به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۱۹۷۶۷

بهترین نتیجه تاریخ برای کاراته ایران

گروه ورزشي: بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جهانی کاراته پایان بسیار خوشی برای ایران داشت؛ جایی که کاراته‌کارهای کشورمان توانستند با کسب یک عنوان تاریخی تاتامی اتریش را ترک کرده و به تهران برگردند.
کسب جایگاه سومی جهان با به دست آوردن ٦ مدال توانست یک نتیجه تاریخی را برای رشته‌ای رقم بزند که در المپیک ٢٠٢٠ برای نخستین‌بار حضور خواهد داشت و ایران نیز با نتیجه‌ای که در مسابقات جهانی کسب کرد، به حضور موفق در المپیک پیش رو امیدوار خواهد بود.

امیر کاراته رکوردشکنی کرد
امیر مهدی‌زاده، کاراته‌کار پرافتخار کشورمان که قبلا توانسته بود در مسابقات جهانی ٢٠١٢ به نخستین مدال طلای خود دست پیدا کند و ٢‌سال قبل در آلمان به مدال برنز رسیده بود،‌ در مسابقات جهانی اتریش بار دیگر به مدال طلا رسید. نماینده وزن ٦٠- کیلوگرم ایران پس از استراحت در دور نخست در دور دوم توانست کاراته‌کاری از کرواسی را با نتیجه ٧ بر صفر شکست دهد.

کاراته‌کار کشورمان ٤ بر صفر مغلوب مهدی‌زاده شد و نماینده ایتالیا قربانی بعدی کاراته‌کار ایرانی بود. در دور پنجم مهدی‌زاده ٤ بر صفر نماینده اردن را از پیش رو برداشت تا به نیمه‌نهایی برسد و در این مرحله او برابر سوفیانه آگودیل از فرانسه ایستاد و ٢ بر صفر به برتری رسید.

کاراته‌کار کشورمان در فینال هم نماینده هلند را مقتدرانه و با نتیجه ٩ بر یک شکست داد و نشان طلای جهان را برای دومین بار بر گردن آویخت. این دومین مدال طلای مهدی‌زاده در مسابقات جهانی بود تا او به تنهایی به پرافتخارترین کاراته کار تاریخ ایران تبدیل شود. امیر مهدی‌زاده بعد از کسب مدال طلا می‌گوید: «دست تک‌تک کسانی را که برای من دعا کردند را می‌بوسم و از خوشحالی مردم سرزمینم خوشحال هستم. من مطمئن بودم که موفق می‌شوم، چرا که در شب تاسوعا در هیأت از علمدار کربلا درخواست کمک کردم تا شرمنده نشوم.»

طلای سوم برای کومیته تیمی
کومیته تیمی ایران که توانسته با شکست رقیبان خود به دیدار فینال راه پیدا کند،‌ در یک جدال حساس به مصاف ژاپن رفت و در نهایت با نتیجه ٣ بر ٢ به پیروزی رسید تا سومین طلای کاروان کاراته ایران در رقابت‌های جهانی ٢٠١٦ به دست بیاید.

تیم‌ملی کومیته مردان کشورمان پس از یک دور استراحت، در نخستین گام به مصاف تیم سوییس رفت و با نتیجه ٢ بر صفر بر این تیم غلبه کرد. این تیم که قهرمانی‌سال ٢٠١٤ را هم در کارنامه داشت،‌ جمهوری آذربایجان،‌ هلند و فرانسه را هم از پیش رو برداشته بود تا به فینال برسد و در این جدال حساس با ژاپن با فاصله میلیمتری به برتری رسید و باعث شد ایران در به دست آوردن طلا هت‌تریک کند.

سومی تاریخی در جهان
تیم کاراته ایران که در ٢٢ دوره قبلی رقابت‌های جهانی موفق نشده بود،‌ روی یکی از سکوهای اول تا سوم جهان بایستد، در‌سال ٢٠١٦ با هدایت شهرام هروی توانست به یک عنوان تاریخی دست یابد. ٣ مدال طلا توسط امیر مهدی‌زاده، سجاد گنج‌زاده و کومیته تیمی به همراه ٣ مدال برنز توسط ذبیح‌الله پورشیب، حمیده عباسعلی و علی اصغر آسیابری باعث شد تا بهترین نتیجه تاریخ کاراته ایران در مسابقات جهانی ٢٠١٦ اتریش ثبت شود. این درحالی است که کاراته‌کاران پیش از این فقط یک بار در‌سال ١٩٧٧ توانسته بودند به مقام چهارمی برسند و در دوره قبلی نیز عنوان ششمی را به دست آورده بودند.

هروی: این نتیجه حاصل ٥٠ سال  زحمت بود
شهرام هروی، سرمربی تیم کاراته بعد از کسب بهترین نتیجه تاریخ و عنوان سومی جهان می‌گوید: «نتایج امروز حاصل دسترنج ٥٠‌سال کاراته ایران بود که به ثمر نشست و کاراته ایران نشان داد همیشه می‌تواند در دنیا آقایی کند. روند موفقیت کاراته از‌ سال ٢٠١٢ استارت خورد و تا امروز ادامه داشت و ان‌شاءالله تا المپیک نیز ادامه داشته باشد و بتوانیم برای ایران افتخارآفرینی کنیم.

همانند بازی‌های آسیایی، می‌توانیم در المپیک توکیو نیز نتایج خوبی را برای ایران کسب کنیم و امیدوارم به کاراته بیشتر توجه شود. نتایج کسب‌شده در رقابت‌های جهانی اتریش، چراغی برای وزارت ورزش بود تا نشان دهد کاراته ایران در المپیک ٢٠٢٠ توکیو می‌تواند نتایج خوبی را برای کاروان ایران کسب کند.»

در انتظار افتخارآفرینی در المپیک
باید ٤‌سال صبر کنیم تا نوبت به حضور کاراته‌کاران کشورمان در رقابت‌های المپیک برسد اما بدون‌شک کاراته به سطحی رسیده که از همین حالا می‌توان این نوید را داد که یک رشته به رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک اضافه می‌شود.

کاراته در شرایطی توانست عنوان سومی جهان را کسب کند که این فدراسیون ماه‌های زیادی است با سرپرست اداره می‌شود اما تدبیر مدیریت و کادرفنی و همچنین تلاش ملی‌پوشان باعث شد تا چنین نتیجه‌ای رقم بخورد. این سرمایه‌ها باید حفظ شوند تا ٤‌سال بعد در المپیک ٢٠٢٠ که اتفاقا در مهد کاراته جهان یعنی ژاپن انجام می‌شود،‌ شاهد افتخارآفرینی کاراته‌کاران ایرانی باشیم.
مرجع : روزنامه شهروند