به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۱۱۷۳۳۹

به شهرک‌های صنعتی جدید مجوز ندادیم

گروه اقتصادي: به گفته وزیر صنعت،معدن و تجارت، با توجه به اهمیت رفع نیازها و موانع شهرک‌های صنعتی موجود به شهرک‌های جدید مجوز ندادیم.
به شهرک‌های صنعتی جدید مجوز ندادیم
محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاح پروژه‌های صنعتی قزوین تصریح کرد: حدود ۹۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از وقتی که دولت کار را آغاز کرد، ۷۲۰ مورد آن عملیاتی شده بود و طبق بررسی ما شهرک جدیدی تصویب نشد.

وی افزود: ما به‌جای مجوز دادن به شهرک‌های جدید تلاش کردیم که نیازهای آب٬ برق٬ فاضلاب٬ گاز٬ جاده و فضای سبز شهرک‌های موجود را رفع کنیم.

وزیر صنعت٬ معدن و تجارت اظهار کرد: در این سه سال تنها یک شهرک صنعتی جدید آن هم با تأکید مقام معظم رهبری در جاسک راه‌اندازی شد تا توسعه و آبادی در این منطقه ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ما نه تنها ۲۰۰ شهرک تصویب شده را دست نزدیم بلکه حدود ۱۲ طرح را نیز به‌علت مسائل زیست محیطی٬ موقعیت و ارتباطات که مطالعه خوبی صورت نگرفته بود٬ ملغی کردیم. ما به دنبال آباد کردن هستیم و صرفا به دنبال افزایش آمار تعداد شهرک‌های صنعتی نیستیم.

وی با اشاره به تأسیس تصفیه‌خانه فاضلاب افزود: ما بیشترین تصفیه‌خانه فاضلاب را در کشور احداث کردیم این در حالی است که این کار پر هزینه است و کمک مالی از بخش بودجه عمومی هم نمی‌شود و صرفا از طریق پول مردم و شهرک‌های صنعتی این کار را انجام دادیم.

وزیر صنعت و معدن خاطرنشان کرد: برخی از شهرک‌ها هیچ امکاناتی نداشتند و اگر حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد نتایج تلخی در پیش داشت٬ در همین راستا طی سه سال گذشته بیش از ۶۰ ایستگاه آتش نشانی در شهرک‌های صنعتی تأسیس کردیم.

وی تأکید کرد: ما به مواردی که اولویت‌دار و نیاز مردم است توجه می‌کنیم٬ توسعه صنعتی و توسعه شهرک‌های صنعتی با هم تفاوت دارد. توسعه صنعت می‌تواند بدون توسعه شهرک‌های صنعتی باشد و واحدهای تولیدی مانند یک مجموعه هماهنگ فعالیت کنند.

وی افزود: ما برای توسعه صنعت از شهرک‌های صنعتی خصوصی نیز حمایت می‌کنیم٬ تاکنون بیش از ۶۰ مورد مجوز شهرک صنعتی به بخش خصوصی ارائه کردیم‌. این سیاست مجلس و دولت است که از بخش‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی حمایت کنیم‌. حمایت از صنایع کوچک و متوسط و افزایش تولید از دیگر طرح‌های ما است که در بخش کشاورزی نیز اجرا می‌شود.

نعمت زاده تصریح کرد: تعداد درخواست‌های کشاورزی در سراسر کشور بیش از صنعت بوده است و تعداد زیادی از واحدهای کشاورزی از این سهمیه استفاده کردند. ما با کشاورزی برخورد دوگانه انجام ندادیم، بلکه اولویت را کشاورزی قرار دادیم و تاکنون ۱۰ هزار طرح تایید شده است‌.

وزیر صنعت یادآور شد: اگرچه تعداد طرح‌ها زیاد است، اما مبلغ اختصاص داده شده نصف مبلغی است که ما انتظار داشتیم چرا که طرح‌های کشاورزی نیاز مالی کمی دارند.

مرجع : ايسنا