به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۴ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۱۱۶۹۵۲

سرمایه گذاران خارجی محتاط شدند

گروه اقتصادی:رئیس مجمع واردات خواستار توجه بیشتر به ارتقاء فضای کسب و کار شد و افزود: پسابرجام یک کنش و واکنش فرصت آفرین است و متاسفانه فضای کسب و کار در کشور ما مانع بهره برداری بنگاه ها از پتانسیل های آن و سد بسیار جدی مقابل ورود سرمایه گذاران خارجی شده است.
علیرضا مناقبی، ادامه داد: تجارت خارجی کشور در سایه پسابرجام، این ظرفیت را دارد که بسیاری از محدودیت های گذشته را جبران کرده و با ترسیم فرصت های داخلی برای سرمایه گذاران خارجی، رسالت تاریخی خود برای ورود دانش فنی و تکنولوژی تولید را به انجام رساند. اما آنچه که از گزارش های دریافتی از بنگاه ها قابل استنتاج است، آن است که در این خصوص ظرفیت سازی نشده است.

مناقبی اضافه کرد: محیط نامناسب کسب و کار تمایل افراد به فعالیتهای زیر زمینی را افزایش می‌دهد و همین موضوع در کنار سودآوری قاچاق، موجب شده راههای گریز برای قاچاقچیان بسته نشود. و به دنبال آن تجارت خارجی کشور رونق خود را ازدست بدهد.وی با اشاره به سرفصل اقتصاد مقاومتی و موانع بروز آن اظهار داشت: فضای کسب و کار خاکستری و غبارآلود که ناشی از خلا نقشه راه برای مدیریت مولفه های موثر بر بنگاه های اقتصادی است، می‌تواند بر عملکرد مدیران بنگاه‌ها، نیروی کار، سرمایه‌گذاران اقتصادی، فرآیندهای اقتصادی نظیر فروش، رقابت در عرصه‌های داخلی و جهانی ، توسعه کشور و رفاه ملی تاثیر گذاشته و چهره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را مخدوش سازد.رئیس مجمع واردات تاکید کرد: همراه شدن با هیات های تجاری خارجی حتی بمدت کوتاه نشان از آن دارد که اطلاعات خاصی از بیرون کشور در اختیار آنها قرار گرفته و تصویری از فضای کسب و کار ایران برای ایشان ترسیم شده است که آن ها را به ایزوله شدن و واکنش های شدیدا محتاطانه سوق می دهد و این به معنای آن است که ما در حال از دست دادن ظرفیت های نشات گرفته از پسابرجام هستیم.
مرجع : ایسنا