به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۱۷۲۲۴
اگر قبلا تبعیت خود را اعلام کرد، چرا به گرگان رفت؟

احمدي‌نژاد باز هم راستش را نگفت!

گروه سياسي: سايت «انتخاب»‌ نوشت: نامه احمدي‌نژاد به رهبر انقلاب منتشر شد. نامه‌اي كه كوتاه بود اما درعين حال همچنان ابهام برانگيز بود. نامه احمدي‌نژاد به رهبر انقلاب از حيث محتوا شبيه نامه اي بود كه او درباره ماجراي معاون اولي احمدي‌نژاد منتشر كرده بود. در آن نامه احمدي‌ن‍ژاد اشاره كرد: «به استحضار می رساند که مرقومه مورخه 88.4.27 حضرتعالی به استناد اصل 57 قانون اساسی اجرا شد.» در اين نامه اما ضمن اعلام تبعيت از «توصيه» رهبري باب جديدي را در اين باره گشوده است.

او در اين نامه مي‌نويسد: «همان گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری، اینجانب برنامه های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرت عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم.»

نوشتن اين متن كوتاه، نياز به 24 ساعت زمان نداشت. همان ديروز هم مي‌توانست نوشته و منتشر شود.با اين حال احمدي‌ن‍ژاد در اين بخش از نامه مدعي است كه اساسا موضوع كانديداتوري‌اش را پيش نكشيده است و تنها براي تشريح برنامه‌هاي «تبيين انقلاب اسلامي در سراسر كشور» اين ديدار را انجام داده است. در صورتي كه اين گفته درست بود اساسا نيازي نبود تا رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع ورود كنند. رهبري در آن ديدار (آنطور كه منتشر شده و آنطور كه ديروز اعلام شد)؛ توضيح دادند كه آمدن او را به «صلاح كشور» و «خود‌ آن فرد» نمي‌دانند. اگر منطقي نگاه كنيم به كار بردن «دليل» و «استدلال» زماني لازم مي شود كه قصد توضيح و اقناع وجود داشته باشد. اگر رهبري احساس مي‌كردند اساسا احمدي‌نژاد قصد ورود به انتخابات را ندارند هيچ لزومي هم به آن توصيه و به دنبال آن دليل و استدلال آوري وجود نداشت.

بخش دوم اما عجيب تر است. احمدي‌نژاد در نامه كوتاه خود مدعي است در همان جلسه (يك ماه پيش) هم تبعيت خود را اعلام كرده است. سئوال اين است كه اگر اينطور است پس سفر گرگان به چه منظور انجام شد؟ يا سفر بوشهر براي چه چيز تدارك ديده شد كه بعد از اتفاق ديروز لغو گرديد؟

سخنراني روز گذشته رهبري در واقع يك نوع شفاف سازی نسبت به تلاش برخی برای القای یک دروغ بزرگ و تکذیب توصیه رهبری معظم بود. به واقع اگر رفتار احمدي‌نژاد و نزديكانش به گونه‌اي نبود كه ناچاراً پاسخگويي آنهم به صورت «علني» و از «پشت‌بلندگو» را ايجاب كند، سخنان ديروز رهبري ايراد نمي‌شد. واقعيت امر اين است كه درس خارج فقه روز دوشنبه رهبري به نوعي شفاف سازی در برابر تلاش یک جریان خاص برای القای همان دروغ و تکذیب بود. بخشي از اين پاسخگويي به نيروهاي مومن بود. به اين معنا كه نبايد ميانشان اختلاف بروز كند و ايشان به سردرگمي آنها پاسخ داد. اما دو بخش ديگر در اين سخنان وجود داشت كه مشخصا یک شفاف سازی بود نسبت به رفتار و عملكرد احمدي‌ن‍ژاد و اطرافيانش.

اول: اعلام در پشت بلندگو
ناظر بي‌طرف از خود مي پرسد چه اتفاقي افتاد كه رهبري آن جملات را بيان كرده و مي‌گويند: « یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.» معناي اين حرف جز اين است كه اين «گفته‌ها» از داخل سر حلقه‌هاي رسانه‌اي تيم احمدي‌نژاد، آنهم با ادبیاتی مشکوک و بعضاْ خارج از عرف و آداب، به فضاي مجازي تزريق شد و لزوم پاسخگويي را ايجاب كرد؟ آنهم از «پشت بلندگو»

