به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۱۸۲۰۶
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه:

رسانه ابزار مبارزه با رقیب شده است

گروه فرهنگی: اخلاق و اصول حرفه‌ای پایه اصلی هر حرفه و شغلی است و در صورتی که اخلاق حرفه‌ای رعایت نشود، پایه آن حرفه سست می‌شود و شأن آن حرفه هم آسیب می‌بیند.
رسانه ابزار مبارزه با رقیب شده است
محمد مهدی فرقانی - رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی - با بیان مطلب بالا  گفت: اخلاق و اصول حرفه‌ای پایه اصلی هر حرفه و شغلی است و در صورتی که اخلاق حرفه‌ای رعایت نشود پایه آن حرفه سست می‌شود و شأن آن حرفه هم آسیب می‌بیند در نتیجه اعضای آن حرفه حرمت و حیثیتشان ضربه می‌خورد؛ بنابراین در حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه نیز مانند پزشکی و قضاوت، اخلاق حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد؛ چون با حیثیت و شعور و آگاهی مردم سروکار دارد.

او با اشاره به رعایت اخلاق رسانه توسط افراد سیاسی دارای رسانه گفت: در سیاست در بسیاری موارد اخلاق الویت ندارد، بلکه منافع سیاسی، جناحی و کسب قدرت اهمیت دارد و به خاطر تامین این منافع، اخلاق نادیده گرفته می‌شود و آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که ورود افراد سیاسی به مطبوعات می‌زنند، گفت: طبیعتا وقتی افراد سیاسی دست‌اندرکار مطبوعات، خبرگزاری و رسانه باشند، به طریق اولی اصول رسانه‌ای از جمله اخلاق حرفه‌ای، استقلال حرفه‌ای و حق دسترسی همگانی به اطلاعات و آزادی بیان و مطبوعات آسیب می‌بیند. چون هدف افراد سیاسی کسب و حفظ قدرت سیاسی و مبارزه با رقیب است. در این صورت رسانه به جای ابزار آگاهی‌بخش و هوشیارساز تبدیل به ابزار مبارزه می‌شود.

فرقانی همچنین با اشاره به محاسن ورود سیاسیون به رسانه اظهار کرد: ورود افراد سیاسی اگر محاسنی داشته باشد این است که دسترسی آنها به منابع اطلاعاتی و خبری راحت‌تر و دقیق‌تر است و این که آن‌ها اطلاعاتشان از حقایق پشت پرده بیشتر است و به نظرم مزیت دیگری ندارد.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای حقوق حرفه‌ای روزنامه نگاران در زمینه جستجو و کسب و انتشار اطلاعات به رسمیت شناخته شود، سیاسیون دیگر مزیت نسبی در مدیریت و مالکیت رسانه نخواهد داشت و ورود آن‌ها تنها موجب گمراهی افکار عمومی می‌شود.

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برنامه‌های صداوسیما گفت: من همه برنامه‌های صداوسیما را نگاه نمی کنم اما به نظرم مدیریت جدید نسبت به مدیریت گذشته بهتر شده است و حضور افراد و طرح موضوع‌هایی را در صداوسیما می بینیم که در گذشته تابو و ممنوع بوده است. و این نشان می‌دهد که فضای صداوسیما به سمت بازتر شدن می رود. اما با این حال هنوز جانبداری و پیگیری‌هایی را می‌بینیم که زیبنده صداوسیما نیست. صداوسیما باید چتر فراگیری داشته باشد که همه زیر آن چتر جا بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: صداوسیما یک رسانه حاکمیتی است و باید سبک فراگیر داشته باشد تا بتواند نخبگان را از حاشیه به متن بکشاند و مباحثه‌های عمومی جدی‌تر را درگیر کند و به مسوولان برای پیگیری مسائل اساسی کشور کمک کند اما صداوسیما تا رسیدن به این نقطه فاصله بسیار دارد.

فرقانی با اشاره به جریان انتخابات و برنامه‌های صداوسیما گفت: در جریان انتخابات انتظار مردم از صداوسیما این است که نوعی یک طرفی در مواجهه با نامزد ریاست جمهوری و انتخابات ریاست جمهوری نبینند. صداوسیما باید اجازه دهد نامزدها صدای خود را به گوش مردم برسانند.
مرجع : ایسنا