به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۱۶۰۴۳
قزوین نیازمند توجه ویژه‌ی مسئولان فرهنگی است

عمر سینماهای قزوین رو به پایان است

گروه فرهنگي: کمبود سینما و امکانات اولیه‌ سینماهای موجود یکی از چشمگیرترین مشکلات حوزه‌ی فرهنگی در قزوین است که مطرح می‌شود و توجهی به آن نمی‌شود، لذا در حال حاضر قزوین نیازمند توجه ویژه‌ی مسئولان فرهنگی است.
عمر سینماهای قزوین رو به پایان است
سینما، رسانه‌ای فرهنگی، هنری و مبتنی بر تکنولوژی و معروف به هنر هفتم است و یکی از معروف‌ترین تولیدات هنری را ارائه می‌کند. درگذشته معمولاً سینماها پناهگاهی بود برای اهالی فرهنگ و هنر؛ اکنون پذیرای مخاطبان پرشماری با طرز تفکرات متفاوت و با رده‌ی سنی مختلف است که این امر توجه بیشتر تولیدکنندگان فیلم را می‌طلبد.

استان قزوین با جمعیتی بالغ‌ بر یک‌میلیون نفر نیازمند تحولاتی در حوزه‌ی فرهنگ است به‌طوری‌که در استان فقط دو سالن سینمای فعال وجود دارد که هریک از این سینماها نیز عمده مشکلاتی را متحمل شده‌اند.

استان قزوین ظرفیت بالایی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر دارد و پرورش هنرمندان، مورخان، شعرا و ادبای قزوینی گواه این ادعاست، بنابراین می‌توان گفت قزوین جایگاه فرهنگی و هنری ویژه‌ای در کشور دارد و البته کمبودهای زیادی نیز در این حوزه در استان احساس می‌شود.
 
حمیدرضا ملازینل معاون فرهنگی حوزه‌ی هنری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: در استان قزوین تنها 2 سینمای فعال وجود دارد که وضعیت آن‌ها مناسب نیست، چراکه بعضی امکانات حداقلی را نیز ندارند.وی می‌گوید: در استان زیرساخت‌ها مشکل‌دارد و نیازمند تغییرات است، هم‌چنین فضاهای سینمایی و تعداد سینماها کم است و کیفیت لازم را ندارد، بنابراین در فضای فرهنگی استان می‌تواند تأثیرگذار باشد.

اسکندر نادری پور مدیر امور سینمایی استان و مدیر سینما بهمن اظهار می‌کند: بر طبق استاندارد موجود باید برای هر 10 هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد که 2 سینمای موجود در استان پاسخگوی نیاز استان قزوین با جمعیتی بالغ‌ بر یک‌ میلیون نفر نیست.
 
IMG_5539.jpg

وی می‌گوید: مسئولان فرهنگی شهر و مسئولانی که بودجه و قدرت در دست دارند باید به فکر مردم و فرهنگ استان باشند و با برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار به ساماندهی و کار در حوزه‌ی فرهنگی بپردازند.معاون فرهنگی حوزه‌ی هنری می‌گوید: ارتقای فرهنگ و توسعه‌ی سینماهای باکیفیت نیازمند تخصیص بودجه و تأمین زیرساخت‌هاست که البته تحقق این امر به همت و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی بستگی دارد.

ملازینل خاطرنشان می‌کند: در استان عمده‌ی هزینه‌ها صرف پروژه‌های عمرانی، جاده‌ها و پل می‌شود و توجه به زیرساخت‌های فرهنگی کم است که باید اصلاح شود.معاون فرهنگی حوزه‌ی هنری معتقد است تقاضای مردم خوب و مناسب است و این تولیدکنندگان هستند که در عرضه‌ی محصولات و برطرف کردن نیازهای مردم مشکل‌ دارند.بصیری مدیر سینما مهتاب نیز معتقد است استقبال مردم از سینماها خوب است و هر شغلی مشکلات خاص خود را دارد.
 
