به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۱۱۶۰۲۱
گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها پیرامون انتخابات 96

در صورت نامزدي احمدي‌نژاد، خاتمي هم مي‌آيد؟

در صورت نامزدي احمدي‌نژاد، خاتمي هم مي‌آيد؟
لیلا واحدی

گروه سیاسی: در ادامه گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، طي روزهاي اخير در محافل خبری و سیاسی بحث كانديداتوري سيدمحمد خاتمي مطرح شده است.

طیف‌هاي سیاسی به دنبال اعلام موضع در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری هستند و در میان نامزدهای بالقوه مطرح شده، سه رییس‌جمهوری پیشین و فعلی (خاتمي، احمدي‌نژاد و خاتمي) بیشترین گمانه‌ها و تحلیل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. مطرح شدن نام حسن روحانی، بر پایه سنت ریاست‌جمهوری دو دوره‌ای و هشت ساله در ایران چندان دور از ذهن و عقل نیست اما اینکه چرا نام محمود احمدی‌نژاد با کارنامه درخشان! هشت ساله و با پرونده‌هاي کوچک و بزرگ مفتوح و مختوم، بر سر زبان‌هاست، جای تامل و تفکر دارد. ریشه‌یابی علل مطرح شدن گزینه‌اي مانند احمدی‌نژاد بحث‌هاي دقیق‌تري نیاز دارد که موضوع این نوشتار نیست.

اما عجالتا اين سئوال به ذهن هر كنشگر سياسي مي‌آيد اگر قانون اساسی کشور اجازه حضور و شرکت شخصی مانند احمدی‌نژاد را در عرصه رای عمومی مي‌دهد، و او مي‌تواند خود را در معرض رای مردم قرار دهد، چرا سیدمحمد خاتمی چنین اجازه‌ای نداشته باشد؟ چرا او از این ظرفیت قانونی برای حضور مجدد نتواند بهره ببرد؟ مقایسه‌اي کوتاه از دوره دو رییس‌جمهوری، نشان مي‌دهد که این مطالبه نه تنها عجیب نیست بلکه به لحاظ عقلایی برای ایران و ایرانی حضور و وجود خاتمی بسیار مفیدتر از محمود احمدی‌نژاد خواهد بود.

طي روزهاي اخير برخي محافل نزديك به رييس‌جمهور اسبق ايران گفته‌اند پيشنهاداتي به رييس‌جمهور دوره اصلاحات شده مبني بر اينكه در صورتي كه محمود احمدي‌نژاد وارد عرصه انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 بشود، با استدلال‌هاي فراوان خاتمي هم بايد وارد عرصه شود و حتي اگر تمايلي به بازگشت به پاستور نداشته باشد، مي‌تواند از اين عرصه براي حمايت از آقاي روحاني استفاده كند، زيرا در صورتيكه احمدي‌نژاد وارد عرصه شود با توجه به نوع ادبيات پوپوليستي وي، خصوصا اگر اصولگرايان براي رهايي از روحاني، شرايط را به نحوي مديريت كنند كه در روزهاي منتهي به 29 ارديبهشت 96 (روز برگزاري انتخابات دوره دوازدهم) و با كنار رفتن سازمان‌يافته كانديداهاي ديگر اين طيف از وي، به صورت فراگير (هرچند ناچاري و اجباري) پشت سر احمدي‌نژاد قرار بگيرند، حسن روحاني، در معرض خطر خواهد گرفت.

در استدلال مذكور چندين فاكتور مدنظر قرار گرفته است كه عمده‌ترين آنها، شرط حضور خاتمي، اصرار احمدي‌نژاد براي كانديداتوري است، به اين معني كه اگر احمدي‌نژاد وارد صحنه انتخابات شود، خاتمي نيز بلافاصله بايد بدون هيچ شك و ترديد و مصلحت‌انديشي وارد صحنه شود در غير اينصورت، جريان اصلاح‌طلبي عملا يك فرصت تاريخي را براي ممانعت از احتمال جدي بازگشت تندروها به قدرت از دست خواهد داد و در آينده خود را نخواهد بخشيد همانگونه كه پس از 12 سال اشتباه بزرگشان را بخاطر خام‌انديشي‌ها و محاسبات غلط، بابت انتخابات سال 1384 نمي‌بخشد و به نوعي خود را از عوامل اصلي ايجاد آن 8 سال تيره و تار مهرورزي! مي‌داند.

