به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۱۹۰۰۰

فضاپیمای جونو بازهم با مشکل مواجه شد

گروه علمي: سازمان فضایی آمریکا(ناسا) با اشاره به اینکه فضاپیمای 'جونو' این سازمان در عرض کمتر از یک هفته برای بار دوم با مشکل مواجه شده است، اعلام کرد: جونو دسترسی به کامپیوتر اصلی خود را از دست داده است.
فضاپیمای جونو بازهم با مشکل مواجه شد
روزنامه دیلی میل، ناسا اعلام کرد فضاپیمای جونو اندکی قبل از عبور مداری از نزدیکی مشتری در روز چهارشنبه، دسترسی به کامپیوتر اصلی و تجهیزات علمی خود را از دست داده است.دسترسی نداشتن جونو به این تجهیزات برنامه های رصد این غول منظومه شمسی از فاصله ای بسیار نزدیک را از بین می برد.این واقعه یک روز پس از آن رخ داد که گمان می رود سازمان فضایی اروپا مریخ نشین خود را در این سیاره قرمز از دست داده است.این دومین شکست جونو در کمتر از یک هفته است. فضاپیمای جونو که انرژی آن از صفحات خورشیدی تامین می شود، در این ماموریت 1.1 میلیارد دلاری در صدد کشف قطب ها، اتمسفر و ترکیبات داخل سیاره مشتری است.

جونو در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت لاکهید مارتین و موسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمانکار هدایت آن هستند.این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مگنتوسفرِ مشتری را بررسی کند.جونو همچنین تلاش هایی برای یافتن سرنخ هایی در مورد چگونگی تشکیل این سیاره، از جمله احتمال داشتن یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جرمی، و بادهای عمیق آن؛ که سرعت آن می تواند تا ۶۱۸ کیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت.
مرجع : ايرنا