به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۱۱۹۳۷۶
آيا ادبیات رییس‌جمهور هم كوچه‌بازاري شد؟

چه شد که روحاني به «سیب و گلابی» روي آورد؟

چه شد که روحاني به «سیب و گلابی» روي آورد؟
گروه سياسي: اظهارات اخیر رییس‌جمهور روحانی درباره نتایج برجام و پیش کشیدن پای سیب و گلابی در سخنرانی‌اش موجبات تکه‌پرانی‌های رسانه‌های مخالف دولت و تعجب حامیان دولت شده است که از خود می‌پرسند که چرا ادبیات رییس‌جمهور که معمولا فاخر بود به این شکل کوچه بازاری در آمده است؟

برای پاسخ به این سوال باید به این نکته‌ی مهم توجه کرد که اتفاقا یکی از اشکالات روحانی و تیم همراه رسانه‌ای اش در دولت این است که زبان و ادبیات شان همانقدر که برای طبقه ی متوسط قابل درک است برای اقشار ضعیف و طبقات پایین جامعه نه جذابیتی دارد و نه خیلی از اوقات معنایی درست از آن برداشت می‌کنند.

به عنوان مثال در موضوع نرخ تورم وقتی دولت از کاهش تورم سخن می گفت تصور این قشر از جامعه کاهش قیمت ها بود و برایشان این ابهام پیش آمده بود که این چه جور کاهش تورمی است که هر روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم. تا این که بعد از مدتی با ادبیات عامیانه توضیح داده شد که منظور از کم شدن تورم نه کاهش قیمت ها بلکه کم شدن سرعت افزایش قیمت هاست و آن مثال اتومبیل در حال حرکت به سمت مقصدی و کاهش سرعتش توسط وزیر اقتصاد و رییس جمهور مطرح شد و تا حدودی مسئله قابل فهم گردید.

برای نتایج حاصل از اجرایی شدن برجام هم روحانی با چنین مشکلی روبرو بود با این تفاوت که این بار علاوه بر آن بخش از جامعه برخی مسئولان و تریبون داران مخالف دولت هم ترجیح داده اند خود را به ندانستن بزنند و از اینکه نتایج حاصل از برجام ملموس نیست گلایه کنند، هر چه هم روحانی و همراهانش در دولت توضیح دهند که با برجام فروش نفت از یک میلیون بشکه نفت در هر روز به دو و نیم میلیون بشکه رسیده است.

با برجام راه برای سرمایه گذاری خارجی که نیاز کشور است باز شده، با برجام درصد اضافه ای که برای نقل و انتقال پول پرداخت می شده از مبادلات پولی بین المللی حذف شده، با برجام از مبلغ اضافه ای که برای وارد کردن محصولات مورد نیاز کشور مجبور بودیم به واسطه پرداخت کنیم خبر نیست و ... ظاهرا فایده ای ندارد و باز هم همان نقدهای گاه بی مبنا مطرح می شود، بنابراین در چنین وضعیتی چاره ای جز این نیست که به زبان کوچه و بازار پناه برد و به حضرات مخالف دولت گفت: «باغ دردست غاصب بود، از دست غاصب در آمد ، نهال در آن کاشته شد، برای رسیدن به سیب و گلابی‌هایش صبر کنید»

مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۱:۱۹
آقای روحانی هر چند دیر ولی بالاخره فهمید که باید با جماعت دلواپس به زبان خودشان صحبت کرد. (344429)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۳:۳۱
ظاهرا حضرات تصور می کنند فقط خودشان می فهمند تورم و گرانی فرقش در چیست؟ بهتره بجای این حرف های شبه روشنفکرانه که خود را دانا و دیگران را مشتی عوام الناس بی سواد تصور میکنند، قدری به وعده و وعیدهای دوران انتخابات هم توجه فرمایید... البته روزی که من به روحانی رای دادم انتخابی بین بد و بدتر را در نظر داشتم و همین هم بود،ولی شما بهتر است به خودتان بیایید و رویه اصولگراهای سرمست قدرت در دوره 8 سله را تکرار نکنید... تاریخ بگونه ای تکرار میشه که باورتان هم نمیشود... (344441)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۶ ۰۰:۵۷
برادر عزیز شما باسوادی درست، دیدگاه شما وسیع است بازهم درست، ولی این را باور کنید با بعضی ها فقط با زبان خودشان میشود حرف زد. همه مردم که دیدشان باز نیست، و یک مشت تندرو هم از این طریق زهر خود را میریزند. حالا که ناچار به استفاده از سیب و گلابی شده، انصاف نیست ایشان را با دولت گذشته مقایسه کنید. جنابعالی که به ایشان رای داده اید و اینگونه حمله میکنید پس وای به رقبا!!! (344452)
behnam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۵:۲۳
چی میگین واسه خودتون؟ رئیس جمهور در این مورد فقط یه مثال زدش نه چیز دیگه. و مراد از سیب و گلابی در کلام رئیس جمهور هممون معنای واقعی خود میوه هاست نه چیز دیگه. کنایه به کسانی که در مدت یک ساله انتظار محصول و معجزه از برجام را دارند. کدام باغ و درخت میوه، یک ساله میوه میدهد؟! (344444)
معلم ناامید
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۶:۳۶
معلمان با عملکرد ضعیف فانی ومشکلات فراوان از اعتدال دلگیرند (344446)
مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۷:۲۴
همون باغ رئیس جمهور که به محض اجرایی شدن برجام تمام تحریم ها یکجا لغو میشه (344447)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۲۱:۱۱
بنظرم بهتر است رئیس جمهور محترم در موقعیت های مختلف از ادبیات متناسب با مخاطبان خود استفاده کند تجویز استفاده از ادبیات دیپلماتیک در همه ی موقعیت ها همان قدر اشتباه است که رئیس قبلی در مجامع بین المللی به زبان کوچه و بازاری حرف می زدند. (344449)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۲۱:۲۰
پاشنه آشیل دولت روحانی زنگنه و نعمت زاده هستن در همه زمینه ها کارنامه دولت جای دفاع داره مگر در زمینه ای که این دو نفر مسئول هستن ..... (344450)
اشکان
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۰۶ ۰۰:۵۸
چرا اسمان ریسمان می بافید بادر من! بگویید اشتباه کرد خلاص! همه چیز را که نباید چپاند توی پاچه مردم!! این که دیگر ممه نیست که گلو ببرد!!! (344453)