کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با ۵۰ میلیون تومان بچه‌دار شوید!

1 مهر 1395 ساعت 11:29

گروه جامعه: ناباروری خودتان را پنهان نکنید. خبرهای خوشی در راه است. دیگر ناباروری ننگ نیست، چرا که دنیا به حدی دگرگون شده است که با علم پزشکی اغلب زوج‌های نابارور بارور می‌شوند، اما آنچه در این مسیر زوج‌های جوان را منصرف می‌کند هزینه‌های بالای درمانی است، به گونه‌ای که بسیاری از زوج‌ها سال‌هاست آرزوی خوش فرزندآوری را رویایی دست‌نیافتنی می‌دانند، چرا که هر زوجی از پس هزینه‌های میلیونی انواع روش‌های درمان ناباروری برنمی آید.


به گزارش آرمان امروز، با وجود این، امروزه آمار ناباروری به دلیل تاخیر در سن ازدواج رو به رشد است، اما در شرایط کنونی دولت وعده داده تا از زوج‌های نابارور حمایت کند تا دیگر زوجی به علت عدم توانایی مالی یک عمر در حسرت بچه باقی نماند. امید است که با تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی نازایی هر چه زودتر ناباروری به طور کامل برطرف شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) میانگین ناباروری در دنیا ۱۲ تا ۱۵ درصد گزارش شده است، اما این رقم در ایران ۲/۲۰ درصد است. با وجود این، در گذشته‌های دور عبارت «اجاقش کور است» دل‌های بسیاری را شکست، زندگی زوج‌هایی را به جدایی کشاند و ازدواج‌های مجددی را رقم زد، اما اکنون با پیشرفت علمی در ایران اغلب ناباروری‌ها درمان می‌شود. فقط باید زوج‌های نابارور تحت نظر پزشکان متخصص باشند و به آرزوی دیرینه خود برسند، چرا که دیگر ناباروری حکم تابو را در زندگی ندارد و نیازی نیست که زوج‌ها شرمسار از نقایص خود به زندگی دو نفره ادامه دهند.
 
اینک دانش پزشکی در ایران پایان خوشی را برای درمان ناباروری رقم زده است و بسیاری از زوج‌ها به دنبال درمان ناباروری خود افتاده اند تا بلکه آرزوی خود را محقق کرده و طعم شیرین میوه زندگی را بچشند. چند سالی است که سیاست جمعیتی هم برای تشویق زوج‌های جوان در برنامه‌های دولت قرار دارد تا کشور از ساختار پیر به سمت جوانی جهش داشته باشد، چرا که به علت عدم تمایل زوج‌ها به فرزند آوری در آینده ای نه چندان دور گرد پیری بر چهره ایران خواهد نشست.

بنابراین دولت به خود آمد تا برای رفع این معضل با سیاست‌گذاری تعداد فرزندان خانواده‌ها را زیاد کند، چرا که دیگر شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در ایران جواب نمی‌دهد، اما تا چندی پیش میان این حرف تا عمل پر از حفره‌هایی تو خالی بود، چرا که مدت‌ها از اجرایی شدن بسته حمایتی از زوج‌های نابارور خبری نبود و دولت بدون هیچ تدبیری نه تنها هزینه‌های سرسام آور ناباروری را به گردن نمی‌گرفت، بلکه با کنار کشیدن خود و نبود پوشش بیمه ای کمر زوج‌های جوان را نیز بابت هزینه‌های بالای درمان می‌شکست، به همین دلیل در راستای ازدیاد جمعیت حمایتی از زوج‌های نابارور نمی‌شد، اما بالاخره تا حدودی تحقق این وعده‌ها عملی شد و معاون درمان وزارت بهداشت خبر جدیدی را در حوزه ناباروری به زوج‌‌های نابارور مژده داد و گفت: همه زوج‌‌های نابارور می‌‌توانند از پوشش طرح تحول نظام سلامت برای هزینه‌هایشان بهره مند شوند. در قالب این برنامه ۸۵ درصد تعرفه دولتی خدمات ناباروری برای همه زوج‌‌های نابارور در سراسر کشور پرداخت می‌شود. محمد آقاجانی بیان کرد: البته این اقدام با رعایت جنبه‌های طبی و تخصصی که در دستورالعمل آمده است، انجام می‌‌شود. باید توجه کرد که پیش از این ما به بخشی از این زوج‌‌ها که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی بودند کمک می‌‌کردیم، اما امروز این خدمت را به همه زوج‌های نابارور ارائه می‌‌دهیم و امیدواریم بتوانیم در آینده این خدمات را تحت پوشش بیمه درآوریم.
 
