به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۰۲
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۱۵۷۰۶
و اين حكايت همچنان ادامه دارد ...

تئوري «پنجره شکسته» و فسادهاي مالي

تئوري «پنجره شکسته» و فسادهاي مالي
مرتضی آژند

گروه مقالات: در روزهاي تاريک و پر از جرم و جنايت نيويورک، دو جرم‌شناس آمريکايي نظريه‌اي ارائه کردند که پايه‌گذار نيويورک امروز شده است. شهري که امروزه به عنوان يکي از قطب‌‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي جهان است و حتي حادثه‌اي مانند 11 سپتامبر نتوانسته آسيب اقتصادي ماندگاري به آن وارد سازد. هنگامي که نيويورک دچار رکود اقتصادي شد و جرم و جنايت مهم ترين عامل بيرون رفتن از شهر شده بود، تئوري «پنجره شکسته» براي بازگرداندن آرامش به کمک اين شهر آمد.

تئوري «پنجره شکسته» مي‌گويد: اگر پنجره‌اي شکسته باشد و تعمير نشود، بي گمان مردمي که از آنجا عبور مي‌کنند نتيجه خواهند گرفت که گويا هيچ کس مسئول رسيدگي نيست. به زودي پنجره‌‌هاي بيشتري شکسته خواهد شد و حس بي‌‌قانوني و هرج ‌و مرج از يک ساختمان به خيابان کشيده خواهد شد، و اين نشان‌ دهنده اين است که هر چيزي اتفاق خواهد افتاد. و اين گونه؛ جرم و جنايت همه گير مي‌گردد. به عبارت ديگر اين نظريه مي‌گويد: بي تفاوتي اجتماعي سبب مي‌شود تا ميل به قانون گريزي و هنجارشکني در افراد نابهنجار فزوني يابد. هنوز رد پاي فيش‌هاي حقوقي خشک نشده بود، که حرف از املاک نجومي به ميان آمد، سر و صداي املاک نجومي فرو ننشسته بود که خبر از بازداشت کارکنان گمرک فلان شهر به جرم اختلاس مالي به ميان آمد و ديروز هم خبر بازداشت يك مديرعامل ديگر بانك‌ها منتشر شد و اين حكايت همچنان ادامه دارد ...!

به نظر مي‌رسد که پنجره‌اي شکسته و تعمير نشده در فسادهاي مالي وجود دارد، پنجره‌اي که باعث شده است در طي يک بازه زماني از اختلاس 3 هزار ميلياردي به بازداشت کارکنان گمرک برسيم.
شايد دليل تعمير نشدن اين پنجره دولتي بودن اقتصاد باشد، يا اختيارات و منابع مالي، که بدون حساب و کتاب در اختيار يک مدير دولتي قرار مي‌گيرد. و يا شايد مهم ترين دليل آن پاسخ روشن و شفاف ندادن به پرونده‌هاي مالي باشد که در گذشته صورت گرفته است و هنوز به نتيجه نرسيده است؛ مثلاً تحقيق و تفحص از فلان نهاد که در نهايت مشخص نشد که چه سرانجامي دارد!

دليل اين فساد‌ها هر چه که باشد در کنار بر باد رفتن سرمايه‌هاي ملي و فرصت عمران و آباداني کشور باعث از بين رفتن اعتماد اجتماعي و هرج و مرج در جامعه خواهد شد؛ جامعه‌اي که سال‌هاست از خود مي‌پرسد دليل اين همه فساد در چند سال اخير چه مي‌تواند باشد؟ حال آنکه جمعي در برخورد با اين فساد‌ها، از اعمال و رفتار آنها الگو گرفته‌اند و به هر طريقي که شده است سود شخصي را در اولويت قرار دادند؛ يا عده‌اي ديگر بي تفاوتي را انتخاب کرده‌اند که مي‌تواند آسيب‌هايي به مراتب بدتر براي يک جامعه سالم داشته باشد.

