به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۶ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۱۱۶۲۹۶
نگرانی‌ها درباره آینده توافق آتش‌بس سوریه

نشست اوباما با تیم امنیتی درباره سوریه

گروه بین الملل: در حالی آتش بس سوریه از سوی روسیه و آمریکا 48 ساعت دیگر تمدید شده که دو طرف درگیر در این کشور جنگ زده همچنان یکدیگر را به نقض آتش‌بس و ممانعت از رسیدن کمک‌های سازمان ملل به جنگ‌زده‌ها متهم می‌کند. قرار است امروز نیز اوباما نشستی را با مشاوران نظامی و امنیتی خود درباره سوریه برگزار کند.
نشست اوباما با تیم امنیتی درباره سوریه
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، دولت آمریکا بیش از دیگر طرف‌های ذی‌ربط با آتش‌بس سوریه تاکید دارد که دمشق و البته روسیه مانع رسیدن کمک‌ها به شهر حلب هستند و می‌گوید مسکو در کنار دولت سوریه دراین زمینه کارشکنی می‌کند.

مهم‌ترین مساله‌ای که واشنگتن مدعی آن است، اجرا نشدن یکی از بندهای توافق آتش‌بس موجود مبنی بر عقب‌نشینی ارتش سوریه از مسیر اصلی در شمال حلب موسوم به جاده کاستلو است که روسیه می‌گوید ارتش از آن عقب‌نشینی کرده اما آمریکا ادعا دارد که نیروهای ارتش سوریه هنوز در آن منطقه حضور دارند و مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه هستند. نیروهای مخالف سوری نیز مدعی هستند که ارتش در پاره‌ای موارد به نقض آتش‌بس پرداخته و از مناطق شمالی حلب نیز عقب‌نشینی نکرده است تا کمک‌ها از آن مناطق به شرق حلب برسد.

در همین حال روسیه نیز مخالفان سوری و حامی آنها (یعنی آمریکا) را عامل اصلی اجرا نشدن کامل توافق آتش‌بس می‌داند. مسکو می‌گوید می گوید مخالفان مسلح از زمان آغاز آتش‌بس بارها آن را نقض کرده‌اند و ارتش سوریه حق دارد به دفاع از خود بپردازد. این تبادل اتهام از سوی روسیه و آمریکا به عنوان بانیان اصلی آتش‌بس سوریه، نگرانی‌هایی را درباره آینده توافق آتش‌بس ایجاد کرده که تقریبا همه معتقدند از آخرین شانس‌های پایان دادن به بیش از پنج سال خونریزی و جنگ در سوریه به حساب می‌آید.

در آمریکا نیز خبر می‌رسد که اوباما امروز با مشاوران امنیت ملی خود از جمله وزیر خارجه و وزیر دفاع توافق آمریکا – روسیه در مورد سوریه را بررسی خواهد کرد. گرچه گفته شده بحث محوری در این مذاکرات علاوه بر آتش بس چگونگی ادامه جنگ با داعش نیز هست. در صورت موفقیت مرحله اول توافق آتش‌بس روسیه-آمریکا که از عید قربان جاری شده، مراحل بعدی این توافق سراسری به اجرا در خواهد آمد که در نهایت به آغاز مذاکرات صلح فراگیر ختم خواهد شد.
مرجع : ایسنا