به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۱۱۵۹۶۹
مدیرعامل خانه سینما:

فعالیت سیاسی؛ خط قرمز خانه‌ سینما

گروه فرهنگی: شاهسواری می‌گوید: بیانیه دادن یک سنت سیاسی است که به ما منتقل شده. بعضی فکر می‌کنند ما راجع به هر چیزی باید بیانیه بدهیم و بیانیه نقطه پایانی یک فعالیت است درحالیکه خانه سینما باید ریشه اعتراض را پیدا کند و دنبال حلش باشد.
فعالیت سیاسی؛ خط قرمز خانه‌ سینما
منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) در اولین اظهارات رسمی خود درباره خانه سینما گفت: ما در خانه سینما جایگزین کسری‌های دیگر جامعه نیستیم و خانه سینما به ذات یک نهاد صنفی است و حد عمل و اختیار یک نهاد صنفی مشخص و معین است.

وی ادامه داد: سرمایه اصلی سینمای ایران همین بچه‌هایی هستند که دارند اعتراض می‌کنند و چه خوب که به ما اعتراض می‌کنند. نه آنها و نه ما نباید خانه سینما را به عنوان یک واحد سیاسی درنظر بگیریم.

شاهسواری که با فریدون جیرانی در سایت فیلم نت گفتگو می‌کرد، ادامه داد: به نظر من؛ خط قرمز خانه سینما فعالیت سیاسی است. بیانیه دادن یک سنت سیاسی است که به ما منتقل شده. بعضی فکر می‌کنند ما راجع به هر چیزی باید بیانیه بدهیم و بیانیه نقطه پایانی یک فعالیت است. در حالی که خانه سینما باید ریشه اعتراض را پیدا کند و دنبال حلش باشد.

تاکید کرد: بیانیه تبعات دارد. در مسیر بیانیه دادن، اگر بیانیه نشد باید تظاهرات کنیم. اگر تظاهرات نشد باید بست بنشینیم. این روش احقاق حق در شرایط بن بست است و از نظر من در شرایط فعلی بن‌بستی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در موضوع دستور قضایی برای ممنوع‌الکاری برخی دفاتر و افراد ما می‌توانستیم راحت یک بیانیه بدهیم و هر کسی هم به ما می‌گفت؛ می‌گفتیم ما که کارمان را کردیم. اما سراغ رایزنی و تعامل رفتیم و تا اینجا به نتایج مثبتی رسیده‌ایم.

شاهسواری ادامه داد : ما در فضای پرالتهاب نتایج خوبی نمی‌گیریم. اگر حق با ماست چاره‌ای نداریم جز اینکه با هر نهاد و ارگانی وارد مفاهمه بشویم و راه مفاهمه گفت و گوست نه بیانیه. خانه سینما نسبت به هیچکدام از اصناف حکم اداری ندارد. اصناف مستقل‌اند. اگر کارگردانی مشکلی دارد باید برود سراغ کانون کارگردانان نه خانه سینما و خانه سینما نمی‌تواند جایگزین صنف باشد. اصناف هر موقع بیانیه‌ای داشتند؛ داده‌اند و خانه سینما اجازه حکم به هیچکدام از اصنافش را ندارد.

وی افزود: اعتراضات وقتی مبانی صنفی داشته باشد قابل مذاکره و گفت و گوست. وقتی اعتراضات مبنای سیاسی پیدا می‌کند، آنوقت است که شما از من می‌پرسید چرا خانه سینما کاری نمی‌کند؟ وقتی هیٸت مدیره برای خانه سینما انتخاب می‌کنیم، وظایف‌مان منتقل نمی‌شود. همه در میدانیم و نباید بعد از انتخاب هیٸت مدیره در جرگه معترضین قرار بگیریم.

وی با اشاره به وضعیت برگزاری هجدهمین جشن سینمای ایران گفت: سال آینده ما جشن خانه سینما را از نظر ماهیتی و اجرایی تغییر می‌دهیم و می‌شود جشنی که منطقش با امروز سینمای ایران هماهنگ است. یک هفته بعد از جشن امسال هیٸت رییسه دایم جشن آینده خانه سینما کارش را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید روند صدور مجوزها به‌روز شود، افزود: در نتیجه مطالعات خانه سینما و تعامل با سازمان سینمایی؛ فرایند صدور مجوز فیلمسازی تغییر کرد و نتیجه‌اش شد آنچه امسال دیدید. حاصل این تعامل بروز استعدادهایی چون مهدویان و روستایی و قربانی و بیگلری بود. دیگر نمی‌توانیم در ارشاد دو پروانه سینمایی و ویدیویی برای فیلم داستانی بدهیم. من از اینکه جوانی با پروانه ویدیویی احساس تحقیر کند نگرانم. اگر قرار است فیلمساز با مردم ارتباط برقرار کند باید از یکجا پروانه بگیرد.

وی ادامه داد: بزرگترین نقد من به سازمان سینمایی اعتبار ندادن به مجوزهایی است که صادر می‌کند. اعتبار پروانه ساخت و نمایش باید یک اعتبار ملی و همگانی باشد. این درست نیست که من پروانه ساخت بگیرم و برای کار کردن در هر جایی فیلمنامه را تغییر بدهم. پروانه ساخت و نمایش من باید همه جا معتبر باشد و سازمان سینمایی باید مسٸولیتش را برعهده بگیرد. سازمان سینمایی به عنوان حق مطلق خودش باید پشتیبان مجوزهای خودش باشد. هر وقت دولت بی‌اعتنا به مجوزهایش بوده جز آن مجوز به خودش هم ضربه زده و راه‌حل این مشکل هم پیگیری جدی ماست.
مرجع : ایلنا