به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۴ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۱۶۹۲۹

پای هواپیماهای ایتالیا نیز به ایران باز شد

گروه اقتصادی: به فاصله چند روز پس از صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیماهای مسافرتی به ایران حالا نوبت به شرکت‌هایی رسیده که زیر سایه بوئینگ و ایرباس فعالیت‌ می‌کنند تا بتوانند از شرایط به وجود آمده سود مدنظر خود را به دست بیاورند، سودی که برای ایران نیز تجهیز ناوگان‌اش را به همراه خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی بارها تاکید کرده که از حدود ۶۰ فرودگاه فعال در ایران تنها ۱۰ فرودگاه متناسب با ظرفیت‌شان فعالیت می‌کنند و تعداد زیادی از فرودگاه‌هایی که در نقاط مختلف ایران قرار گرفته‌اند نه تنها در قیاس با ظرفیت که حتی در طول سال به اندازه برطرف شدن هزینه‌های ابتدایی‌شان نیز عملکردی ندارند.

پایین‌بودن تعداد هواپیماهای مسافربری فعال درایران باعث شده تنوع ناوگان به شکل قابل توجهی کاهش یابد، از این‌رو از حدود ۱۵۰ هواپیمای فعال باقی‌مانده درصد قابل توجهی مسافران بیش از ۳۰۰ نفر را در هر پرواز جابه‌جا می‌کنند و از این‌رو برای شرکت‌های هواپیمایی صرفه‌ اقتصادی وجود ندارد که به شهرهای کوچک با تعداد مسافر پایین هواپیماهای غول پیکر اعزام کند، موضوعی که برطرف کردن مشکلات موجود در مسیر آن نیاز به برنامه‌ریزی‌هایی داشته که به یکی از اولویت‌های ایران در ایام پس از لغو تحریم انجامیده است.

ایران در کنار مذاکرات ابتدایی خود با ایرباس و بوئینگ که به ساخت هواپیماهای مسافربری غول پیکر مشهورند، مذاکراتی با شرکت ATR ایتالیا آغاز کرد. این شرکت که حدود ۵۰ درصد سهام آن متعلق به ایرباس است به‌طور خاص در حوزه ساخت هواپیماهای مسافرتی با ظرفیت پایین اقدام می‌کند و از این‌رو ایران ۲۰ فروند هواپیمای۷۲ ATR مسافر داد تا با توجه به مسافرگیری ۷۰ تا ۸۰ نفری این هواپیما بتوان لااقل بخشی از نیاز فرودگاه‌های کوچک به هواپیماهای جدید را برطرف کرد.

با وجود آنکه از همان ابتدا مذاکرات اولیه ایران با این شرکت ایتالیایی روندی مثبت به خود گرفت، اما پس از سنگ‌اندازی‌های اوفک علنا بحث ورود آنها به ایران نیز با چالش‌هایی مواجه شد، موضوعی که حالا و پس از مجوز جدید آمریکا بار دیگر با قدرت ادامه پیدا کرده و این بار طبق اعلام رسمی ایران‌ایر، ATR یکی از هواپیماهای خود را برای نمایش به ایران آورده تا متخصصان فنی ایران درباره‌ی شرایط مختلف عملیاتی آن را بررسی کنند.

این هواپیما که بناست در روزهای چهارم و پنجم مهرماه در مناطق مختلف ایران و زیر نظر متخصصان فنی پرواز کند، گامی مهم در راستای اجرایی شدن توافق ابتدایی برای ورود ۲۰ هواپیمای مسافرتی خواهد بود.

ایران‌ایر اعلام کرده در صورت ورود این هواپیماها تمامی آنها در خطوط داخلی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و احتمالا فرودگاه‌های کوچک مقصد اصلی آنها خواهند بود، هرچند در حال حاضر پرواز این هواپیمای ایتالیایی جنبه نمایشی دارد، اما در صورت تایید نهایی متخصصان ایرانی و البته فراهم شدن شرایط نقل و انتقالات مالی می‌توان انتظار داشت در کنار ایرباس این شرکت کوچک زیرنظر آن نیز راه خود را برای ورود به آسمان ایران با سرعت بیشتری بپیماید.