به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۱۱۶۰۳۹

بررسی نقش دریاچه‌ها در گرمای جهان

گروه علمي: کارشناسان محیط زیست در پاسخ به این پرسش که با افزایش دمای جهانی اکوسیستم دریاچه‌ها چه واکنشی به این پدیده جوی نشان می‌دهند، دست به مطالعه و تحقیقات بیشتر زده‌اند.
بررسی نقش دریاچه‌ها در گرمای جهان
کارشناسان تلاش می‌کنند دریابند در حالی که دریاچه‌ها تنها ۳ درصد مناظر طبیعی را تشکیل می‌دهند اما آیا این احتمال وجود دارد که نسبت به اقیانوس‌های جهان، میزان کربن بیشتری جذب کرده و در نتیجه گازهای گلخانه‌ای شامل دی‌اکسید کربن و متان زیادتری نیز منتشر کنند؟ محققان برای بررسی تاثیر افزایش دمای هوا بر چرخه کربن دریاچه‌ها به مطالعه روی مدل‌های کامپیوتری تغییرات آب و هوایی، دمای آب و انتشار گاز متان و دی‌اکسید کربن مربوط به ۲۰۰۰ دریاچه در سراسر آمریکا پرداختند.

"کوین رز" یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: می‌دانیم که دریاچه‌ها در چرخه جهانیِ جذب و انتشار کربن حائز اهمیت هستند و برای تنظیم دمای جهانی حیاتی به حساب می‌آیند اما مشخص نیست نقش دریاچه‌ها در نتیجه افزایش دمای هوا چگونه تغییر می‌کند؟ بر اساس گزارش شبکه اخبار محیط زیست، به گفته این محقق اکنون می‌توان تغییرات به وجود آمده در یک دریاچه را با استفاده از مشخصه‌هایی همچون سطح منطقه، عمق، شفافیت، آب و دما بدل‌سازی کرد اما برای آنکه به عنوان یک ابزار تحقیقاتی و برنامه‌ریزی کاربرد داشته باشد باید در سطح وسیع‌تری مطالعه شود و تنها در این صورت می‌توان به نقش دریاچه‌ها در گرمای جهانی با اطلاعات دقیق‌تر دست پیدا کرد.

مرجع : ايسنا