به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۰
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۱۹۹۳۲
رئیس انجمن مددکاری ایران:

ایران، دومین کشور «غمگین» جهان

گروه جامعه: رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: از نظر نشاط اجتماعي، ایران در میان 185 کشور در رتبه 105 قرار گرفته و در جدول غمگین‌ها نيز از پایین جدول، رتبه دوم را دارد.
ایران، دومین کشور «غمگین» جهان
به گزارش ایسنا، سیدحسن موسوی چلک با بیان اینکه بر اساس میانگین آمارهای نشاط اجتماعی که از سوی سازمان‌های معتبر بین‌المللی ارائه شده، ایران جزو کشورهای شاد نیست، اظهار کرد: ایران در میان 185 کشور در رتبه 105 قرار گرفته و در جدول غمگین‌ها از پایین جدول، رتبه دوم را دارد؛ بعد از عراق دومین کشور غمگین جهان محسوب می‌شویم.

وی با اشاره به بالا بودن میزان اختلالات روانی در کشور، گفت: در حالی که برخی تحقیقات آماری از وجود 35 درصدی اختلالات روانی در تهران خبر می‌دهد، در مورد بعضی مناطق تهران وضعیت بسیار تکان‌دهنده است زیرا این میزان به حدود 80 می‌رسد که بسیار بحرانی توصیف می‌شود و نیاز به نشاط اجتماعی را خیلی جدی‌تر از گذشته مطرح می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی نیز در میان مردم کاهش یافته است، تصریح کرد: مردم نسبت به سرنوشت و وقایعی که برای دیگران پیش می‌آید بی‌تفاوت شده‌اند و این یک نشانه از کاهش انسجام اجتماعی محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در حالی که نگاه عمده و متمرکز شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان یک ابزار تخریب اجتماعی، بر خانواده‌ ایرانی نهاده شده، متاسفانه برنامه ششم توسعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی، هیچ هدف و رویکردی ندارد.

موسوی چلک از کاهش سن روسپی‌گری به زیر 10 سال خبر داد و گفت: به طور قطع، امنیت امروز و آینده کشور، به مسائل اجتماعی گره خورده زیرا بحران‌های اصلی جامعه‌ امروز، اجتماعی است. رئیس انجمن مددکاری ایران با اشاره به اینکه وضعیت آسیب‌های اجتماعی در حال حاضر در کشور نگران کننده است، اظهار کرد: بر اساس برخی ارزیابی‌ها اعتیاد به مواد مخدر، زنانه شده است.

وی افزود: بر اساس اعلام قوه قضائیه، در کشور 80 میلیونی ما، در حال حاضر 15 میلیون پرونده‌ قضایی جاری در دست رسیدگی قرار دارد که از منظر مدیریت اجتماعی، تاسف‌برانگیز است. موسوی چلک خاطرنشان کرد: بعضی از آمارهایی که به طور رسمی اعلام می‌شود، واقعی نیست و خود این آمار غیر واقعی، نشان‌ از نگاه غیر صحیح به این حوزه است؛ به طور مثال آمار معتادان در آمارهای رسمی 2.3 میلیون نفر اعلام می‌شود در حالی که آمار واقعی، خیلی بیشتر از این است.

رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه حتی با قبول همین آمارهای نادرست هم وضعیت خوبی نداریم، ادامه داد: در زمینه‌ی اعتیاد، تعداد معتادان کشور ما برابر با معتادان هند است این در حالی است که هند تقریبا 15 برابر ما جمعیت دارد. وی ورود مقام معظم رهبری به موضوع آسیب‌های اجتماعی را نشانه‌ بحران‌زا بودن این موضوع دانست و گفت: با وجود اینکه ایشان با جدیت، موضوع را پیگیری و خواستار ارائه گزارش‌های مستند و جامع از سوی مقامات اجرایی شده‌اند، اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدام اجرایی موثری در زمینه مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی انجام نشده است.

