به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۵ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۱۱۷۹۶۴
لاریجانی:خطوط اعتباری بانک‌های خارجی در حال افزایش است

از دوران بسیار سختی در حال عبور هستیم

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متمرکز بودن نظام بودجه ریزی در کشور بر مشکلات منطقه ای بویژه استان های محروم سایه افکنده است.
از دوران بسیار سختی در حال عبور هستیم
علی لاریجانی روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: هم اینک بیش از 85 درصد از بودجه سالانه در کشور به صورت متمرکز است و مسئولان اجرایی در استان ها تنها می توانند برای کمتر از 15درصد بودجه پیش بینی و مصوب شده استانی خود دخالت و اظهار نظر داشته باشد.

وی با استقبال از پیشنهاد استاندار کهگیلویه وبویراحمد برای افزایش سهم اختیارات مسئولان اجرایی در استان ها برای توزیع اعتبارات استانی در شورای برنامه ریزی، گفت: این حرف درست و منطقی است و به عنوان یک خواسته معقول باید در اولویت کاری کمیسیون ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه نمی توان بسیاری از مشکلات ریز و یا برخی امور مهم در استانها و مناطق مختلف را در تقسیم بندی ها و آمایش سرزمینی با نگرش و رویکرد ملی دید و به آن اکتفا کرد، افزود: هر استانی باید به فراخور داشته ها، اولویت ها و نیازهای اساسی خود اقدام به تدوین و تهیه طرح آمایش سرزمینی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان و کمیسیون های مختلف می توانند در برنامه ششم توسعه نیز این موضوع را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار دهند و سهم اعتبارات استانی در شورای برنامه ریزی استان ها را از 15 درصد به حدود 30 درصد و بودجه متمرکز در این راستا نیز از 85 درصد به 70 درصد کاهش یابد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرایط برای توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف در کشور نسبت به گذشته بهتر شده و هم اینک باید زمینه برای انجام فعالیت ها و شکوفایی ابتکارات مدیریتی و اقتصادی فراهم شود.

وی تصریح کرد: یکی از شاخص های اساسی در راستای تحقق این مهم نیز برنامه ششم توسعه است که نمایندگان و مسئولان در همه استان ها باید از این ظرفیت مناسب برای تعادل بخشی و ایجاد توازن منطقه ای بهره لازم را ببرند.

وی حضور و افزایش خطوط اعتباری از سوی بانک های خارجی را در کشور یادآور شد و گفت: باید بتوان از این فرصت پیش آمده در زمینه رفع مشکلات و موانع سرمایه گذاری در حوزه های مختلف نیز بهره لازم را برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام اداری و مدیریتی در کشور دارای اشکال و ایرادهای فراوانی است، گفت: امکان شکوفایی و هنرنمایی برای خلق ایده ها و ابتکارها از سوی مدیران سطوح میانی جامعه سلب شده و به نوعی توان و شجاعت برای شکوفایی استعدادهای آنها گرفته شده است.

لاریجانی تصریح کرد: کاهش میزان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری های غیردولتی همواره یکی از چالش ها و ضعف های مهم در استان های کمتر برخوردار محسوب می شود.

وی ادامه داد: باید بتوان از طرق مختلف و راهکارهای قانونی و نیز ایجاد مشوق های سرمایه گذاری، میزان استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان ها را افزایش داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظیفه نظارتی دیوان محاسبات در استان های مختلف گفت: این نهاد دنبال مچ گیری از مدیران نباشد بلکه هدایتگر و کمک کننده مدیران و مسئولان مالی برای جذب و توزیع مناسب اعتبارات و منابع ملی کشور باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی وجود 2 ظرفیت مهم صنعت نفت وگاز و گردشگری را به عنوان شاخص های اساسی توسعه ای در کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: باید با ایجاد زیرساخت های مناسب زمینه شکوفایی و افزایش بهره وری از این 2 ظرفیت بالقوه استان نیز فراهم شود.
علی لاریجانی برای سخنرانی در کنگره یکهزار و 880 شهید کهگیلیویه وبویراحمد و انجام سفری 2 روزه به این استان سفر کرده است.
مرجع : ایرنا