در واقع شرط حضور خاتمي، نامزدي احمدي‌نژاد است، در غير اينصورت خاتمي و جريان اصلاح‌طلبي با طرح مطالبات خود مي‌توانند يكصدا از «تكرار» رياست آقاي روحاني براي يك دوره ديگر اعلام حمايت نمايند. در اين ارزيابي و تحليل، همچنين حضور خاتمي به عنوان نماد اصلاح‌طلبي در سپهر سياسي ايران كه عمدتا در موسم انتخابات خود را نشان مي‌دهد، طرح مطالبات بر زمين مانده اصلاح‌طلبي در ايران در ايام تبليغات انتخاباتي، پايان دادن به حصر تصويري و رسانه‌اي خود او، و در نهايت، استفاده از فرصت انتخابات پيش رو براي حمايت رسمي‌تر از رييس‌جمهور كنوني البته با طرح مطالبات اصلاح‌طلبان مي‌باشد ضمن آنكه نجابت محمد خاتمی نباید بهانه‌اي برای تضییع حقوقش شود و اگر حقی است باید برای همگان به یک اندازه باشد.

چرا احمدي‌نژاد بتواند اما محمد خاتمی نتواند؟
19 سال از خرداد 76 مي‌گذرد، خردادی که سيدمحمد خاتمی از مردم ایران 20 میلیون رای گرفت و در سپهر سیاست ایران طرحی نو در انداخت. در این قریب بیست سال، طیف سیاسی طرفدار خاتمی نه تنها از وی رویگردان نشدند، بلکه به عنوان زعیم خود همواره از او حرف شنیدند و مطیع سیاست هایش بودند. جامعه طرفدار خاتمی با یکبار «تکرار» او لیست ناامید اصلاح‌طلبان را با حداکثر امید راهی بهارستان کردند. در طول این سالها، به جز اتهامات کیهانی و توهمی در عرصه سیاست دوست و دشمن او را قبول داشته و احترام نهادند.

در مقابل اما رییس‌جمهور سابق با سلام و صلوات اصولگرایی راهی پاستور شد، هر لقب و افتخاری بود در هشت سال حضورش از سوی رسانه‌هاي حامی نثارش کردند. هاله‌ها برایش کشیدند و معجزه‌ها لقبش دادند اما ماه عسل احمدی‌نژاد و اصولگرایان چندان طول نکشید و چهار سال بعد، محمود احمدی‌نژاد از عرش معجزه به فرش انحراف سقوط کرد و از چشم اصولگرایان افتاد. تازه‌هاي فراوانی در اردوگاه اصولگرایی به بازار آمدند تا احمدی‌نژاد کهنه تر از همیشه به نظر بیاید. در جامعه ایران هم نزدیکترین اشخاص به وی با کمترین رای و اقبال مردمی مواجه شدند. بنابراین از این منظر اگر منصافانه قضاوت شود محمد خاتمی اصلح تر است برای حضور مجدد.

اگرچه محمد خاتمی دولت خود را دولت توسعه سیاسی نامید و برای استحکام پایه‌هاي دموکراسی لرزان ایران خون دل خورد، اما در هشت سال ریاست جمهوری وی سلامت اقتصادی چنان در دولت اصلاحات قوت داشت که پس از یازده سال از پایان آن دوران و به رغم تلاش‌هاي شبانه روزی تیم کیهانی، هنوز سندی کوچک دال بر فساد در آن پیدا نشده است. که اگر بود و پیدا مي‌شد، قطعا برای آن دستمال، قیصریه‌اي را به آتش مي‌کشیدند.