استان قزوین نیازمند پردیس سینمایی است

نادری پور با اشاره به اینکه عمر سینماهای تک سالن به پایان رسیده است، می‌گوید: اکنون احداث پردیس سینمایی که مجموعه‌ای تجاری و فرهنگی است و امکانات رفاهی تماشاگران را نیز در خود جای می‌دهد می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.وی معتقد است که استان نیازمند پردیس سینمایی است و تحقق آن موجب بهبود فرهنگ استان می‌شود و درنهایت می‌تواند در اقتصاد قزوین نیز تأثیرگذار باشد.

مدیر سینما بهمن ادامه می‌دهد:  گردش مالی  سینما بهمن در سال گذشته 400 میلیون تومان بود و این در حالی است که امسال در پنج‌ماهه‌ی نخست به این رقم رسیده‌ایم که نشان می‌دهد استقبال مردم خوب است و فقط نیازمند بسترسازی و حمایت هستیم، بنابراین پردیس سینمایی می‌تواند بستر مناسبی باشد.معاون فرهنگی حوزه‌ی هنری نیز تصریح می‌کند : قزوین با توجه به ظرفیت فرهنگی بالایی که دارد نیازمند پردیس سینمایی است و احداث آن موجب ارتقای فرهنگ و اثرگذاری بالا در سطح استان می‌شود.

  سینما بهمن آخرین سینمای تأسیس‌شده در استان است که قدمت آن نزدیک به یک دهه است و البته اکنون نبض سینما در استان محسوب شده و مخاطبان پرشماری را به خود جذب کرده است.این سینما به لحاظ هم‌جواری و تحت نظارت قرار داشتن حوزه‌ی هنری موجب شده تا مردم استقبال بیشتری نسبت به آن داشته باشند، هم‌چنین اکران فیلم‌های سینمایی ارزشمند و بزرگی همچون محمد رسول‌الله (ص)، شاهزاده‌ی روم، بادیگارد و بسیاری از فیلم‌های سینمایی منتخب در چند سال گذشته می‌تواند این موضوع را اثبات کند.
 
فیلم‌های ارزشی در اولویت سینماهای قزوین است

مدیر امور سینمایی استان توضیح می‌دهد: با توجه به رسالت حوزه‌ی هنری سینما بهمن موظف است تا اکران فیلم‌های ارزشی را در اولویت قرار دهد، بنابراین بیشترین فیلم‌های ارزشی اکران شده در استان مرتبط با سینما بهمن است.معاون فرهنگی حوزه‌ی هنری نیز دراین‌باره می‌گوید: معمولاً هرسال 3 تا 4 فیلم ارزشی روی پرده‌ی سینماها می‌رود که البته خانواده‌ها نیز استقبال زیادی از این فیلم‌ها می‌کنند خصوصاً در استان قزوین که یکی از استان‌های متدین و مذهبی کشور است.

ملازینل اضافه می‌کند: خانواده‌ها در استان فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدس را بسیار بیشتر از فیلم‌های به‌اصطلاح زرد که سراسر شوخی و تصاویر نامناسب و بدون محتواست می‌پسندند و معمولاً در استان استقبال از فیلم‌های ارزشی بیشتر است.مدیر سینما مهتاب نیز می‌گوید: طبق تعاملاتی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم برنامه‌ریزی‌شده تا فیلم‌های باتجربه و بار اولی را هفته‌ای دو روز در استان اکران کنیم که البته تحقق آن بستگی به مساعدت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد دارد.

شاید تا چندین سال گذشته فیلم و سینما تأثیر چندانی روی مخاطب نمی‌گذاشت و تنها مخاطب برای پر کردن اوقات فراغت و به‌عنوان سرگرمی پا در سالن‌های سینما می‌گذاشت ولی در جامعه‌ی امروز با توجه به‌دقت زیاد مخاطبان اوضاع به‌طورکلی تغییر کرده است.در جامعه امروز هر مخاطب خود به‌تنهایی به‌نقد آثار می‌پردازد و در بسیاری از مواقع نیز نقدهای سازنده‌ی مخاطب موجب شده تا کارگردان و نویسنده با توجه به نظرات مخاطب در جهت رفع مشکلات خود در تولیدات بعدی گام‌هایی را بردارد.