دوم: تحت تاثير بودن رهبري
نكته مهمتري كه در سخنان روز گذشته رهبري وجود داشت و كمتر مورد توجه قرار گرفت بخشي بود كه در آن به ادعاي «تحت تاثير بودن رهبري» پاسخ داده شده بود. ايشان (باز هم به ناچار و از سر ضرورت) پاسخ اين شبه را مي‌دهند كه: «اینی هم که حالا بگویند که فلانی [رهبری] تحت تأثیر زید و عمرو و بکر و ...، نه این حرف‌ها، این حرف‌ها چیه؟ بنده از زید و عمرو و بکر و اینها هم بیشتر اطلاع دارم، هم انگیزه بیشتر دارم.» چه فرد يا افرادي اين موضوع را مطرح كردند كه رهبري ناچار به پاسخگويي شدند؟

همچنين مي‌توان سئوال كرد در صورتي كه احمدي‌نژاد همان روز اصلا موضوع انتخابات را مطرح نكرده بود و يا اساسا نسبت به توصيه رهبري اعلام «تبعيت كرده بود» آيا نيازي بود آن خبر منتشر شود؟ و در صورتي كه بعد از انتشار محدود خبر واكنش درخوري از سوي احمدي‌ن‍ژاد يا اطرافيان نزديكش ديده شده بود، اين موضوع ادامه دار مي شد؟ درحالي كه مي بينيم همه حركات كاملا برخلاف اين است. سفرهاي انتخاباتي و تبليغاتي استاني پيش بيني مي شود و در كنار آن از بخشي از درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب در مورد «امانت‌داري مجالس» طوري سوءاستفاده مي شود كه پاسخگويي به همه شبهات آنهم به صورت علني را ايجاب مي‌كند.

ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ۱۱:۱۶
سلام ،
یکی از خصوصیات اولیه لمپنیزم سیاسی همین رفتارهاست ! یعنی تلاش در جهت پائین نشان عیار زر ،و خاک آلودکردن آن، بقصد همسان سازی آن مرغوب با خویش،که ناظر اگر به هر کدام بنگرد یک شئی واحد ببیند! لمپنیزم، هزینه نیروهای اصیل سیاسی را بالا میبرد تا برخورد با خودش را گران کند ! (343641)
بابایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ۱۱:۲۹
عزیزم محبوب قلبهای ملت ایران دیگه نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نمیشه اینقدر نترسید اگه خودتون چیزی در چنته دارید رو کنید دیگه کسی را ندارید که ملت را ازش بترسونید؟ بسه دیگه کاش از خودتون ایده و نظر داشتید و اینقدر فقط به فکر تخریب و سیاه نمایی نبودید (343643)
کارشناس در همه امور
Ukraine
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ۱۱:۳۰
احمدی نژاد اصلا نرفته بوده اجازه بگبره بلکه رفته بوده تائید صلاحیت بگیره از مقامی بالاتر از شورای نگهبان و شورای نگهبان را در عملی انجام شده قرار بدهد.چون احتمال میداد رد صلاحبت بشه توسط شورای نگهلان .با این توصیه رهبراین اقا رد صلاحیت شد از مقامی بالاتر از شورای نگهبان. ازاین به بعد هم منتظر محاکمه و زندانش باشید. (343644)
بوقلمون
Netherlands
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ۱۲:۴۱
البته من اصلا مدافع احمدی نژاد نیستم و خوشحالم از این که از دستش راحت شدیم. ولی این که یه فرد (با هر سابقه ای و به هر دلیلی) شهرهای مختلفی سفر کنه و دیدار کنه با مردم و افراد مختلف، چیز عجیب یا غیر عادی ای نیست. طرف اصلا نخواد رییس جمهور بشه، ولی بخواد بره این ور اون ور. بره. مشکلش چیه؟ هیچی. اهمیتی نداره یعنی این مطلب کلا (343657)
امیررضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ۱۲:۴۳
رهبری در جلسه قبل، از افشای سخنان خصوصی و عدم امانتداری افراد گلایه کردند ، فلذا اعلام توسط احمدی نژاد کار درستی نمی شد ! ضمن اینکه رهبری به ایشان توصیه کرده اند در انتخابات شرکت کنند نه اینکه کل فعالیتهایشان را تعطیل بکنند . (343658)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ۱۲:۵۸
اگر این کارها را یک اصلاح طلب کرده بود حسابش با کرام الکاتبین بود ولی جناب هاله نور هر چقدر از این رفتارها بکنند بازهم افراطیون دلواپس به او ولایتمدار می گویند! با این حساب اگر بخواهد ضد ولی فقیه باشد چکار می کند؟! (343660)
کتایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ۲۳:۱۳
کاریزما ترین رییس جمهور دکتر محمود احمدی نژاد بوده و هست به خاطر همین اینقدر هنوز هم که هنوزه ازش می ترسید (343695)