به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۱۹۴۳۷

22 کودک در بمباران هوایی روسیه به یک مدرسه در حومه شهر ادلب سوریه کشته شدند

22 کودک در بمباران هوایی روسیه به یک مدرسه در حومه شهر ادلب سوریه کشته شدند
گروه بين‌الملل: سازمان يونيسف (صندوق کودکان سازمان ملل) تاييد كرد كه ديروز (چهارشنبه) بر اثر بمباران هوایی هواپیماهای روسیه به یک مدرسه در شهرك «هاس» در حومه شهر ادلب سوریه 35 غیرنظامی از جمله 22 کودک در یک مدرسه کشته شدند.

در همین حال استفان اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل بمباران های جنگنده های روسی و سوری را مصداق جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد و گفت نظام سوریه اجازه ورود حتی یک محموله کمکهای دارویی و غذایی به شرق حلب را نمی دهد. وی افزود: مدارس؛ بیمارستانها؛ بازارها و همه مراکز غیرنظامی به صورت روزانه در حال بمباران هستند و اجازه خروج مجروحان را هم از حلب نمی دهند،

اوبرایان گفت: از عدم توانایی شورای امنیت برای انجام اقدامات لازم در متوقف کردن جنگ و رنج مردم بسیار ناراحت است. در حالی که نگرانی از گرسنگی و نبود غذا بیداد می‌کند غیرنظامیان توسط نیروهای سوری و روسی بمباران می‌شوند و اگر از این بمباران‌ها جان به در ببرند فردا از گرسنگی می‌میرند. حلب یک "منطقه کشتار" شده است.

اما نماينده روسیه، رئیس امدادرسانان سازمان ملل را به موضع‌گیری مغرضانه و جانبدارانه به دلیل اظهاراتش مبنی بر اینکه حلب سوریه با بمباران‌های روسیه و سوریه به "منطقه کشتار" تبدیل شده، متهم کرد. روسیه در حال حاضر با فشارهای زیادی در سازمان ملل برای متوقف کردن حملات هوایی به شهر حلب رو به رواست. ویتالی چورکین، نماینده سوریه در سازمان ملل اوبرایان را به اظهارات جانبدارانه متهم کرد و گفت: به نظر می‌رسد وی نتوانسته است وقفه حملات هوایی که از طرف روسیه برای انجام اقدامات انسان دوستانه را درک کند.

در همين حال وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه ای، گزارش كميته سازمان ملل را در خصوص استفاده از مواد شیمیایی رد کرد. در اين بیانیه آمده است: این ادعاها از سوی برخی کشورهای غربی در خصوص استفاده از گاز شیمیایی و سمی کلر از سوی نیروهای رسمی سوریه در جریان درگیری با گروه های تروریستی منتشر شده است. ما تمام این ادعاها را رد می کنیم... اتهامات اخیر که متوجه دولت سوریه بوده و در گزارش کارگروه مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی آمده است بر پایه دلایل و شواهد ملموس ارائه نشده است.آنکارا: عملیاتمان در سوریه پس از بمباران پایگاه‌های ارتش آزاد متوقف نمی‌شود
وزیر خارجه ترکیه گفت که آنکارا عملیاتش در سوریه را پس از حمله هلی کوپتر ارتش سوریه به یگان‌های ارتش آزاد متوقف نمی‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته ارتش ترکیه در آخرین حملات، دو نیروی ارتش آزاد سوریه و پنج تن دیگر زخمی شدند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد و حتی ممکن است در این راستا حملاتی را علیه شهر تلعفر آغاز کند. وی همچنین در کنفرانس خبری با همتای سودانی‌اش درباره عملیات سپر فرات در شمال سوریه گفت: این عملیات تا الباب پیشروی خواهد داشت. تنها هدف از عملیات سپر فرات پاکسازی منطقه از داعش است. این عملیات ادامه خواهد داشت. پس از اینکه این عملیات تا الباب انجام شد منطقه امن ایجاد می‌شود.

این اظهارات وزیر خارجه ترکیه در پی تهدید دمشق ایراد شد که گفته بود هرگونه پیشروی ترکیه به سمت پایگاه‌هایش در شمال و شرق حلب را به شدت پاسخ می‌دهد. وی ادامه داد: ما همواره نسبت به هرگونه مواضع تحریک کننده مذهبی مخالف بوده‌ایم. ما در گذشته نیز اینگونه تفرقه افکنی‌های مذهبی در سوریه وعراق را مشاهده کرده‌ایم اما می‌بینیم که دیگران از آن درس عبرت نگرفته‌اند و نیروهای مردمی نینوا می‌خواهند وارد موصل شوند. باید تناسب قومیت تلعفر و موصل مورد توجه قرار گیرد. ما نیز در این باره هرگونه تدبیری را اتخاذ خواهیم کرد. این حق ما برگرفته از حقوق بین‌الملل است. ما برادران خود را در تلعفر تنها نخواهیم گذاشت.