معاون فرهنگی حوزه‌ی هنری می‌گوید: در حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان عملکرد مناسب نیست، چراکه در سال شاهد نمایش یک انیمیشن یا فیلم در حوزه‌ی کودک و نوجوان هستیم که تعداد بیشتری را می‌طلبد.وی ادامه می‌دهد: کودکان و نوجوان امروز نیز به جهت آن‌که در معرض تکنولوژی‌های روز دنیا قرار دارند که باید محصولاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که بتواند جایگزین محصولات خارجی و بدون محتوا باشد.

  در حال حاضر دو سینما در استان فعالیت می‌کنند که سینما بهمن با ظرفیت 200 نفر در سالن اصلی و 65 نفر در سالن دوم خدمات‌رسانی می‌کنند که البته سالن دوم تنها به جهت افزایش ظرفیت سینما مورداستفاده قرار می‌گیرد، چراکه سالن اجتماعات بوده و اکنون تغییر کاربری داده است.
 
IMG08580295.JPG
 
سینما مهتاب نیز 2 سالن با ظرفیت 200 و 97 نفر دارد که فیلم‌ها در آن دو سالن روی پرده می‌روند و در راستای کمک به منابع مالی این سینما کافی‌شاپی نیز در این سینما وجود دارد.
 
مسئولان اجرایی به فکر احیای سینما ملت باشید

سینما ملت نیز سینمایی بود که هر شهروند قزوینی با آن خاطره دارد سینمایی چراکه یکی از بزرگ‌ترین سینماهای بدون بالکن ایران بود و اکنون به دلیل فرسودگی بالایی که دارد چند سالی است تعطیل‌شده است.
 
IMG20533285.JPG

به گفته‌ نادری‌پور مدیر امور سینمایی استان مالک اصلی این سینما فوت‌شده و مالکیت به دست وراثی است که اکنون در داخل کشور نیستند، اما اگر مسئولان اجرایی همکاری کنند و در جهت بازسازی بزرگ‌ترین سینمای استان از حمایت‌های خود دریغ نکنند می‌توان سینما را دوباره احیا کرد.نادری پور می‌گوید: در ارتباط با احیای این سینما تاکنون هیچ حرکتی از طرف مسئولان اجرایی دیده نشده و فقط در حوزه‌ی هنری مذاکراتی انجام‌شده است که تحقق برنامه‌ها، حمایت‌های مسئولان را می‌طلبد.

شاید بتوان با حمایت‌های مسئولان و با تخصیص بودجه از طرف آن‌ها سینما ملت را که روزی بیشترین مخاطب را به خود اختصاص می‌داد دوباره احیا کرد و با احیای آن کمک بزرگی به فرهنگ و اقتصاد استان نمود.با توجه به سطح فرهنگی استان اکنون نیازمند آن هستیم تا دستگاه‌های اجرایی تعاملات خود را با یکدیگر افزایش دهند و برای ارتقای سطح فرهنگی استان تلاش کنند و در این راستا توسعه‌ی سینما و حمایت از تولیدکنندگان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

  مخاطبان امروز به جهت در اختیار داشتن اطلاعات در حوزه‌های مختلف و نگاه تیزبینانه و منتقدانه در تولیدات محصولات بهتر گام‌های مؤثری را برمی‌دارند، چراکه  تولیدکننده به جهت این‌که از مخاطب آگاهی دارد تلاش می‌کند تا تولیدات بدون مشکل‌تری را عرضه کند.بنابراین توسعه و پیشرفت فرهنگی و اقتصادی در استان نیازمند حمایت‌های مسئولان اجرایی و کمک تولیدکنندگان است و این امر تحقق نخواهد یافت مگر زمانی که بودجه‌هایی جهت ساماندهی و توسعه سینماها و کارهای فرهنگی اختصاص داده شود.
مرجع : ايسنا