به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۱۸۸۹۲
به بهانه استعفا یا برکناری برخی وزرا

حساسیت‌زدایی یا تزریق بی‌حسی؟!

حساسیت‌زدایی یا تزریق بی‌حسی؟!
امید پورعزیز

‎گروه سياسي: یکی از سیاست‌های اصلی دولت روحانی در اغلب مقولات حساسیت برانگیز اجتماعی و سیاسی صبر و طمأنینه خاصی است که بعضا چالش‌ها را فرسایشی کرده و شاید به نوعی از آن‌ها حساسیت زدایی می‌کند. در مورد اخیر استعفا یا برکناری برخی وزرای دولت منجمله وزیر ارشاد نیز دقیقا از همین سیاست بهره گرفته می‌شود.

چرا که در حدود دو هفته است که این مقوله نقل محافل سیاسی و رسانه یی بوده و افراد مختلفی نسبت به آن موضع گیری منفی یا مثبت داشته اند. و ابعاد مختلف آن را مورد نقد و بررسی قرار داده اند. البته از طرفی می‌توان این رویه را تا حدودی مثبت ارزیابی کرد، چرا که در شرایط آرام و بدور از حاشیه، عقلانیت بیشتری در تصمیم گیری‌ها حکمفرما خواهد بود.

‎ولی متأسفانه این تلقی در جامعه ایجاد نشده است که دولت یازدهم برای مسائل پیش روی خویش راهکارهای مدون و جامعی دارد و عمدتا می‌توان به این نتیجه رسید که چه بسا این تأخیرها از بلاتکلیفی،‌ تردید و رایزنی‌های سیاسی نشأت می‌گیرد. در واقع با اتخاد شیوه یی از رویکرد فرسایشی ساختن چالش ها، سعی می‌شود تا توجه‌ها و حساسیت‌ها در مورد آن‌ها کم رمق شده و سپس در یک فضای منفعل، نتیجه همه کش و قوس‌ها و رقابت‌های سیاسی متبلور شود.

این رویکرد شاید تا حدی بتواند موج‌های احساسی و هیجانی را کنترل نماید، ولی از طرفی حس اعتماد و اعتبار نسبت به دولتمردان را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. مردمی که خود را بواسطه تنفیذ اختیارات شان به دولت، در تصمیم گیری‌ها دخیل می‌دانند، همواره انتظار دارند بحران‌ها و معضلات به شیوه عمل گرایانه‌تر و روشمند‌تری مدیریت شود، و مسلما از دولت انتظار ندارند که صرفا نقش یک فوق تخصص بیهوشی را ایفا نماید. چرا که با این رویکرد عملا هم صلابت لازم در نقش آفرینی دولت محقق نمی‌شود و هم اینکه مسائل کشور وجه المصالحه زد وبند‌های سیاسی پشت پرده می‌شود.

لذا با اینکه زمان زیادی از عمر دولت یازدهم باقی نمانده ولی این انتظارات کاملا به جا بوده و البته اکنون به صورت انباشته از دولت طلب می‌شود و چنانچه راهکار عملیاتی و البته ضرب‌العجلی در این زمینه اتخاذ نگردد متأسفانه نه تنها حس اعتماد بین دولت و مردم تقویت نمی‌شود بلکه با توجه به شعارهای لوکس و خوش آب و رنگ دولت، نوعی یأس و بدبینی در مورد بسیاری از آن وعده‌ها و مانیفست‌های دولت ایجاد می‌شود که مسلما جبران آن هزینه‌های اجتماعی و سیاسی بمراتب زیانباری را بر کشور تحمیل می‌کند.

‎لذا به نظر می‌رسد همانگونه که نمی‌توان هیچ جراحی را بدون یک متخصص بیهوشی آغاز نمود، ولی خوب مسلما عدم حضور و یا تأخیر بیش از حد خود جراح نیز می‌تواند عواقب جبران ناپذیر و یا پر ریسکی را به بیمار تحمیل کند. پس بهتر است که ابتدا نقشه راه و برنامه‌های جایگزین تدوین شده و سپس به حساسیت زدایی و آرام کردن فضا اقدام نمود. چرا که لالایی بدون داشتن برنامه پس از بیداری، بعدها بعنوان یک فریب تلقی شده و دیگر کارکردش را از دست خواهد داد.

امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۱:۲۹
متاسفانه به نظر میرسه که دولت جز در سیاست خارجی، در سایر زمینه ها بی برنامه و بی راهکار بوده. در زمینه های اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی دولت از روز اول تاکنون بسیار سست، بلاتکلیف و غیرهوشمند نشون داده. باز جای شکرش باقیه که مثل دولت قبل تخریب گر نبوده و قدمهای مثبت کوچکی در این زمینه ها برداشته (مثل کاهش تورم، ثبات ارز، بازتر شدن نسبی فضا، فرهنگ پاسخگویی و عذرخواهی و ...). البته حجم مشکلات هم انصافا خیلی زیاد بوده، ولی بازم انتظار بیشتری از این دولت میرفت.... امیدوارم 4 سال دوم بهتر عمل کنه. (344216)
زمانی
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۹:۰۵
شتر در خواب بیند پنبه دانه!!
چهار سال دوم؟!
تو همین چهار سال ملت فهمیدن چه اشتباهی کردن. مطمئن باش اشتباهشونو تکرار نمیکنن.
اونوقت برنامه های دولت در سیاست خارجی چی بوده؟!
این وادادگی که اینا داشتن اگه احمدی نژاد و جلیلی داشتن که ایران خیلی بیشتر گیرش میومد!!!!!! (344236)
ناصری
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۹:۰۹
دولت روحانی از شرائط اواخر دولت احمدی نژاد استفاده کرد و با دادن وعده های اقتصادی و معیشتی صدمن یه غاز سر همه رو کلاه گذاشت. هسته ای که تعطیل، اقتصاد که فلج، فرهنگ که بی وزیر و ...
اینا اصلا اینکاره نیستن.
یاد داستان اون پادشاهی افتادم که قبل از مرگش وصیت کرد بعد از سه روز از روی کار اومدن پادشاه جدید بهش فحش بدن!!!
بعد از سه روز مردم از بس از پادشاه جدید به ستوه اومده بودن آرزوی قبلی رو میکردن.
به قول معروف سال به سال قربون پارسال. (344237)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۰۵:۳۵
منفی اشتباهی
ولی به نظر من تو اقتصاد هم بد نبود ، اگه خوب نبود (344246)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۲:۵۶
بهار جان دلیل اینکه دولت اقای روحانی با این گرفتاری روبرو شده ایا فقط به خاطر عملکرد خود دولت و گروههای رقیب بوده است؟ فکر نمی کنید تعصبات بیش از حد گروهها و رسانه های موافق و همسو که از سر مستی پیروزی در انتخابات 92 حاصل می شد خود مهمترین دلیل بالا رفتن انتظارات غیر منطقی در میان مردم بوده است ؟ (344221)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۴:۰۳
وزیر اموزش و پرورش بدترین وزیر در تاریخ کل انقلاب اسلامی هستش و باید برکنار بشه چرا که به واسطه ی این وزیر بد چهر هی روحانی در اذهان فرهنگیان مخدوش شده است. (344226)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۵:۱۰
باید توجه داشت که فشارها در این دولت بسیار بیشتر نسبت به دوره قبل بوده ،البته نباید ضعیف بودن بعضی از وزرا را نادیده گرفت که نتوانستند آن طور که باید اقدامات قاطع در وزارتخانه های خویش انجام بدهند.در هرصورت این تغییر میتواند مثبت باشد به شرط آن که کاندید های آقای روحانی برای این وزارتخانه ها افرادی لایق باشند که بدون ملاحظه سیاسی انتخاب شده باشند. (344228)
پزشکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۶:۰۹
زمان زیادی از عمر دولت باقی نمانده عملا بعضی از وزرا از انجام وظایف خود سرپیچی می کنند1- این از برنامه توسعه ششم مجلس وارد عمل شئ2- یک برنامه اقتصادی ئعملیاتی از دولت یازدهم ندییم3- تکمیل مسکن مهر به عقب افتاد4-برنامه خاصی برای هدفمند یارانه ها نداشت فقط در حئ حرف بئد5- عدم ساختار بانکها واصلاح گمرکات 6 افع بیکاری جوانان تحصیل کرده برنامه جهت برقراری حقوق بیکاری 6-فقر تکدی گری خانواده به علت بیکاری فرزندان وبدون درامد مردم می ببند حتی خانواده هست که نان قرضی از نانوای می برد کدام وزیر تحولی در ... (344233)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۲۳:۵۴
به نظر بنده شاخص سنجش عملکرد دولت های چندین دهه ی اخیر، عملکرد دولت خاتمی است.هر دولتی بخواهد محبوب و ماندگار شود ناگزیر باید نگاه کلان و عملکرد دولت خاتمی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.در دنیای فعلی نمی شود انتظارات مردم را نادیده گرفت و اصلاحات معتدل ترین روش پاسخگویی به انتظارات مردم است. بنابراین یا باید رومی ی رومی بود یا زنگی ی زنگ،شق بینابینی وجود ندارد. (344243)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۰۵:۳۳
بهارنیوز اگه هوس کوبیدن و تخریب کردی صداوسیما رو بکوب مفسدین رو بکوب ۲٫۲۰۰ میلیارد فساد در شهرداری رو بکوب تندروها رو بکوب فقط تو کم بودی که دولتو بکوبی (344245)