به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۱۷۷۳۶
علی مطهری در نامه‌ای به آیت‌الله یزدی

رویکردتان، دین‌گریز است

رویکردتان، دین‌گریز است
گروه سياسي: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رویکرد وی درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی را غیرقابل هضم دانست و گفت که چنین اظهاراتی عده‌ای را از دین گریزان می‌کند. در نامه علی مطهری خطاب به آیت‌الله یزدی آمده است:

آیت الله یزدی دامت برکاته
با اهدای سلام و تحیت، در خصوص بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در عصر تاسوعا، روشن است که بهتر بود این بازی به زمان دیگری موکول می‌شد. اما اکنون که امکان این امر وجود ندارد و لغو این بازی هم خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای کشور دارد، به نظر می‌رسد که ابراز حساسیت بیش از حد نسبت به این موضوع، امری ضد تبلیغ دین به شمار می‌رود. فرضا مردم برای گلی که ایران به کره جنوبی بزند خوشحال شوند و عده‌ای ابراز شادی کنند آیا این امر به معنی خوشحالی و شادی برای شهادت امام حسین علیه السلام و هتک حرمت و اهانت به ساحت سیدالشهداست؟ علاوه بر این که مردم در چنین موقعیت‌هایی به خوبی می‌دانند که چگونه رفتار کنند و چندین سال پیش شبیه این اتفاق برای مسابقه تیم استقلال تهران و دالیان چین افتاد و تماشاگران رفتار قابل ستایشی داشتند.

مثالی می‌زنم. اگر کسی بعد از سال‌ها پدر یا مادر یا فرزندش را در شب عاشورا ملاقات کند آیا نباید خوشحال شود و بخندد چون حرمت آن امام عزیز را شکسته است؟! همین نگاه است که باعث شده است در دو ماه محرم و صفر مردم ایران مراسم ازدواج برگزار نکنند حتی به قیمت صدها و هزاران گناهی که به علت تاخیر در ازدواج جوانان رخ می‌دهد و از طرف دیگر تالارهای برگزاری مراسم ازدواج، قبل و بعد از این دو ماه با تراکم مشتری و مشکلات برای مردم مواجه می‌شوند. چه مانعی دارد غیر از چند روز قبل و بعد از عاشورا و اربعین و سه روز آخر صفر مردم عرفا مجاز به برگزاری مراسم ازدواج باشند همان طور که شرعا مجاز هستند. قطعا امام حسین هم به این وضع راضی‌تر است.
وظیفه روحانیت و مصلحان جامعه است که با نقاط ضعف جامعه و آداب و رسوم خرافی که مانند زنجیر به دست و پای مردم بسته شده است مبارزه کنند نه این که سوار بر این موج‌ها شوند. به تعبیر شهید آیت الله مطهری که جناب عالی نیز محضر درس ایشان را درک کرده‌اید مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف مردم مبارزه کند هر چند از محبوبیت اجتماعی او کاسته شود.

اینجانب جناب عالی را در مجموع یک روحانی عالم و روشنفکر می‌دانم ولی رویکردی مانند آنچه درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی ابراز کردید برایم قابل هضم نیست و معتقدم عده‌ای را از دین گریزان می‌کند و انسان را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون وسطی می‌اندازد که منجر به گریز مردم اروپا از دین شد. برای حضرت عالی آرزوی توفیق الهی بیشتر دارم.
با تقدیم احترام
علی مطهری