در مقابل اما در سه سال پس ازپایان دولت مهرورز، هفته‌اي نبوده است که خبری از پرونده فساد در رسانه‌ها علنی شود و ردپای مدیری از مهرورزان در آن نباشد. احمدی‌نژاد شاکی خصوصی و عمومی فراوانی دارد اما ذره‌بین‌هاي دلواپسان هیچ نقطه سیاهی را در کارنامه محمد خاتمی نمي‌توانتد بیابند. قضاوت منصفانه در حوزه سلامت اقتصاد هم محمد خاتمی را اصلح تر از محمود احمدی‌نژاد نشان مي‌دهد. تفاوت‌هاي دو دوره اصلاحات و مهرورزی در حوزه‌هاي فرهنگ و هنر، سلامت و رفاه و تعامل با جهان هم به قدری برای خوانندگان ملموس است که از آن در این مقال مي‌گذریم.

این مقایسه‌هاي نشان مي‌دهد که اگر حضور مجدد احمدی‌نژاد در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری، قانونی، عرفی و اخلاقی است؛ حضور سیدمحمد خاتمی قطع به یقین قانونی‌تر، عرفی‌تر و اخلاقی‌تر خواهد بود. مي‌توان به این حضور رنگ و بوی مطالبه داد و از شورای نگهبان خواست تا مر قانون (نه مر سلیقه) را درباره هر دو رییس‌جمهور پیشین اجرا کند. شاید حضور سیدمحمد خاتمی در مقام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سنگ محکی برای شورای نگهبان باشد، تا مشخص شود این شورا در برابر اتهام‌هاي اثبات شده و ملموس محمود احمدی‌نژاد و اتهام‌هاي کیهانی و اثبات نشده سیدمحمد خاتمی چه تصمیمی خواهد گرفت. از دیگر سو این حضور مي‌تواند محدودیت‌هاي خبری و تصویری رییس دولت اصلاحات را پایان ببخشد و حقوق اولیه او را نخست به عنوان یک شهروند و سپس به عنوان چهره سیاسی به او بازگرداند. همان حقوقی که برای احمدی‌نژاد همیشه محفوظ است و بسیاری از اوقات فراتر از حقوق خود هم بهره مي‌برد.

اگر چه شواهد امر، بایکوت‌هاي خبری و تصویری، انواع ممنوعیت‌هاي کوچک و بزرگ از یک سو، نجابت و بی‌میلی ذاتی و شخصيتي خاتمی به قدرت از سوی دیگر، کور سوی امیدها برای آمدن و حضورش در انتخابات را کمرنگ کرده است اما نباید این مطالبه عمومی فراموش شود که اگر بخت‌آزمایی مجدد امثال احمدی‌نژاد مي‌تواند محلی از اعراب داشته و قانونی تلقی شود، حضور چهره‌ای مانند سید‌محمد خاتمی از يك سو براي تقويت هرچه بيشتر استمرار گفتمان اعتدال و اصلاحات در قوه اجرايي كشور، و از سو، الزام برای محک زدن عیار انصاف و قانون در كشور هم خواهد بود. 

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۱:۱۷
تحليل درستيه. خاتمي به خاطر دفاع از شان و منزلت خودش هم كه شده بايد تحركي از خود نشان بدهد والا جناح اصولگرا و حتي دولت روحاني هيچ كاري براي ممنوع الكاري و تصويري اش نخواهند كرد. انسان كمي هم بايد جربزه داشته باشد (343136)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۵:۱۹
چه میتوان گفت به خاتمی جز اینکه:
روشنی طلعت تو ماه ندارد
پیش تو گل رونق گیاه ندارد ...