آسيب‌هايي که تنها راه جلوگيري از وقوع آنها، پيگيري سريع و بدون ملاحظه کاري است. پيگيري فارغ از هر دسته‌بندي سياسي، فارغ از هر گونه دخالت سازمان‌ها و نهاد‌ها الزامي است، تا علاوه بر تعمير کردن پنجره‌هاي شکسته پاسخي شفاف و روشن در چرايي اين اعمال و مجازات آنان به جامعه داده شود. در نهايت؛ در نيويورک «تئوري پنجره شکسته» براي جرم‌هاي کوچک ارائه شد، براي کساني که پول بليت مترو نمي‌دادند يا در و ديوار شهر و مترو را از نقاشي‌هاي گنگ و نامفهوم پر کرده بودند. مقابله با اين جرائم کوچک به اين معني بود که اگر پليس تحمل اين حرکات را نداشته باشد پس طبيعتاً با جرائم بزرگتر برخورد شديدتر و جدي تري خواهد داشت.

تفاوت «پنجره‌هاي شکسته» نيويورک با پنجره‌هاي فساد مالي در اين است، که فساد‌هاي مالي به وسيله مسئولين مربوطه صورت گرفته است و ندادن پاسخ مناسب به آن مي‌تواند اين پيام را به مردم مخابره کند که شکستن «پنجره‌هاي کوچک» چندان موردي ندارد و باعث ترغيب به اعمال مجرمانه در بين مردم و ديگر نهاد‌هايي مي‌شود که روزانه با مردم در ارتباط اند.

امین
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۱۵:۲۹
به نظر مي‌رسد که پنجره‌اي شکسته و تعمير نشده در فسادهاي مالي وجود دارد، پنجره‌اي که باعث شده است در طي يک بازه زماني از اختلاس 3 هزار ميلياردي به بازداشت کارکنان گمرک برسيم... (343024)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۱۵:۴۰
خوب بود...مطلب جالبی بود...مرسی (343025)
معزز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۱۶:۲۵
مرسی از سایت خوبتون که چنین مقاله هایی کار می کند، خوب بود. (343028)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۱۷:۱۴
خیلی جالب و آموزنده بود. (343029)
عبدالله
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۱۹:۵۴
از ماست که برماست... (343033)
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۲۲:۱۲
از شکستن پنجره ها گذشته به درب ساختمان رسیده است. (343035)
مومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۲۳:۲۴
پنجره های شکسته ....چقدر شبیه امروز جامعه ماست ...واقعا استفاده کردم تا باشد از این مقالات. (343036)
Esfandiyar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۰:۰۳
جامعه‌اي که سال‌هاست از خود مي‌پرسد دليل اين همه فساد در چند سال اخير چه مي‌تواند باشد؟..واقعا چی میتونه باشه؟ (343039)
قربانی
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۱:۲۲
نیویورک تز داد پنجره شکسته ، شما بخونید اینجا دروازه رو از جا کندن بردن آقا ! (343042)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۴:۲۳
اولین اختلاس بزرگ به دهه 70 و مبلغ 123 میلیاردی بود وقتی بدرستی با آن برخورد نشد و متهم ردیف 2 اعدام و ردیف 1 زندان صوری شالوده اختلاس شکل گرفت و بعضیها بخاطر وابستگی به این و اون مسئول شروع به سوء استفاده کردند اگر مانند چین همون نفر اول و چند نفر بعدی اعدام میشدند هرگز شاهد این فاجعه نبودیم شاید یک آدم قاطع مثل خلخالی بدرد اینکار میخورد که هم قاطعیت داشت و با هیچ کس رودر بایستی نداشت . (343048)
رعیت
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۴:۲۴
اقتصاد دولتی در بسیاری زمینه ها آسیب زاست امّا در این قضیه تاثیر زیادی ندارد چون چین کمونیست( مخصوصن در دهه های پیشین که اقتصاد کاملن دولتی داشت،( به دلیل قاطعیت مقامهای ارشد در مبارزه با فساد، مانند محاکمه سریع، اعدام، زندان و...)) شاهد چنین حجم بالایی از فساد نبود، به نظرم مهترین چیز اراده لازم برای مبارزه با فساد است. (343049)