به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۱۱۷۶۸۱
حمایت احزاب بزرگ اصلاحات از روحانی؛

اتحاد اصلاح‌طلبان منتظر تدبیر خاتمی

گروه سیاسی: احزاب بزرگ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنان رویکرد وحدت ۹۲ و ۹۴ را پیگیری می‌کنند. اتحاد ملت، کارگزاران، حزب اسلامی کار و سایر احزاب قدرتمند اصلاح‌طلب می‌دانند که کشاندن اختلاف‌های جزیی به رسانه‌های اصولگرا، می‌تواند تجربه حضور احمدی‌نژاد در ایران و قالیباف در تهران را تکرار کند.
اتحاد اصلاح‌طلبان منتظر تدبیر خاتمی
اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌کنند؛ این فصل مشترک همه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که در روزهای گذشته به زبان آوردند. تا چند روز آینده سیدمحمد خاتمی ترکیب جدید شورای‌عالی اصلاح‌طلبان را اعلام می‌کند. در آستانه معرفی این ترکیب بعضی احزاب اصلاح‌طلب انتقادهایی را به آن مطرح کردند اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان این بار هم وحدت سراسری خود را تکرار خواهند کرد.

پیش از این برخی اصولگرایان مدعی بودند که هفت حزب از احزاب بیست و چندگانه خانه احزاب، از این تشکیلات جدا می‌شوند و در انتخابات ساز جدایی می‌زنند. خبر انتقاد برخی احزاب اصلاح‌طلب زمانی اعلام شد که جلسه اصلاح‌طلبان برگزار شد و رییس دوره‌ای شورای هماهنگی خبر از تصویب ادامه فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در قالب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داد و به ایلنا گفت ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های شورای هماهنگی، پیشنهادهای خود را برای ادامه کار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به سیدمحمد خاتمی اعلام خواهیم کرد.

سیدمحمود میرلوحی در مورد این اختلاف اینگونه توضیح می‌دهد: «بعد از مرحله اول انتخابات مجلس هم تعدادی از احزاب نامه‌ای به آقای عارف نوشتند مبنی بر اینکه کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری تمام شده است اما کسانی که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نظر به ادامه کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری دارند، قوی‌تر و اکثریت هستند.»

هفت تشکل کجاست؟
مهم‌ترین این هفت تشکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه بود که به خاطر حضور برخی استادان برجسته دانشگاه مجموعه‌ای قابل احترام برای جریان اصلاحات بود و حتی در انتخابات گذشته نیز محسن رهامی نقش محوری در تدوین لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان ایفا کرده بود. با برگزاری نشست عمومی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه و انتخاب دبیر کل جدید آن به نظر می‌رسد این مجموعه همچنان در کنار شورای عالی و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان قرار داشته باشد، کما آنکه محمود صادقی دبیرکل جدید انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز گفته بود دقت‌نظر و حساسیت بالای تمامی دوستان بر حفظ انسجام بین مجموعه اصلاح‌طلبان است و حرکت در قالب شورای‌عالی سیاست‌گذاری تجربه مثبتی بود که در انتخابات اخیر مجلس حاصل شد و همچنان تاکید داریم در همین قالب فعالیت کنیم

اعتمادملی هم نیست
بعد از آنکه اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی امضای این حزب را پای بیانیه هفت حزب جدا شده تکذیب کرد، دفتر سیاسی این حزب نیز با انتشار بیانیه‌ای هر گونه تصمیمی را درباره فعالیت این حزب در انتخابات به جلسه شورای مرکزی حزب ارجاع داد.

شورای مرکزی اعتمادملی آبان ماه شکل می‌گیرد اما آن‌طور که الیاس حضرتی به ایلنا گفته، این حزب هیچ تردیدی در حمایت از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارد.

الیاس حضرتی که عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است و در فراکسیون امید مجلس دهم حضور دارد، به ایلنا می‌گوید در انتخابات ریاست جمهوری قطعا از آقای روحانی حمایت می‌کنیم و هیچ گزینه دیگری نداریم. در انتخابات شورای شهر نیز با هماهنگی سایر اصلاح‌طلبان فهرست منتشر خواهیم کرد.

فاطمه سعیدی تنها بانوی حاضر در هیات رئیسه فراکسیون امید نیز می‌گوید تلاش‌های زیادی برای تشکیل ترکیب جدید شورای‌عالی اصلاح‌طلبان در حال انجام است.

وضعیت سایر احزاب منتقد
نام بعضی احزاب همچون وحدت و همکاری ملی نیز در میان منتقدان دیده می‌شود اما در حقیقت حزب وحدت و همکاری ملی که انشعابی از حزب همبستگی است، هنوز عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست که در این تشکل حق رای داشته باشد. این حزب در انتخابات شورای شهر سال ۹۲ نیز لیستی جدا از لیست اصلی اصلاح‌طلبان منتشر کرده بود.

انجمن اسلامی معلمان نیز حزب دیگری بود که در خبرسازی‌های جدید اصولگرایان اسمی از آن، زیر بیانیه‌های انشعاب دیده نمی‌شود.

مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی
مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی از دیگر احزابی بود که گفته می‌شد نام آن در میان احزاب منتقد شورای عالی وجود دارد. این حزب چندی پس از آنکه به عنوان منتقد سازوکار فعلی اصلاح‌طلبان معرفی شد، در بیانیه‌ای تاکید کرد که از هر تصمیم و سیاستی که به محوریت سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی و دیگر بزرگان اصلاحات در خصوص انتخابات‌های آتی و در راستای همگرایی هر چه بیشتر اکثریت قاطع اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاست‌گذاری یا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اتخاذ کنند، حمایت می‌کند.

احزاب منتقد در ترکیب شورای عالی حضور خواهند داشت
حزب مردم‌سالاری و اراده ملت ایران نیز از دیگر احزاب منتقد شورای عالی سیاست‌گذاری هستند اما دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن اعلام خبر بررسی جزئیات ائتلاف و نحوه حضور در انتخابات در جلسه شورای عالی اصلاح‌طلبان، روز گذشته به ایلنا خبر داد که هم انجمن اسلامی معلمان و هم سایر گروه‌هایی که اختلاف نظر جزیی دارند، در ترکیب شورای عالی حضور خواهند داشت.

میرلوحی عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری در دفاع از سازوکار کنونی اصلاح‌طلبان گفته بود که بسیاری از نمایندگان لیست امید میثاق‌نامه‌ای را امضا کردند که طرف آنها شورای عالی سیاست‌گذاری بوده است نمی‌توان الان با شورای عالی خداحافظی کنیم. فراموش نکنیم که سازو کارهای ما تا قبل از انتخابات ۹۴ جوابگو نبود. اگر جوابگو بود به این سمت نمی‌رفتیم.

احزاب بزرگ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنان رویکرد وحدت ۹۲ و ۹۴ را پیگیری می‌کنند. اتحاد ملت، کارگزاران، حزب اسلامی کار و سایر احزاب قدرتمند اصلاح‌طلب می‌دانند که کشاندن اختلاف‌های جزیی به صفحات رسانه‌های اصولگرا، می‌تواند تجربه حضور احمدی‌نژاد در ایران و قالیباف در تهران را تکرار کند.
مرجع : ایلنا