واقعاً پیش او کدام گل توان عرض اندام دارد ؟!!! (343159)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۶:۱۲
اقای روحانی یک اصولگرا بوده و هست و و یک دولت شبه اصولگرا تشکیل داد
.... هیچ قدمی برای رفع حصر و ممنوع تصویری سید عزیز بر نداشت و نخواهد داشت حتی بارها از نام استاد شجریان در تبلیغات انتخابات استفاده کرد از ان طرف نه تنها کاری برای ممنوع فعالیت استاد نکرد سخنگوی اصولگریای وزارت ارشاد اقای روحانی گفت استاد باید توبه کند شاید مشکلش حل شود !!! این کشور و زندگی مردم با اقای روحانی اصولگرا یا هر اصولگرای دیگر تغییر نخواهد کرد.... (343167)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۹:۲۱
چنان نگارنده این متن از خاتمی دفاع کرده کسی ندونه فکر می کنه گلستان بوده میشه بگید الان وزرای آقای خاتمی کجا هستند .امثال اقای سازگارا و مهاجری که دارند از عربستان پول می گیرند جز چه دوره ای بودند قرار داد خوشگل کرسنت با غرامت 24 میلیلار دلاری و رشوه 80 میلیون دلاری مربوط به کی بود فساد اقتصادی آقایان شهرام جزایری و کرباسچی. فساد 124 میلیلارد تومان آقای فاضل خداداد که ارزش پولی امروز آن بیش 3 هزار میلیارد می باشد برداشت 6 میلیارد دلار از صندوق ذخیره و عدم واریز به آن در مجلس بیان شد (343191)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۲۰:۴۲
اولا که پرداخت غرامت در قرارداد کرسنت بخاطر لغو یکجانبه اون توسط دولت مهرورز بود. دوما که سازگارا نه تنها وزیر خاتمی نبود بلکه مدافع نظریه عبور از خاتمی بود. فساد فاضل خداداد که در دوران هاشمی بود و نه خاتمی. در ضمن شما بهتره یک مقایسه ای بین رقم اختلاس خداداد با خاوری و مه افرید داشته باشی. و در اخر اگر دوران خاتمی گلستان نبود لااقل مثل دوران هاله نور کشور دچار فقر و فلاکت نشد. (343198)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ ۰۰:۰۱
غرامت به دلیل لغو قرارداد نبود بلکه به خاطر روی کار آمدن مسببان بستن قرار داد و عدم پیگیری بود در این قرار داد فروش گاز ایران به مدت 20 سال با قیمت 17.5 دلار 14 برابر زیر قیمت جهانی به کمک دلالی و رشوه کلان که خسارت حداقل و سالایانه آن معادل 24 هزار میلیارد تومان می باشد که دولت مهروز جلوی این فاحعه و فساد بزرگ دوران گرفت فسادی که هر سالش 24 هزار میلیارد تومان می باشد که این عدد باید در 20 سال ضرب کرد میشه معادل فساد کل دوران ایران . می دونم ثبت نمیکنید (343207)
بهلول دیوانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۱:۳۷
اگرچه توازن قدرت درراس حکومت مثل گذشته نیست وشایدمطالبات مردم حتی در صورت گذشتن خاتمی ازپل صراط شورای نگهبان و انتخابش به عنوان رییس جمهور رنگ وبوی آرزو وآمال به خودگیرد،اماهمچنان هستیم ومنتظر لب تر کردن سیدبزرگوار. حضرت مولانامی فرماید:
چون بسی ابلیس آدم روی هست پس به هردستی نشاید داد دست (343137)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۱:۳۷
مشخصه فتنه بزرگی در راهه!!!!!!!!!!!!!!مقایسه احمدی نژاد با خاتمی هم ساده لوحانه هست و فقط از کسانی برمیاد که واقعیت رو میدونن و فقط دنبال فتنه هستند .ایکاش زنها به همون امر خانه داری و تربیت فرزندان در خانه میپرداختن . (343138)
یک بانو
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۴:۴۱
احتمال بسیار قوی مادر شما که خانه دار بودند در تربیت شما قصور بزرگی داشتند که طرز تفکرتون مربوط به عهد قجره. (343157)
محمدب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۰۹
شما اصلاحاتیها توهین را خوب بلدید و بس، و خرد کردن شخصیتها را (343176)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۶:۱۹
فتنه که همیشه هست . همینی که یک فردی که هشت سال سخت برای هشتاد میلیون ایرانی رقم زد و چند ماه مانده به برگزاری انتخابات در اماکن مختلف با قانون شکنی به دنبال رای و تبلیغ های انتخاباتی برای خود است این بزرگترین نشان فتنه و فتنه گری است . خداوندا ایران ما را از این فتنه گری ها دور بدار و سید عزیز را در پناه خودت مراقبت بفرما (343168)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۳۹
