به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۱۱۵۹۵۹
تحویل واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به متخصصان داخلی

آغاز ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر

گروه سیاسی: عملیات احداث این واحدها در پنجمین سالگرد اتصال نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری برق و باحضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد.
آغاز ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: این دو نیروگاه در یک بازه زمانی 10 ساله و با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 8 و نیم میلیارد دلار با همکاری روسیه احداث می شود. اسحاق جهانگیری در این مراسم گفت: ما زمینه های زیادی با کشور بزرگ و همسایه خود روسیه داریم و باروسیه به عنوان دوست و شریک راهبردی خود کار خواهیم کرد. وی افزود: بعد از تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر ، امروز شاهد تحویل قطعی و نهایی آن از شرکت روس اتم به دست متخصصان ایرانی هستیم. معاون اول رئیس جمهور گفت: احداث دو واحد جدید نیروگاهی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 8 و نیم میلیارد دلار با دولت فدراسیون روسیه طبق برنامه زمانبندی شده در یک بازه زمانی 10 ساله باید به انجام برسد که امروز عملیات اجرایی واحد اول آن شروع شد و تا دو سال آینده واحد دوم شروع خواهد شد.

وی افزود: همکاری درتولید سوخت هسته ای مورد نیاز کشور باید در دستور کار سازمان انرژی اتمی با طرف های خارجی خصوصا دولت روسیه قرار بگیرد که در این زمینه توافقاتی انجام شده است. ایران بار دیگر تاکید می کند پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرف ها در برجام است از جمله توسعه همکاری با ایران در استفاده از انرژی هسته ای و تسهیل استفاده از انرژی هسته ای به ایران است. ایران افزایش تعداد نیروگاه های هسته ای ایران نیاز کشور به تامین سوخت مورد نیاز آنها را مورد تاکید قرار می دهد از این رو ایران مصمم است طبق برنامه های پیش بینی شده به تداوم تلاش های خود برای بهره مندی از حق خود در بهره مندی از چرخه کامل ملی هسته ای ادامه دهد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ایران ضمن تداوم پایبندی کامل به تعهدات بین المللی خود تحت پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای و تلاش هایی جهت استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در همه ابعاد آن از جمله پزشکی، کشاورزی، صنعتی، تولید برق ادامه خواهد داد.

وی افزود :دولت تدبیر وامید عزم جزم دارد که با نگاهی علمی عقلانی و بدور از انگیزه های سیاسی و نگاهی دور اندیشانه توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور را بر پایه رفع موانع اساسی در توسعه و اصلاح فرایندهای ساختارهای اجرایی را بر این مهم محور برنامه خود قرار دهد. همچنین بر ایجاد زیر ساخت های توسعه اقتصادی کشور از پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد ملی تا رشد بخش خصوصی و استقبال از سرمایه گذاری خارجی تاکید خواهیم کرد. ما به هر حال هم برای جذب سرمایه گذاری خارجی هم برای توسعه بخش خصوصی هم برای توسعه اقتصادی کشورمان کمترین تردیدی نداریم سیاست های اقتصاد مقاومتی در این مسیر بهترین سند برای انجام هست.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در این مهم انتخاب شرکای راهبردی در بین کشورها بر اساس سه اصل عزت مصلحت و حکمت از جمله کارهای مهمی است که در دستور کار ماست. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این مراسم گفت: آغاز اجرای دو واحد نیروگاهی جدید در بوشهر نشانه نشاط در صنعت صلح آمیز هسته ای کشور است. علی اکبر صالحی افزود: آغاز ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر، آغاز ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهرپاسخ شفاف و روشنی است به کسانی که می گویند صنعت هسته ای ایران با کندی، رکود یا حتی توقف روبه روست. آیا آغاز اجرای طرحی به این عظمت نشانه نشاط در صنعت هسته ای نیست. وی ادامه داد: ما چطور می توانیم این کار را به سرانجام برسانیم به غیر از این که از توان و تخصص نیروها و فناوری های نو استفاده کنیم.

وی با اشاره به رعایت بالاترین الزامات ایمنی در ساخت نیروگاه های جدید در بوشهر تصریح کرد: با ساخت این دو نیروگاه بستر مناسبی برای حفاظت از منابع طبیعی، تامین انرژی پایدار، صرفه جویی 22 میلیون بشکه نفت خام و جلوگیری از انتشار 14 میلیون تن گازمخرب محیط زیست، فراهم می شود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که این دو واحد جدید نیروگاهی توان شیرین سازی 200 هزار مترمکعب آب در روز را خواهند داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری وزارت نیرو از این آب برای تامین آب مورد نیاز مردم استان بوشهر استفاده شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بهره برداری از مزایای فناوری هسته ای برگرفته از منویات رهبر معظم انقلاب و در چارچوب قرارداد پادمانی و منطبق با معاهده ان پی تی به خوبی پیش می رود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: ساخت دو واحد نیروگاهی جدید در بوشهر بر اساس سه سند قرارداد، پروتکل و یادداشت تفاهم امضای شده در سال 93 در مسکو انجام گرفته و نوید بخش ورود دو کشوربه مرحله جدید همکاری در فعالیت صلح آمیز هسته ای است. صالحی با اشاره به تجاربی که متخصصان هسته ای کشورمان در ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به دست آورده اند، گفت: اکنون آن متخصصان آماده اند تجربه هایشان را در ساخت دو واحد نیروگاهی جدید به کار برند و جلوه ای از اراده ملی را به منصه ظهور بنشانند.

وی با اشاره به این که تحویل قطعی واحد اول نیروگاه بوشهر امروز صورت می گیرد، تصریح کرد: امروز اداره این واحد به طور کامل به متخصصان ایرانی واگذار می شود و حداقل کارشناسان روسی حضور خواهند داشت. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان این که با روسیه به تولید مشترک سوخت هسته ای و ایزوتوپ های پایدار خواهیم پرداخت، گفت: چنان که در برجام نیز آمده وتفاهم نامه آن هم امضا شده با روسیه سوخت هسته ای تولید خواهیم کرد. وی با تقدیر از مسوولان کشوری و استانی با سازمان انرژی اتمی ایران، تصریح کرد: چهارشنبه در زمینه مسائل دو روستای هلیله و بندرگاه که در همسایگی نیروگاه هستند، تصمیم های خوبی گرفته شد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین از همه روسای پیشین این سازمان هم تشکر کرد و یاد شهدای هسته ای را گرامی داشت.

همچنین در پایان این مراسم، واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر با امضای تفاهمنامه ای میان ایران و روسیه، به کشورمان تحویل نهایی شد. این تفاهمنامه همزمان با مراسم آغاز ساخت دو واحد نیروگاه اتمی جدید در بوشهر، به امضای محمد احمدیان معاون نیروگاهی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید وتوسعه انرژی اتمی ایران و لیمارنکو معاون شرکت روس اتم، رسید. بر اساس این تفاهمنامه از این پس اداره واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر را متخصصان ایرانی به عهده خواهند داشت.

نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر 12شهریور سال 90یعنی حدود پنج سال پیش به شبکه سراسری برق متصل شد و یک سال بعد به ظرفیت صد در صد رسید. این نیروگاه توان تولید هزار مگاوات برق را دارد. این واحد نیروگاهی اوایل امسال به ایران تحویل شد و کشورمان مجوز بهره برداری صنعتی آن را دریافت کرد. نیروگاه اتمی بوشهر تا کنون 17 و نیم میلیاردکیلووات ساعت برق تولید کرده است.