به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۲۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۸ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۱۶۴۶۳
به دلیل پیدا شدن نقص فنی

آمریکا جنگنده‌های اف-35 را زمین‌گیر کرد

گروه بين‌الملل: نیروی هوایی آمریکا جنگنده های جنجال برانگیز اف-35 که برنامه ساخت آن یکی از گران قیمت ترین ساخت جنگنده در تاریخ این کشور را به خود اختصاص داده است، به دلیل پیدا شدن نقص فنی زمین گیر کرد.
آمریکا جنگنده‌های اف-35 را زمین‌گیر کرد
به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد نیروی هوایی آمریکا روز گذشته (جمعه) در بیانیه ای علت زمین گیر شدن این جنگنده که پس از سال ها تاخیر، سرانجام عملیاتی شدن آن به تازگی اعلام شده بود ، بروز اشکال در مخزن سوخت این جنگنده اعلام کرد. بنا بر این گزارش عملیات این جنگنده بطور موقت با وقفه روبرو شد. جنگنده چند منظوره اف-35 ساخت شرکت آمریکایی 'لاکهید مارتین' که تاخیر در تحویل و هزینه پروژه ساخت آن از 400 میلیارد دلار گذشته، طی سال های اخیر نه تنها در رسانه ها بلکه در کنگره آمریکا نیز جنجال برانگیز شده است.

بنابراین گزارش فقط تا سال 2014 میلادی پروژه جنگنده اف-35 با هفت سال تاخیر و اضافه بودجه ای بالغ بر 160 میلیارد دلار روبرو بود. یکی دیگر از مشکلات این جگنده پرهزینه اشکال در سیستم اکسیژن کابین خلبان بود که خلبان به ناگاه با قطع اکسیژن مواجه می شد. منتقدان؛ این پروژه را به انداز ه ای بزرگ و گرانقیمت می دانند که حذف آن دیگر ناممکن است. به گزارش سی ان ان، نیروی هوایی آمریکا اکنون 10 فروند از این جنگنده را به دلیل بروز این اشکال زمین گیر کرد. اشکال در سیستم لوله های خنک کننده در مخزن سوخت ، تاکنون 57 فروند از این نوع جنگنده را در بر گرفته است.

سی ان ان گزارش داد: نقص فنی پیدا شده ، قرار است بر روی 15 جنگنده ایی که در خط تولید قرار دارند، برطرف شود. شرکت لاکهید مارتین تاکنون 108 فروند از این جنگنده اف-35مدل A را به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده است. نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد یک هزار 763 فروند از این جنگنده را خریداری کند. تا مارس 2016میلادی 171 فروند از این جنگنده ساخته شده و هزینه پروژه ساخت و تکمیل جنگنده اف-35 تا سال 2070میلاد بالغ بر یک تریلیون و 508 میلیارد دلار برآورد شده است.

این جنگنده که دارای سه مدل A و B و C و درحال سپر کردن مراحل آزمایش و توسعه نهایی است، قابلیت هایی همچون رادار گریزی، فرود و برخاست معمولی، فرود و برخاست کوتاه و نشست عمودی بر روی ناوهای هواپیما بر است. هزینه هر فروند از این جنگنده بدون در نظر گرفته قیمت موتور برای مدل اف-35A مبلغ 98 میلیون دلار است.