فتنه گر همونهایی اند که ازش کاسبی می کنند. (343188)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۱:۵۶
شاید فساد اقتصادی لو رفته ای نداشته، ولی صدمات فرهنگیش هنوز باقی و قابل لمسه. (343139)
بصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۵:۲۹
اگر منظورتون از صدمات فرهنگی باز شدن فضای اجتماعی و ایجاد حق بیان در دوران خاتمی است که جای نگرانی ندارد احمدی نژاد 8 سال وقت صرف کرد که این صدمات رو ترمیم کنه (343160)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۱۲
خوبه این صدمات را بگید اینکه نمیشه اگر مردم را آگاه کرد که بتوانند از شخص رییس جمهور انتقاد کنند شما و امثالهم بگویید صدمات فرهنگی خداوکیلی سعی کنیم واقع بین باشیم (343178)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۱۵
بدانید احدی در بین سیاسیون نیست که بتواند در انتخابات با سید عزیز رقابت کند دعا میکنیم چنین باشد ،ایشان و آقای احمدی نژاد هر دو بیایند تا معلوم بشه کی محبوب است (343179)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۲۶
صدمات فرهنگی را اونی به مملکت زد که با اون ادبیات مشعشعش آبروی ما را در دنیا برد. آبو بریز اونجا و لولو و... (343182)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۳:۰۳
قربان قیاس مع الفارق نمودی؟! صلا نباید در ترارزویی که قرار باشد این مقایسه برای تایید صلاحیت باشد هر دو را قرار دهیم. رییس دولت اصلاحات خطایش چیست؟ رییس دولت پاکدستان ! ؟ (343145)
ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۳:۰۹
البته كه شورای نگهبان بايد مر قانون (نه مر سلیقه) را درباره هر دو رییس‌جمهور پیشین اجرا کند ، ولي متاسفانه تاكنون در انتخابات مختلف قضيه برعكس بوده. (343146)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۳:۳۷
خداروشکر که خیلی وقت ها ناخواسته به وزن ومنزلت احمدی نژاد پیش ملت اعتراف میکنین یعنی تواین همه مهره سفید که دارین یکی حریف احمدی نژادنیست خودتون خوب میدونین خاتمی هم حریف احمدی نژاد نمیشه اماچون ردصلاحیت خاتمی قطعیه میخاین اینجوری احمدی نژادهم ردصلاحیت بشه فقط شماهانیستین همه ی جورایی این روزها به احمدی نژادفکرمیکنن (343148)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۲۷
البته که هیچ کس حریف ایشان نیست منتها در عرصه ..... (343183)
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۵۱
... ملتی که 8 سال دارن با مشکلات اقتصادی، بیکاری ، فقر تنگدستی و...که جناب احمدی‌نژاد به وجود خون دل میخورن و حالا منتظر امدن احمدی‌نژاد می‌باشند. یکبار دیگه احمدی‌نژاد ریس جمهور بشه مملکت ایران خالی از سکنه میشه و باید به کمپ کشورهای اروپایی دست به دامن شد. (343189)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۲۰:۱۲
احمدی نژاد بدون حمایت برخی نهادهای حاکمیتی خاص هیچ وزن و منزلتی ندارد. (343196)
ﻋﻠﻲ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۳:۴۳
اﻳﻦ ﺟﻮ ﺧﻮﺩﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﻤﺎ ﺭاﺟﻊ ﺑﻪ اﺣﻤﺪﻱ ﻧﮋاﺩ ﻫﺴﺖ ﺑﻴﺎﻱ ﺗﻮ ﺑﻄن ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﺭاﻱ ﻛﻤﻲ ﻧﺪاﺭﻩ.ﻛﺠﺎﻱ ﻛﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﺧﺎﺗﻤﻲ و ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ اﺯ اﺣﻤﺪﻱ ﻧﺰاﺩ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺗﺮﻩ.اﺗﻔﺎﻗﺎ اﺣﻤﺪﻱ ﻧﮋاﺩ اﺯ ﻫﺮﺩﻭﺷﻮﻥ ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻮﺩ! (343149)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۳:۴۶
حالا خداوکیله شما میخاین خاتمی بیاد یا میخاین احمدی نژاد نیاد (343151)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۳:۴۸
همه چیزرا به ملت واگذارکنید تا۹۶ احمدی نژاد رییس جمهور شود (343152)
بصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۵:۳۱
ملت پاکدست؟ (343162)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۱۰
اگر اینیم که نو می گویی .....

