به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۱۱۹۵۳۲

امروز؛ ازدحام جمعیت مردمی در پاسارگاد

امروز؛ ازدحام جمعیت مردمی در پاسارگاد
گروه جامعه: هفتم آبان ماه مطابق با بیست و نهم اكتبر روز جهانی كوروش نام گذاری شده است و هر ساله در چنین روزی گروهی از مردم ایران می‌کوشند به صورت نمادین در پاسارگاد با گردهمایی، یاد و نام کوروش را گرامی بدارند. بنای آرامگاه کوروش در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.

به گزارش بهار، امروز جمعه، از فاصله سی الی چهل کیلومتری پاسارگاد ترافیک سنگینی از خودروهای مردم که عازم این منطقه بودند حاکم شد. افرادی که تجربه حضور در پاسارگاد در روزهای مختلف سال را دارند می گویند تا بحال چنین جمعیتی در اینجا ندیده اند. برخی از ساکنان اطراف آرامگاه کوروش بزرگ و روستای پاسارگاد هم از جمعیت بی نظیر شوکه شده اند. حضور هموطنان بختیاری در میان جمعیت به شدت مشهود بود و بسیاری از بختیاری ها با لباس محلی این قوم ایرانی در محوطه حاضر شدند. گزارش ها حاکیست از غروب دیروز پنجشنبه، جمعیت بسیار زیاد و قابل توجهی در جاده های منتهی به محوطه پاسارگاد و آرامگاه کوروش حضور داشتند و بسیاری از جاده‌های منتهی شلوغ و پر ترافیک بود. از شب قبل راه اصلی ورودی به پاسارگاد بسته شده بود و اجازه ورود خودروها داده نمی‌شد.

هفتم آبان ماه مطابق با بیست و نهم اكتبر روز جهانی كوروش نام گذاری شده است كه از دیر باز ملل مشترك المنافع آن را گرامی می دارند. این روز به مناسبت تكمیل تصرف امپراتوری بابل به دست ارتش ایران (اكتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در دنیای باستان برقرار شده است. در چنین روزی، كورش بزرگ پس از گشودن دروازه‌ی شهر بابل، وارد آن شهر بزرگ و با شكوه و بسیار كهن شد. مردم بابل گمان می كردند كه اكنون با چپاول و كشتار و دست درازی به جان و دارایی و زنانشان روبرو خواهند شد و سپس فرمانروایی زورگو و ستمگر بر آنان شهریاری خواهد كرد ولی كورش و سربازانش نه تنها چنین نكردند بلكه کورش فرمان آزادی و برابری داد. فرمانی كه در سال ١٩٧١ میلادی از سوی (سازمان ملل متحد) نخستین (منشور) آزادی مردم در جهان شناخته شد. نکات مطرح شده در آن عبارت اند از: از بین بردن تبعیضات نژادی و ملی، آزادی انتخاب محل اقامت، آزادی دین و مذهب و تلاش برای صلح پایدار میان ملت‌هاست.