسم عظیم فعالیت کرده و همچون هر ساله، برای تامین امنیت و سلامت حجاج، تلاش می‌کند. از همین رو تمام اوضاع امنیتی را مد نظر قرار داده و بر پایه طرح‌های امنیتی، پیش‌گیرانه و سازماندهی بخشی که از پیش تهیه شده، عمل می‌کند. آن‌چه رسانه‌ها و برخی از مسوولان ایرانی می‌گویند، هیچ اعتبار و موضوعیتی ندارد، آن‌ها پیش از هر کس دیگر می‌دانند که عربستان، همه تسهیلات لازم را برای حجاج ایرانی همچون دیگر حجاج بیت‌اله الحرام، فراهم می‌کند اما امسال، بعثه حج ایران، خواسته‌هایی بر خلاف مقاصد و اهداف حج و آن‌چه که دیگر بعثه‌ها به آن پایبندند، ارائه کرده، خواسته‌هایی که امنیت حج و حجاج از جمله ایرانی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و با قداست مکان و زمان، در تضاد است‌‌‌.

او خاطرنشان کرد: عربستان، تحت هیچ شرایطی اجازه روی دادن آن‌چه که با شعائر حج در تضاد باشد و بر زندگی و سلامت حجاج تاثیر بگذارد را نمی‌دهد، چه از سوی ایران باشد چه از سوی دیگران. ‌‌‌این مسوولان ایرانی هستند که تمایلی به حضور حجاج ایرانی در حج امسال ندارند، به دلایلی که به خودشان مربوط است و در چارچوب تلاششان برای سیاسی کردن حج و تبدیل آن به شعارهایی بر خلاف آموزه‌های اسلام صورت می‌گیرد که امنیت حج و حجاج را مختل می‌کند. ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم، راضی به روی دادن آن نیستیم و با تمام جدیت و توان در برابر کسی که قصد اخلال در امنیت حج دارد، می‌ایستیم‌‌‌.