پس لایق آنیم که تو می گویی ....


از قدیم گفته اند خلایق هر چه لایق ...


واقعاً اگر چنین اتفاقی بیفتد و مردم چنین انتخابی کنند به قول شریعتی چاره ای جز تحمل و افسوس دوبرابری نخواهد بود ... یک افسوس برای حذف چون سیدی از دایره حکمت و سیاست و افسوس دوم برای سطح نازل لیاقت مردم !!

خیر قربان ... لیاقت مردم فراتر از این هاست اگر بگذارند ..!!!! (343177)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۲۹
البته که ایشون رییس جمهور خواهند شد منتها در زندان اوین و کابینه ...... را به بهمراه معاون اول پاکدستش! تشکیل خواهد داد. (343184)
مسعود اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۴:۲۴
خاتمی نمی اد بیاد هم رد صلاحیت می شود من که از روحانی نا امیدم وبهش رای نمی دم. (343156)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۲۴
بله درست گفتید ما هم از دولت آقای روحانی نا امید شدیم هیچی از این دولت ندیدیم متاسفانه تمام توان خود را معطوف به مسئله هسته ای و تورم کرد به قول خودشان تورم تک رقمی شده اما کو کار و رونق همه بیچاره شدیم از کارمند و کارکر و کاسب بگیر در دولت قبل تورم بود اما کار و رونق وفور .... (343181)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۳۶
من در سازمانی مشغولم که بعد از روی کار آمدن این دولت رفتند بازنشستگان ده سال پیش را دعوت به کار کردند و در راس سازمان گماردن و روز به روز عقب گرد میکنیم آخر این چه سیاستی است از یک طرف بکار گیری بازنشسته در سازمان دولتی ممنوع اما از طرفی دیگه برای صاحبان نفوذ این طوری نیست (343187)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۴:۴۴
بار غمی که خاطر ما خسته کرده است
ایزد به دست سید یزدی بر افکند