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۰۹:۳۴
درود بر دكتر مطهري ، دلسوز واقعي دين و نظام اسلامي و ملت شريف ايران (343861)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۲۱:۲۷
آفرین بر این شهامت... (343920)
على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۲۲:۳۸
جنگ در ماه محرام است. جنگ سوريه در اين ماه حرمت دارد ولى مصلحت نيست به تروريستها فرصت تجديد قوا پيدا كنند همين مصلحت در مورد فوتبال به درجه اولا ميتواند باشد. (343923)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۰۱:۱۲
امام فرمودند:« مطهری پاره تن من است.»
و اینک احساس می شود اکثریت مردم علی مطهری را پاره تن خود می دانند. (343932)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۰۹:۴۱
اصلا ماههای حرام که یکی از آنها محرم است بخاطر وقایع موجود در آن نیست وبخاطر گریز از جنگ و کشتار در آنهاست . حال چرا ما بجای خدا داریم نسخه میپیچیم ومیگیم این از خداست جای تعجب دارد (343862)
شهریار
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۰۹:۴۵
بسیار مطین وقابل درک میباشد که جای هیچ گونه توجیه نیز ندارد درود خدا بر تمام کسانی که حقیقت دین مبین اسلام را درک کرده اند (343863)
لهراسب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۰۹:۵۴
اقا من توی یه جمع مذهبی سوال کردم چرا باید تاسوعا تعطیل رسمی باشه؟؟؟ اگه بدونید چقدر بهشون برخورد؟؟؟ نزدیک بود تمام جنایات رخ داده در روز عاشورا علیه امام حسین رو به من نسبت بدن.!!!!! وای وای از دست این جماعت ظاهربین و خشکه مقدس. (343864)
احمدنژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۰۹:۵۸
کاملا منطقی و شیوا بیان فرموده اند. واقعا این کارها ما را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون وسطی می اندازد.و مردم واقعا از دین فراری شده اند (343865)
مجتبی
Germany
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۰:۰۱
عاشقتم (343866)
علی
United States
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۰:۰۵
آفرین بر تونماینده شجاع و علی قدر (343867)
داماو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۰:۰۶
خداوند در قرآن کریم مردم را از جنگ ، دعوا و خونریزی در ماههای حرام برحذر داشته است نه شادی و این چنین مراسمی . (343868)
دیلمقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۰:۵۴
مرحبا به شرافت پاک تو (343870)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۱:۱۴
واقعا از ته دل مطهری را دوست دارم چون از ته دل مردم صحبت می کند. خدا حفظش کند (343871)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۱:۱۶
با سلام رحمت بر آن پدر و مادری که شما را زاده اند اگر چهار نفر مثال شما در این مملکت بود الان وضع جوانان، بيکاری ،فساد اختلاس ،دین گريزی و.........اینگونه نبود (343872)
اصغری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۱:۴۶
زنده باد مطهری (343873)
کارمند دولتی که خانه نشینش کردن
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۱:۴۷
جناب استاد مطهری با این بیان و طرز دیدگاه روشنفکرتان دوستان دآریم مسلمان واقعی به شما می گویند باا ین رفتار إسلام ناب محمدی زیر سوال رفته وجوانان بی قید شدها ند دست مریضاد با تشکر موافقیم با نظرآت حضرتعالی (343874)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۱:۵۰
با آقای مطهری موافق هستم .با این روندی که هرزگاهی یک کسی بدون هیچ درکی از موضوع دلواپس دین می شود انسان های بیشتری به دین و دینداری شک می کنند و از آن فاصله می گیرند. (343875)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۲:۰۰
بسیار بجا و عالی فرمودند اگر تمام مصلحان نفع شخصی را کنار گذاشته و نفی خرافات را پیش می گرفتند هم اکنون جهان چهره زیباتری داشت (343876)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۲:۱۸
بعید است هدف از قیام عاشور جلوگیری از شادی مردم بوده باشد.بلکه هدف برقراری عدالت بوده و مردم با عدالت شاد هستند.مسابقه فوتبال را نباید با مسائل دیگر قاتی کرد. (343877)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۲:۵۲
آقای مطهری شما نماد بارز رویگردانی از دین و نظام هستید رفتار و اعمال شما دقیقا بر اساس منافع جناح و شخص خودتان است و فقط ادعای مردم را دارید برای کنسرت و از این قبیل رفتارها هزاران نامه می زنید ولی برای فیش های حقوقی و قرارداد های نفتی و بانکی حرفی نمی زنید نامه هم نمی زنید ایران در قضیه کرسنت بازنده شد ایا نامه زدید چند بار به آقای هاشمی بابت مواضع عجیبشان نامه زده اید برای رکود و بیکاری نامه زدید ایا امروز کنسرت دغدغه مردم است یا رکود و بیکاری دلیل همه این موارد پدران ما بودند که کفران نعمت ک (343879)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۳:۵۳
