به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۱۷۳۶۳
اوباما و مرکل حملات هوایی به حلب را «وحشيانه» خواندند

يكسال بمباران روس‌ها؛ 10هزار سوري كشته شدند

گروه بين‌الملل: همزمان با انتشار آمار جديد از تعداد كشته هاي غيرنظاميان در بمباران هاي روزمره جنگنده هاي روسي، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و انگلا مرکل صدراعظم آلمان در تماسي تلفنی، تداوم حملات هوایی به شرق حلب را محکوم کرده و آن را وحشيانه خواندند.
يكسال بمباران روس‌ها؛ 10هزار سوري كشته شدند
اوباما و مرکل می‌افزایند: روسیه و نظام سوریه مسؤولیت پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه هستند و آنها باید به سازمان ملل این امکان را بدهند تا به مناطق تحت محاصره و صعب العبور در سوریه کمک‌های بشردوستانه ارسال کند. به دنبال تشدید درگیری‌ها در حلب که بعد از پایان مهلت آتش‌بس روسی-آمریکایی در سوریه به آغاز شده، ظرف یک هفته صدها غیر نظامی کشته شده‌اند. ارتش روسیه و جنگنده‌های سوریه در یک هفته گذشته به شکل مداوم مناطق تحت کنترل مخالفان را در حلب بمباران کرده‌اند و روسیه تاکید کرده که به این حملات ادامه می‌دهد.

در حالی که مسئولان آمریکایی ادامه مذاکرات با روسیه را با تشدید عملیات میدانی در سوریه دشوار می‌دانند، وزارت دفاع روسیه نسبت به هرگونه تعرض به نیروهایش در سوریه هشدار داد. با تشدید عملیات‌های نظامی در سوریه، وزارت دفاع روسیه نسبت به هرگونه تعرض به نیروهایش در خاک سوریه هشدار داده و تاکید کرد به عملیات‌های خود در این کشور ادامه خواهد داد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته بود: "دشور است بتوان مذاکرات با روسیه را ادامه داد، اکنون وقت گزینه‌های جایگزین است." مسکو نسبت به اینکه نیروهایش در سوریه هدف قرار گیرند هشدار داده و اعلام کرد: از مناطق و پایگاه‌های استقرار کارشناسان آمریکایی در مناطق درگیری در سوریه اطلاع داریم!

در همين حال در آستانه یک ساله شدن ورود نظامی روسیه به جنگ داخلي سوریه، سازمان ديده بان حقوق بشر سوريه كه در لندن قرار دارد اعلام كرد طي يكساله اخير بر اثر بمباران هاي هوايي جنگنده‌هاي روسي، حداقل 10 هزار غيرنظامي سوري در شهرهاي حلب، ادلب، حمص، و اطراف دمشق كشته شدند. در بيانيه تازه اين سازمان، آمار تلفات كودكان، زنان و مناطق مختلف به تفكيك اعلام شده است. اين در حاليست كه يك رهبر مخالفان سوري در استانبول به شبكه الحدث گفت: آمار خيلي بيشتر از اين است زيرا صدها جسد هنوز در زير آوار ناشي از بمباران‌هاي هوايي مدفون شده و به دليل نبود امكانات و محاصره كامل شهرها توسط نيروهاي بشار اسد و روس‌ها بيرون آورده نشده‌اند.

معاون کری: درحال بررسی گزینه‌های جدید درباره سوریه هستیم

معاون وزیر خارجه آمریکا از تلاش آژانس امنیت ملی این کشور برای بررسی گزینه‌های جدید در خصوص بحران سوریه خبر داد. آنتونی بلینکن، در پاسخ به سوالی درباره "طرح جایگزین" آمریکا برای بحران سوریه پس از شکست دیپلماتیکش در سوریه اظهار داشت: رئیس جمهوری آمریکا از همه آژانس‌های امنیتی خواسته طرح‌ها و گزینه‌های خود را که برخی شناخته شده و برخی جدید هستند ارائه کرده تا دوباره با توان بیشتری آنها را بررسی کنیم. جان کری، وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته بود "دیگر نمی‌توان مذاکرات با روسیه را پیش برد و وقت گزینه‌های جایگزین" است. بلینکن افزود: پس از بررسی‌ این گزینه‌ها طی روزهای آتی درباره جزئیات آنها سخن خواهیم گفت.