خاتمی نماد یگانگی اندیشه و عمل است در روزگار گفتارهای نیک و کردارهای زشت . وقار و متانت این اندیشمند هر دیکتاتور بصیر نمایی را خشمگین و افشا می کند . خاتمی کاعذ تورنسل آزادگی و دغدغه ی تجمیع سنت و مدرنیته است . خدا کند پرزیدنت هاله بیاید تا سید ممنوع رخساره بنماید .
به امید یزدان پاک . (343158)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۵:۳۳
تائید صلاحیت احمدی نژاد توسط شورای نگهبان= عدم صلاحیت قطعی و واضح شورای نگهبان....... (343163)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۵:۳۸
این طرح در واقع بدنبال اینه که شورای نگهبان ناچار بشه در موازنه منفی هم خاتمی و هم احمدی نژاد را کنار بگذاره چون اگر احمدی نژاد تایید بشه رای اوردنش حتمیه. البته حتی اگر هر دو هم به هر دلیل تایید بشند دوباره قطعاً خاتمی به نفع روحانی عقب می شینه (343164)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۶:۲۴
رای آوردن احمدی نژاد امکان نداره . درسته مردم ما حافظه ضعیفی دارند اما اینقدر این چند سال فاجعه بار بوده که بعید میدونم اینقدر زود بخواد یادشون بره (343170)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۱۸
مازیار جون،، عملکرد دولت آقای روحانی اگر چه بنیادی بود اما عملا تاثیر مثبتی در زندگی مردم نداشت و همین امر ذهن مردم را سوق میدهد به همان تورم 40% اما مردم هم کم وبیش درآمد داشتند (343180)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۳۰
تا ابله در جهان است مفلس در نمی ماند. (343185)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۶:۲۱
مقايسه كردن انسان بزرگواري همچون خاتمي در مقابل احمدي نژاد ظلم به ان سيد والا مقام مي باشد (343169)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۶:۲۸
ایرانیان از نظر نبوغ سیاسی و اقتصادی و صنعتی سرآمد همه اند
ولی حیف که قدرشان را در ایران نمی دانند
دعوای شما بین چپ و راست و خاتمی و احمدی نژاد نیست
سر بد و بدتر است
اگر نخبگان جامعه مجال رخ نمایی داشتند من و شما سر سیاسیون سابق بحث نمی کردیم (343171)
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۷:۴۶
عشق است احمدی نژاد (343174)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۸:۳۰
عشق است اختلاس! (343186)
امیر
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۹:۳۱
اقا مهرداد مبالغ اختلاس و دزدی ها و فیش های نجومی حال حاضر رو باهم جمع ببندی ( همشم ثابت شدس و تعداد زیادی هم بازداشت و برکنار شدن ) فکر کنم خیلی خیلی بیشتر از اون حرف های الکی که به نام اختلاس و ... به دولت اقای احمدی نژاد میگفتن میشه ! هموطن عزیز اگر استقبال از اقای احمدی نژاد در شهر ها رو ببینی و حرفای مردم کوچه و بازار و حتی دانشگاه رو بشنوی متوجه میشی مردم هم فهمیدن که فقط تخریب بوده این حرفا علیه اقای احمدی نژاد و خرداد 96 همه چی عوض میشه اینو مطمین باشید ....
خواهشا منطقی باشیم ... (343192)
علی
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۹:۰۰
احمدی نژاد میاد ببینین چه رای بالایی هم میاره میگین نه نگاه کنین چن ماه دیگه! (343190)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۲۱:۴۷
ایشون باید قبل از همه چیز در دادگاه حاضر شده و جوابگوی تخلفات خودش باشد. (343202)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۲۲:۲۱
امکان نداره (343205)
عبد امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۲۰:۱۹
هشت سال کار یک عمر است و مردم خود قدرت تمیز دارند لذا شخصیت افراد و قدرت تشخیص مردم را با کلمات پوپولیستی و... به تمسخر نگیرید. (343197)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۲۰:۴۹
عشق است محمود را .هزاران هزار بر عليه او بنويسيد.كسي كه در قلب كسي رخنه كنه در آوردنش با خدايه. (343199)
ایثارگر8سال دفاع مقدس
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ ۰۱:۴۱
بایددید نظر انهایی که فقط درد حسادت نسبت به خاتمی دارند چیست به قول فرمایش دوستان محترمی که نظر داده اید وتوضیح داده اید که خاتمی کارنامه ای درخشان داشته است کارنامه درخشان ایشان اصلا قابل انکارنیست اما ایا حسودان اجازه ورود ایشان را به میدان میدهند؟تنها چیزی که با خاتمی درتقابل است حسادت حسودان است (343210)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ ۰۱:۵۳
هیچ کسی محبوبیت خاتمی رو نداره احمدی نژاد جلوی خاتمی هیچی نیس...حیف که نمیذارن ایشون به صحنه قدرت برگرده (343211)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ ۰۲:۰۹
شمااگردم ازمردم می زتیدپس بایدتابع اکثریت باشیدواگر میدانیداحمدی نژادشانسی نداردپس این همه هیاهوبرای چیست؟ (343212)