در عین اینکه خیلی از رویکردهای مطهری را قبول ندارم چون که ناشی از عدم تحیل دقیق است. ولی در این مورد بسیار به جا و منطقی موضوع را بررسی کردند. خداوند همه را به راه راست هدایت کند. (343884)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۵:۰۵
درور و رحمت خدا بر روح پدرت (343889)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۵:۴۶
چه اشکالی دارد اگر نقدی هم داریم ضمن درنظر داشتن همبستگی ملی نقد خود را مانند دکتر مطهری با نیکوئی وبا رعایت شئونات ملی وارزشی بیان کنیم تا راه حلی بیابیم (343892)
آزادانديش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۵:۴۸
منطقي و محترمانه. (343893)
رامین توانای فرهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۵:۵۹
درود بر آزادگی وشرفتان جناب آقای مطهری (343894)
ل
United States
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۶:۲۷
اینو خیلی دقیق گفتی علی (343896)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۷:۰۰
زنده باد مرد شجاع و متدین (343899)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۷:۴۱
با نظر دکترمطهری موافقم
نه افراط نه تفریط فقط اعتدال و امید! (343903)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۸:۳۷
محمد راست میگه ما از دکتر مطهری کمتر راجع به موارد مورد نظر ایشان شنیده ایم نه اینکه نبوده ولی کم بوده (343907)
شرینی فروشی اصل تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۸:۴۷
خداوند رحمت کند استادشهید مرتضی مطهری رادرود برفرزند بزرگوارش بخداقسم رهبری بزرگوارهم ازاین مقدس بازیها راضی نیست همین جوانهای دراستادیوم زمان بازی اگرهم ابرازخوشحالی کنند یک ساعت بعدازبازی همانها علم هیتهارا بدوش خواهند کشید بااحساسات جوانهابازی نکنید (343909)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۱۹:۳۷
دوستان درست است که در ماه محرم حمله به دشمن منع شده ولی اگر حمله از جانب دشمن باشد فرق میکند باید دفاع کرد وماه محرم تنها به منع قتل هم محدود نمیشه بلکه تحرکاتی غیراز ان ممکن است اتفاق بیافتد که شدید تر از ان باشد در مورد تحرکات احتمالی در ماه های حرام استطاعت اظهار نظر درخود اساس نمیکنم (343912)
مششتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۲۱:۱۰
ماوظیفه داریم طوری عمل کنیم که خدا راضی باشه نه گروه خاص (343917)
بنیامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۲۳:۰۳
درود بر روح بزرگ مرد تاریخ ایران شهید مطهری ودرود بی همتا بر فرزند حق گوی ایشان که حرف دل مردم را بدون هیچ واهمه ای اعلام میدارهن خدا حفظشان کند (343925)
البرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۰۰:۱۹
کاملا درسته (343930)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۰۲:۲۰
با سپاس از مواضع شجاعانه مطهری چرا این آقایان در همه موارد دخالت میکنند چرا فکر میکنند ملت هیچ چیز نمیدانند وقتی رهبری با اینکار مشگلی ندارد بدنبال مطرح کردن و ثابت کردن خود هستید همین مردم قرنهاست که بجای خود عزاداری میکنند و بجای خود شادی . (343934)
حسین
United States
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۰۲:۵۹
با سلام . باید عرض کنم خدمت اقاقی مطهری که برادر شما از اون طرف بام افتادی بله تظاهر به دین ودر عینحال فساد وظلم بی حد به اسم دین مردم را از دین فراری میکنه ولی اینجا یک مساله است که خود ابی عبد الله الحسین علیه اسلام ..مردمی ترین انسان وامام زمان تمام بشریت اند ومهربانتر ودلسوز تر وانساندوست تر از ایشان خدا نیافریده کما اینکه گوشه ای از این در تاریخ امده ولی اینکه شما میفرمایید بخاطر اینکه مردم به گناه نیفتند بیایند ودر محرم عروسی بر گزار کنند خیلی واضحه که اولا مردم شریف عزیز دین دار حتی همون ... (343936)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۰۶:۰۸
در ایران یک اصلاح طلب شجاع داریم. اونم اصولگراست. (343938)
افرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۰۷:۱۱
یک چنین انسان شجاع وبا درایتی باید زمام امور را بدست بگیرد وحتما جوانان مملکت را از این گردابی که افتاده اند نجات خواهد داد .
نور باران باد روح شهید بزرگ مطهری عزیز استاد اخلاق وعلم وادب وروشنفکری (343940)