به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۵ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۱۱۷۹۵۶
رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد

ثبت‌نام اینترنتی6میلیون نفر در سرشماری

گروه اقتصادی: رئیس مرکز آمار ایران فعالیت آماری با اشاره به آغاز سرشماری در کشور از سوم مهرماه، گفت: تاکنون بیش از شش میلیون نفر به صورت اینترنتی در این طرح شرکت کرده اند.
ثبت‌نام اینترنتی6میلیون نفر در سرشماری
امیدعلی پارسا امروز - ۱۵ مهرماه - در دیدار با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، گفت: سرشماری یکی از ضروری ترین فعالیت‌هایی است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود و این امر نیز امسال در کشور برای هشتمین بار اجرا خواهد شد.

وی افزود: سرشماری‌ها، سرشماری‌های ثبتی مبنا هستند که نیازی نیست که مامور آمارگیر به درب خانه مردم بیاید، باید کلیه دستگاه‌های تخصصی در حوزه فعالیت تخصصی خود، سامانه یکپارچه‌ای داشته باشند که آمارهای اجتماعی و فرهنگی در سطح فردی به سمت مرکز آمار بیاید و کد و رمزها شناخته شود و سپس شاخص‌های آماری فراهم شود.

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: مرکز آمارها هیچگاه در اطلاعات فردی افراد دخل و تصرفی ندارند و هیچگاه نمی‌توان اطلاعات فردی آنها در اختیار کسی حتی قاضی دادگستری قرارگیرد. وی اظهارکرد: تمام مردم باید با هر سلیقه و جایگاه باید به این نظام آماری اعتماد کنند؛ باید به سمت نظام آماری ثبتی محور حرکت کنیم.

پارسا گفت: فعالیت آماری در کشور از سوم مهرماه آغاز شده است و تا کنون بیش از شش میلیون نفر با اینترنت در این طرح ثبت نام کردند؛ ۳۵ درصد آمار توسط اینترنت انجام می‌شود؛ تا کنون ۷.۶ درصد ما با این شکل سرشماری شدند و استان قم نیز هشت درصد ثبت نام کرده‌اند.

پارسا افزود: ضریب نفوذ اینترنت در قم ۱۰ درصد بیشتر از تهران است و انتظار می رود که در قم، ۴۷ درصد از مردم از طریق اینترنت در این فضا ثبت نام کنند؛ قم با توجه به جایگاه و سازمان آماری مناسبی که در این استان وجود دارد باید در این عرصه پیشگام باشد.

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: در آمار نسبت ها بسیار حساس است و به همین لحاظ انتظار داریم که کلیه فعالیت‌ها در همان روزهای اول انجام شود و مردم حضور در این جامعه آماری را به روز آخر نکشانند.

وی اظهارکرد: رهبرمعظم انقلاب بیان کردند که تمرکز آمار و اطلاعات رسمی کشور باید در مرکز آمار ایران باشد که نقش راهبری و نظارت همه فعالیت‌ها را داشته باشد؛ ایشان دستکاری آمار در همه سطوح آماری را گناه کبیره دانستند و آمارهای غیر واقعی را تشتت آماری و یک بلای بزرگ نامیدند.

پارسا گفت: برخی بر اساس فروض و اطلاعات وضع موجود اعدادی را به جامعه القا می کنند و می خواهند بگویند که این مساله درست است؛ مثلا بیکاری در دنیا یک تعریف خاص دارد که اگر کسی ۲روز در هفته کار کند بیکار نیست ولی در اواخر دولت هشتم اگر کسی یک ساعت در روز هفته کار کند اشتغال ناقص دارد؛ نرخ بیکاری رسمی کشور در سال گذشته ۱۱ درصد بوده است که در بهار امسال این عدد به ۱۲.۲ افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این مطلب درست است که نرخ بیکاری بیشتر شده است ولی نرخ مشارکت مردم نیز از ۳۸.۲ به ۳۹.۵ افزایش پیدا کرده است یعنی این جمعیت به بازار کار وارد شده اند که بیش از نیمی از آنها وارد کار مثبت شده‌اند. رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: در فصل بهار امسال رشد ۴.۴ درصد اقتصادی حاصل شده است که وقتی وارد عرصه های مختلف می‌شویم این رشد را مشاهده می‌کنیم.

وی اظهارکرد: مرکز آمار یک مرکز مستقل بی‌طرف و امین مردم است؛ امکان ندارد که در مرکز آمار کسی از بدنه خود عدد سفارشی بخواهد؛ این مرکز همچنین به تفسیر اطلاعات نپرداخته است و به تفسیری واقعی پرداخته تا از تفاسیر اشتباه جلوگیری کند. پارسا بیان کرد: امسال برای اولین با موضوع طلاب و حوزه‌های علمیه در آمارگیری لحاظ شده است و به همین شکل در پایان سرشماری حضور روحانیون ومدارس علمیه و نوع فعالیت آنها در کشور به دقت بیان خواهد شد.

همچنین علی زاهدیان - معاون مرکز آمار - از این سرشماری به عنوان مهمترین سرشماری کشور یاد کرد و گفت: پس از پایان این سرشماری تمامی کدهای ملی به دیتابیس‌های کشور متصل خواهد شد. وی در ادامه با بیان اینکه ۱۷۰ نفر بر روی این طرح کار کرده‌اند خاطرنشان کرد: ۴۰ هزار نفر نیز برای انجام آن آموزش دیده‌اند.

زاهدیان به وضعیت کشورهای دنیا در انجام اینترنتی سرشماری اشاره و اعلام کرد: کانادا به ۵۴ درصد، کره جنوبی با ۴۷ درصد، استرالیا با ۳۴ درصد و اسپانیا با انجام ۳۳ درصد از سرشماری خود جز کشورهای نخست دنیا به شمار می‌روند.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار کشور تصریح کرد: هدفگذاری ما بر ۳۵ درصد قرار دارد. وی در ادامه آماری از آخرین وضعیت مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن اشاره و اعلام کرد: تا کنون یک میلیون ۸۷۷ خانوار در سرشماری اینترنتی شرکت کرده‌اند که این رقم شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در بر می‌گیرد.

زاهدیان به رتبه‌ استان‌ها در مشارکت اینترنتی اشاره کرد و گفت: بوشهر، سمنان، خراسان جنوبی، یزد و کردستان جز استان‌های نخست کشور در مشارکت اینترنتی محسوب می‌شوند. وی تاکید کرد: البته هر ساعت بر این آمار افزوده می‌شود و امیدواریم تا پایان مهلت سرشماری اینترنتی به هدف ۳۵ درصد برسیم.

زاهدیان با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در بوشهر به عنوان استان اول ۵۲ درصد است اعلام کرد: ضریب نفوذ در البرز به ۶۹ درصد می‌رسد اما این استان در جایگاه بیست و نهم قرار دارد.
مرجع : ایسنا