به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۹ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۱۱۸۳۲۱
رسانه در رسانه

انتقاد روزنامه‌ها از صداوسیما در محرم

گروه فرهنگی: با نگاهی به مطالب مرتبط با رسانه‌ها در خبرها و گزارش‌های امروز، 19 مهر ماه روزنامه‌های کشور، به مطالبی درباره‌ی برنامه‌های مناسبتی سیما و ضعف سریال‌های محرم می‌رسیم.
انتقاد روزنامه‌ها از صداوسیما در محرم
روزنامه ایران در سرویس فرهنگ و هنر خود، مطلبی را با عنوان «عاشورا در قاب تلویزیون» منتشر کرده است که در این مطلب به برنامه‌های سیما به مناسبت ماه محرم نگاهی انداخته است.

در این شماره‌ی ایران، سید رضا صائمی، منتقد تلویزیون نیز در یادداشتی باعنوان «رفع تکلیف صداوسیما با برنامه های مناسبتی» در سرویس فرهنگ وهنر گفته است: مناسبتی بودن یک سریال ژانر محسوب نمی‌شود بلکه نوعی رویکرد است که امری وطنی و خودساخته است. مشکل آثار مناسبتی فقدان فرم جذاب در برنامه‌هاست.

روزنامه آفتاب در مطلبی با عنوان «از صداوسیما ناراضی‌ام» به حضور حسام‌الدین سراج و حرف‌های او در برنامه «حالا خورشید» اشاره کرده و نقل کرده است، حسام‌الدین سراج در پاسخ به سوال رضا رشید پور، مجری این برنامه که از کدام وزارتخانه ناراضی هستید؟ گفت: باید گزینه دیگری اضافه کنید، آن هم صداوسیماست.

روزنامه شرق در سرویس هنر خود، در گزارشی با عنوان «دست‌های خالی در محرم 95» به برنامه‌های مناسبتی صداوسیما اشاره و آورده است: «عنصر کیفیت در ساخت سریال و برنامه‌ها مدت‌هاست به چالش اصلی رسانه ملی تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان رسانه، نبود کیفیت را عمده‌ترین دلیل ناکارآمدی برخی از برنامه‌های تلویزیون می‌دانند. با مرور سریال‌هایی که در ایام محرم از شبکه‌های سیما پخش شده‌اند، معدود سریال‌هایی را به خاطر می‌آوریم که مخاطب بسیاری را با خود همراه کرده است.»

محمد علی نجفی، کارگردان هم در مطلبی با عنوان «نگاهمان را به سریال‌های مناسبتی تغییر دهیم» در سرویس هنراین روزنامه گفته است: سریال‌سازی در تلویزیون شمایل خاص خود را دارد. تصور می‌کنم زمانی که به مخاطب ذهنیت می‌دهیم و مثلا واژه‌هایی مانند سریال‌های مناسبتی را عنوان می‌کنیم و برخی مجموعه‌ها با این عناوین معرفی می‌شوند،‌ خود به خود به مخاطب چنین حسی منتقل می‌شود که کیفیت در این گونه سریال‌ها خیلی اهمیت ندارد و چیزی که در این میان اهمیت دارد، مضمونی است که با این مناسبت پیش‌رو هم‌خوانی داشته باشد.

در سرویس هنر روزنامه شرق، علی نعیمی، منتقد نیز در مطلبی با تیتر «تنگ نظری در ممیزی، افت سریال‌های مناسبتی» گفته است: در چند سال اخیر تلویزیون فقیرتر از قبل در حالی دست به ساخت آثار تلویزیونی ویژه محرم زد که در کندوکاو معانی و مفاهیم ارزشی و دینی کفگیرش به ته دیگ خورده بود و به غیراز چند فرمول دم‌دستی و بی‌خطر که هیچ‌ انگیزه‌ای هم در مخاطب ایجاد نمی‌کند اقدام به ساخت آثاری کرد که هیچ کدامشان در حافظه تلویزیون جایی ندارند. هرگاه تلویزیون از خود جسارت نشان داده است، نتیجه مطلوبی گرفته هر گاه با تنگ نظری به ساخت آثار اهتمام ورزیده، باعث کاهش کیفیت آثار شده است.

روزنامه همشهری هم امروز مطالبی در ارتباط با رسانه را منتشر کرده و در ستون «دیروز چه خبر» خود، به خبر رسیدگی به پرونده هفته‌نامه‌های «صدا» و «یالثارات» در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران اشاره کرده و اینکه هر دوهفته نامه به اتهام توهین به رییس جمهور مجرم شناخته شدند، پرداخته است.

در این بخش همچنین از سرهنگ رمضانی، معاون حقوقی و بین‌الملل پلیس فتا نقل قولی در ارتباط با حمله هکرها به صفحات برخی افراد معروف به ویژه هنرمندان منتشر شده است.

روزنامه رسالت در مطلبی با عنوان «یارانه به رسانه‌ای تعلق می گیرد که مجیزگوی دولت باشد» به صبحت‌های محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر در مجلس اشاره کرده که وی گفته است: اولا یارانه به رسانه‌هایی تعلق می‌گیرد که از دولت انتقاد نکنند و در ثانی به تعریف و تمجید از دولت بپردازند.
مرجع : ایسنا