او از اعتبار ۱۰۵ میلیاردی این برنامه خبر داد و گفت: در حال حاضر دو میلیون زوج نابارور این امکان را دارند که با توجه به نیازهای درمانی‌ شان و ظرفیت مراکز ما از این برنامه استفاده کنند. او همچنین اظهار کرد: در عین حال باید توجه کرد که خدمات ناباروری شامل خدمات دارویی و خدمات تشخیصی - درمانی است که ما خدمات تشخیصی، درمانی آن را پوشش می‌دهیم. البته برخی داروهای درمان ناباروری از سوی سازمان غذا و دارو یا سازمان‌های بیمه گر پوشش داده می‌‌شود که البته کامل نیست، اما آنچه زوج‌‌ها را اذیت می‌‌کرد خدمات تشخیصی و درمانی بود. به گزارش ایسنا، او می‌گوید: در قالب این برنامه ما ۸۵ درصد هزینه‌های تشخیصی - درمانی ناباروری را پوشش می‌‌دهیم، یعنی مثلا به ازای یکIVF یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یارانه می‌‌دهیم و چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان را هم بیماران پرداخت می‌‌کنند. این در حالی است که در گذشته کل هزینه را مردم می‌‌دادند. البته این تعرفه دولتی است، یعنی اگر به مرکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد با دانشگاه مراجعه شود این هزینه به زوج‌ها پرداخت می‌‌شود و هر خدمت نیز تا سه نوبت تحت پوشش قرار می‌‌گیرد. با وجود این، یکی از روش‌ها باروری در زوج‌های نازا استفاده از رحم اجاره‌ای است که بسیار هم هزینه دارد و این در حالی است که تاکنون بدون حمایت سازمان‌های بیمه گر برخی زوج‌های نابارور مجبور بودند با وجود مشکلات معیشتی برای به دنیا آوردن فرزند مبالغ هنگفتی را از جیب خود بپردازند. از سوی دیگر، بسیاری از زوج‌های نابارور دیگری نیز هستند که به دلیل هزینه بالای این روش قید فرزند را به کل زده اند. بنابراین ضروری است تا بیشتر از پیش دولت حمایت خود را از زوج‌های نابارور دوچندان کند، چرا که زوج‌های بسیاری بودند که به دلیل نبود بچه تا مرز جدایی نیز پیش رفته اند. با وجود این، بر کسی پوشیده نیست که حضور فرزندان در زندگی سبب تحکیم خانواده‌ها شده و به زوج‌های نابارور امید زندگی می‌دهد.
 
 با ۵۰ میلیون تومان صاحب فرزند شوید
 مینا و علی زوج ناباروری بودند که پس از ۲۰ سال زندگی مشترک با انواع روش‌ها نتوانسته بودند فرزندی را به دنیا بیاورند. خواهر مینا درباره مراحل درمان ناباروری خواهرش در گفت‌وگو با «آرمان امروز» می‌گوید: خواهرم و همسرش حتی برای درمان نیز به موسسه رویان مراجعه کردند، اما با وجود چند مرحله کاشت تخمک نتوانستند صاحب فرزندی شوند تا آنکه خانمی به آنها معرفی شد تا با رحم اجاره‌ای فرزندی را به دنیا بیاورند. اکنون آنها صاحب فرزند شده اند. او درباره مخارج این نوع بارداری ادامه می‌دهد: علاوه بر اینکه کلیه هزینه‌های ۹ ماه بارداری، انواع و اقسام سونوگرافی‌ها، آزمایشات و حتی هزینه بیمارستان خصوصی با این زوج بود، مبلغ ۲۰ میلیون تومان هم برای رحم اجاره‌ای پرداخت کردند. خواهر مینا عنوان می‌کند: در مجموع ۵۰ میلیون تومان در ازای به دنیا آمدن این بچه هزینه شد بدون اینکه بیمه از آنها حمایتی کند.
 
  هزینه بالای درمان ناباروی در بیمارستان خصوصی
 یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباوری در گفت‌وگو با «آرمان امروز» می‌گوید: در رابطه با بحث ناباروری مانند سایر بیماری‌ها خدمات خصوصی و دولتی وجود دارد. بیمارستان‌های دولتی معمولا خدمات رایگان ارائه می‌دهند و هزینه دریافت نمی‌کنند، اما در بخش‌های خصوصی هزینه‌ها بسیار بالاست. حیدرعلی عابدی می‌افزاید: خدمات ناباروری بخش‌های مختلفی دارد. یکی از این بخش‌ها درمان مشکلات عملکردی در دستگاه تولید مثل زنان و مردان است که هزینه اش مانند سایر عمل‌های جراحی است، اما بحث دیگر کاشت تخمک است که در رحم خود زن انجام شود و اگر رحم زن کاشت تخمک را نپذیرد، جنین در رحم اجاره‌ای فرد دیگری رشد می‌کند که در این مراحل هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس ادامه می‌دهد: برخی خانواده‌ها توان پرداخت کاشت تخمک را ندارند، البته اخیرا وزیر بهداشت اعلام کرده اند که پیگیر هستیم که این نوع خدمات هم بیمه شوند. او اظهار می‌کند: بخشی از خدمات بیمه شده اند، باید قدم به قدم جلو برویم، چرا که سیاست جمعیتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند تکلیف وزارت بهداشت و درمان را بیشتر می‌کند تا از طریق خدمات بیمه زوج‌های ناباروری که تمایل به ایجاد و ازدیاد نسل دارند حمایت شوند. عابدی با بیان اینکه دانش پزشکی به حدی رسیده است که برای درمان ناباروری نیاز به دانش پزشکی خارج از کشور نیست، عنوان می‌کند: در اصفهان مرکز ناباروری‌ای وجود دارد که فوق العاده پیشرفته است و نیازهای زوج‌ها را برای تولید مثل تامین می‌کند. او خاطرنشان می‌کند: سال‌ها پیش آروزی زوج‌های نابارور این بود که ای کاش دانش ناباروری در ایران وجود داشت، اما اکنون این آرزو محقق شده است و مراکز ناباروری خدمات شایسته ای را به زوج‌ها ارائه می‌کنند، فقط بحث هزینه‌ها مطرح است که امیدواریم به زودی تمام مراحل درمانی ناباروری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.


کد مطلب: 116643

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/116643/۵۰-میلیون-تومان-بچه-دار-شوید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir