به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۱۷۴۷۴

کشور به فضای آرام و غیر دوقطبی نیاز دارد

گروه سياسي: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: احمدی‌نژاد پرشانس‌ترین چهره در میان طیف اصولگرایان هست و اگر در صحنه حاضر نشود، سایر چهره‌ها از شانس زیادی برخوردار نیستند. در عین حال در مقام انتخاب یک چهره که بعد از احمدی‌نژاد از وجاهت بیشتری برخوردار باشد، به‌نظر من آقای باهنر از این موقعیت برخوردار است.
کشور به فضای آرام و غیر دوقطبی نیاز دارد
فیض‌الله عرب‌سرخی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که از نظر شما دلیل منع احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات چه بود، گفت: آنچه بیان شد جلوگیری از قطبی شدن انتخابات و فضای سیاسی کشور بود که از نظر رهبری به صلاح کشور بود، اما بنظر می‌رسد که دلایل دیگری را هم بتوان ارائه کرد.

او افزود: از جمله این دلایل اینکه در رابطه با آقای احمدی‌نژاد پرونده‌های قابل توجهی در دیوان محاسبات و محاکم دادگستری وجود دارد و شکایت‌های فراوانی از ایشان شده که به دلایلی که هیچ‌وقت اعلام نشده، به هیچ‌یک از آنها رسیدگی نشده و با این همه ابهام، حتما نمی‌توانست پاسخ رهبری به مشورت ایشان مثبت باشد. دیگر اینکه امروز که غبارها فرونشسته از دو دوره ریاست جمهوری ایشان هیچ نقطه درخشانی در حافظه کسی وجود ندارد؛ البته منظورم حامیان دوآتشه ایشان نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این اتفاق سابقه داشته، گفت: آنچه اتفاق افتاده، موضوع مشورت یک فرد در مظان کاندیداتوری ریاست جمهوری با رهبری بوده که به نظرم امر بی‌سابقه‌ای نبوده است. بسیاری از نامزدهای قبلی هم با رهبری مشورت می‌کردند و ایشان هم نظرات متفاوتی ابراز می‌کردند ولی مورد اخیر دو نکته داشت که آن را از موارد قبلی متمایز می‌کرد؛ اول اینکه این گزینه به دلایلی که فعلا مجال و فضای طرح آن نیست، رسانه‌ای و تبلیغاتی شد. نکته دیگر اینکه مشورت‌کننده سابقه دو دوره ریاست جمهوری با بحث‌های فراوان دارد، لذا حرف‌های زیادی راجع به عملکرد و شخصیت ایشان است که همه ذیل موضوع مشورت با رهبری طرح می‌شود، ضمن اینکه رهبری نظرشان را گفتند و دستوری ندادند که اتفاقا عده‌ای دستور داده‌نشده را تبلیغ می‌کنند تا چیزی را تثبیت کنند که وجود ندارد.

عرب‌سرخی در مورد آرایش سیاسی اصولگرایان برای انتخابات آینده در غیاب احمدی‌نژاد، عنوان کرد: به‌نظر من احمدی‌نژاد صاحب شانس‌ترین چهره در میان طیف اصولگرایان هست و اگر او به هردلیل در صحنه حاضر نشود  سایر چهره‌ها به دلایل مختلف از شانس زیادی برخوردار نیستند. در عین حال در مقام انتخاب یک چهره که بعد از احمدی‌نژاد از وجاهت بیشتری برخوردار باشد، به‌نظر من آقای باهنر از این موقعیت برخوردار است. ضمن اینکه شرایط فکری او اجازه می‌دهد تا جایگاه نامزد اصولگرایان را از حاشیه افراط به کانون اصولگرایی منتقل کند. البته به‌نظر من چهره‌هایی که قبلا خود را آزموده‌اند، باز هم خواهند آمد به استثناء آقای رضایی که با بازگشت به سپاه موضوع حضور در عرصه سیاسی را عملا نفی کرد اما باید اذعان کرد که از شانس چندانی برخوردار نیستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه از دلایل  این منع و نهی یا به تعبیر دقیق‌تر نظریه مشورتی اطلاع دقیقی ندارم و مایل نیستم در این باره گمانه‌زنی کنم، گفت: می‌توان درباره نتیجه این اقدام سخن گفت.  از جمله این موارد از نظر مشورتی رهبری می‌توان ارزیابی رهبری را از جایگاه و عملکرد احمدی‌نژاد حدس زد، دیگر اینکه اگر زمانی در میان نامزدها ایشان به رهبری نزدیک‌تر بودند پس از هشت سال تصدی قوه مجریه دیگر چنین نیست و مهمتر اینکه ایشان در هر صورت یکی از منشاءهای دو قطبی شدن جامعه بوده‌اند و رهبری با این مشورت عملا ترجیح خود را به فضای غیر دوقطبی و آرام نشان داده‌اند چراکه کشور به فضای آرام و غیردوقطبی نیاز دارد.

او افزود: به هر میزان که فاصله فکری و برنامه‌ای نیروهای سیاسی کشور بیشتر شود، امکان شکل‌گیری دو قطبی بیشتر می‌شود. با ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که از اصلاح‌طلبان در همه عرصه‌ها صورت گرفته و زمینه‌های حضور آنان در موقعیت‌های نمایندگی و مدیریتی محدود شده، عملا امکان شکل‌گیری قطب اصلاح‌طلبی با نامزدهای مستقل منتفی شده و اصلاح‌طلبان در پی حمایت از چهره‌های موجه غیراصلاح‌طلب رفته‌اند. حال اگر احمدی‌نژاد به نظریه مشورتی رهبری را عمل کند، یک گام کوچک در جریان افراطی و تند رو به سمت عدم شکل‌گیری قطب مقابل برداشته شده است.

مرجع : ايلنا