به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۱۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۱۸۱۲۱

چرا رعد برق به هواپیماها آسیب نمی‌زند؟

گروه علمي: اخیراً یک کارمند فرودگاه ایسلند تصویری مهیج از یک هواپیما را گرفت که مورد اصابت رعدوبرق قرارگرفته است. چگونه هواپیماها از چنین حملات سنگینی نجات می‌یابند؟
چرا رعد برق به هواپیماها آسیب نمی‌زند؟
هالدور گودموندسون یک رعدوبرق بزرگ را در نزدیکی دفتر خود در شمال غرب فرودگاه بین‌المللی کفلاویک در ایسلند مشاهده کرد. تلفن همراه خود را برداشت و با دوربینش شروع به ضبط این لحظه کرد و امیدوار بود بتواند برق دیگری در آسمان را ثبت کند. ناگهان هواپیمایی از فرودگاه برخاست و وارد تصویر شد و بلافاصله مورد اصابت رعدوبرق قرار گرفت. منظره‌ای فوق‌العاده بود، اما هواپیما بدون هیچ مشکلی در میان باران اوج گرفت. گودموندسون می‌گوید: "منظره جالبی بود، اما کمی هم ترسناک بود."
 
پرواز از ریکیاویک به پاریس صحیح و سالم به مقصد رسید و ایرلاین Wow به بی‌بی‌سی گفت که هواپیما هیچ‌گونه آسیبی ندیده است. سخنگوی ایرلاین اشاره کرد که اصابت رعدوبرق به هواپیما پدیده‌ای غیرمعمول نیست. اما چگونه هواپیماها شوک ناگهانی بالغ‌بر حدود یک میلیارد ژول انرژی را تحمل می‌کنند؟"پوسته" اطراف کابین و فضای داخلی محفظه هواپیما به‌گونه‌ای طراحی‌شده که برق را هدایت کنند و آن را از خدمه، مسافران و وسایل الکترونیکیِ داخل هواپیما دور نگاه‌دارند. 
 
کریس هموند خلبان بازنشسته و عضو انجمن خلبانان خطوط هوایی بریتانیا می‌گوید: "یک ورقه مشبک آهنی در پوسته هواپیما قرار دارد و این‌گونه جریان برق هدایت می‌شود."بعلاوه، تجهیزات الکترونیکی و ارتباطات به مخزن سوخت به‌خوبی در مقابل انفجار الکتریکی خارجی محافظت می‌شوند. قبل از آغاز پروازهای هواپیما، تمام این مسائل با شبیه‌سازی حملات رعدوبرق به پوسته و اجزای داخلی هواپیما، به‌دقت مورد آزمایش قرار می‌گیرند. 
 
هموند می‌گوید تصویر گرفته‌شده توسط کارمند فرودگاه نشان می‌دهد که همه‌چیز آن‌طور که باید کار می‌کند. در تصویر به نظر می‌رسد که برق از دماغه هواپیما وارد و از دم و بخشی از بال آن خارج‌شده است. اما تمام اجزای داخلی سالم‌اند. مسافران هواپیما متوجه اصابت برق می‌شوند. گزارش‌شده مسافران دو پروازی که مورد اصابت رعدوبرق قرار گرفتند، صدای بلندی را شنیده‌اند. 
 
سالیان گذشته، هواپیماها عایق نبودند. هموند به خاطر می‌آورد که خلبان هواپیمایی به مقصد سان‌فرانسیسکو بود. بعد از برخورد رعدوبرق، تمام صفحات نمایش خاموش شدند. خوشبختانه، هواپیما به سیستم آنالوگ مجهز بود. مادامی‌که کامپیوترها به‌تدریج آنلاین می‌شدند، هواپیما توانست با امنیت کامل فرود آید.