وی به کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سطح کشور اشاره کرد و گفت: میانگین طلاق کشور، یک طلاق به ازای 4.5 ازدواج است، اما در برخی نقاط شمال تهران این میزان به یک طلاق در مقابل دو ازدواج رسیده است. رئیس انجمن مددکاری ایران ادامه داد: وجود 11 میلیون جوان آماده ازدواج، افزایش هم‌باشی سیاه، تغییر منحنی ابتلا به ایدز با گرایش ارتباطات جنسی، زنانه شدن اعتیاد و کودکانه شدن جرائم، از نشانه‌های بحران اجتماعی است که باید جدی‌تر و با برنامه‌ی عملیاتی دقیق‌تر و قوی‌تر به سوی مدیریت آن حرکت کرد.

رئیس انجمن مددکاری ایران عنوان کرد: آمار زنان خودسرپرست در طول پنج سال گذشته 100 درصد رشد داشته و هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی آن‌ها نداریم. وی با بیان اینکه به دلیل زنانه شدن اعتیاد، در زمینه‌ ایدز با بحران جدی رو به رو هستیم، اضافه کرد: زیرا میزان ابتلا به ایدز از طریق ارتباط جنسی نسبت به سال 65، سه برابر شده است. موسوی چلک خاطرنشان کرد: با وجود این همه مشکلات در حوزه‌ی زنان، به دلیل موانع فرهنگی، نمی‌توانیم برنامه‌های کاهش آسیب فراگیر و مؤثر را برای آنان اجرا کنیم.

وی از وجود بیش از 200 هزار معتاد به الکل در کشور خبر داد و گفت: در گذشته فکر می‌کردیم با برخوردهای شدید و مجازات‌های سنگین، می‌توانیم جلو بروز این پدیده‌ها را بگیریم، اما امروز به نتیجه‌ دیگری رسیده‌ایم. موسوی چلک از نبود برنامه منسجم و فراگیر برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان خبر داد و گفت: جرم در فضای مجازی به گروه سنی کودکان کشیده شده است، اما هنوز برنامه‌ای برای مدیریت این وضعیت نداریم.

پزشکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۱:۲۸
تازه با خبر شدی توی هر خانواده سه الی چهار فرزند تحصیل کرده بیکار هست بااین حقوق بازنشستکی با کدام امید....رواسا مملکت هم به اینده امیدوار نیستند تا مسعولیتی می کیرند خزانه خالی می کنند برای ایند فرزند ونوهاشان وای به حال مردم بیکاری فقر تورم....تبغیض..بی عدالتی....کدام رفا//کدام مسافرت... (344722)
داماو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۶:۱۶
قوربون دهنت ، به خدا دیگه خسته شدیم . مسئولین هم انگار نه انگار ، هر وقت هم صحبت میکنن انگار مردم هیچ مشکلی ندارند . واقعاً دیگه شورشو در اوردن . (344743)
حسین
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۱:۳۳
سلام بازم منتظر از بدتر از اینا باشین حالا غمگین بودن میشه یه کاریش کرد ولی خودکشی چی (344723)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۵ ۱۲:۴۳
نه حسين جان نه، من که اميدوار شدم، چون هنوز اون ته ته نيستيم و يه بدبخت بيچاره ديگه، پائين تر از ماست. هورررررررا (344837)
شادزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۱:۵۳
من تکذیب می کنم اینها آمار صیهونیت ها و مستکبران جهانی است، با وجود این همه شغل، برنامه های شاد، جشنهای مفصل، کنسرت، پارکهای بازی و سینما و فیلم و ارزانی و ... ما بازم غمگینیم!!!!!!!!!!!!!! (344724)
Hamia123saha@gmail.com
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۷:۳۵
موافقم اینها میخوان انقلاب رو از مسیر اصلیش منحرف کنن. (344745)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۲:۴۳
این آمار ها مبناش چیه کجا میگیرن؟ از کی میپرسن؟
کشورهایی که در صدر خودکشی هستند چرا اسم ایران نیست؟ (344725)
شاخص آمارچیه؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۵:۲۹
منم همینومیگم.تعدادخودکشی وقتل بااسلحه درآمریکا هرساله رشد100درصدی داره. (344741)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۰۲:۱۴
آقای شاخص بیشترین قتل نسبت به جمعیت، مربوط به استانهای جنگزده میباشد.که البته با بقیه استانها آمارش ترکیب میشود و آمار قتل کشور پایین میاد.ولی اگر شاخص استانهای غربی بود حتما تو دنیا رده های بالا را به چنگ میاوردیم!!! (344761)
Hamid123saha@gmail.com
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۷:۳۶
نیاز به آمار نیست.از آمار بیکاران سرکوچکتونم میتونی بفهمی. (344746)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۸:۰۴
آقا محمد عزیز، برو آمار خودکشی را از مرکز آمار ایران خودمان بگیر. ببین استانی مثل ایلام یا کرمانشاه و کردستان که زمان جنگ خیلی آسیب دیدند و بطبع کسی هم برای سرمایه گذاری به یک استان ناامن نمیرود. در نتیجه بیکاری زیاد و فشار کمرشکن گرانی سرپرست خانواده را به سمت هر جنایت و یا خودکشی سوق میدهد. غمگینی مردم پیشکش مسئولین!!! مردم داخل پیاده رو تنه شان به هم برخورد میکنه درگیر میشن. (344748)
فرهنگ
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۲:۴۶
متاسفانه ما به جای سرمایه گذاری در حوزه هایی مثل آموزش وپرورش ،ورزش وفرهنگ عمومی ،در جاهایی بودجه مملکت را صرف می کنیم که این نتایج غمبار را به ارمغان می آورند. (344726)
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۲:۴۷
عجب، تازه فهمیدین وضع چجوریه، خسته نباشین (344727)
سنح
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۲:۴۹
چرا ما داریم به این مسیر کشیده میشویم.هیچ کس جوابگویی این چرای من نیست.کشوری متمدن و با این همه دانشمند و علمای دین داریم از اخلاق و انسانیت فاصله میگیریم.چه کسی پاسخگوست....... (344728)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۲:۵۹
بالاخره ایران توی یک چیزی دوم شد .اشکال نداره توی هرچی فقط خوبه که دوم شدیم (344730)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۳:۵۷
مردم ایران چون نمیتونن خواسته های انسانی و قانونیش مثل سایر کشورها از مسولین مطالبه کنن و این همه خبر فساد در هر هفته از مسولین میشنونن معلوم غمگین میشیم. نه شغل داریم نه پول. ولی کمیته امداد تو لبنان و عراق کشورهای منطقه و افریقایی داریم ولی مردم خودمون پول ندارن خود من چند نوع بیماری دارم که پول درمان هیچ کدوم ندارم و هزاران..... حالا میشه شاد بود؟ (344734)
ع م امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۴:۰۸
غم و غصه از سر و صورت مردم میبارداکثریت مردم روح و روانشان ناخوش است (344735)
gholamreza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۴:۲۷
درياي غم ساحل ندارد اي ناخداي عالم. دههء طلايي70تا80 چه روزگار خوشي داشتيم با هم. (344736)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۴:۳۵
بسیار حرف بی دلیل و غیر علمیست. ملت ایران و ملت عراق شیعه اند. دشمنان روی ما زوم کرده اند. ما اگر غمگین بودیم راهپیمایی ۲۰ میلیونی برای بزرگداشت انسان کامل را نمی انداختیم.
اگر غمی به ما دست دهد از امثال بهار نیوز است. (ضمنا شما ها حتی زمستان هم نیستید چه رسد به بهار. زمستان هم یکی از فصل های زیبای خداست.) هر که در رؤیای آمریکاست خداوند از خواب بیدارش کناد. چطور مراسم پاسارگاد را پوشش می دهید اما روز ملی مبارزه با استکبار را اصلا ندیده میگیرید؟
خدا و روز داوری را فراموش نکنید. یا علی. (344738)
فرخنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۰۲:۲۹
آقای عزیز ما داریم درباره غم و اندوه و مشکلات اقتصادی مردم بدبخت ایران صحبت میکنیم، بعد شما میای این مسائل را به دین و امام حسین(ع) ربط میدین؟! دقیقا دارید حرفهای افراطیها را تکرار میکنید. (344763)
خلیل الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۴:۵۴
خیلی بده (344739)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۵:۲۹
من جوانی 31 ساله تحصیلات عالیه در مقطع ارشد و شاغل و صاحب کار اما افسردگی شدید دارم نه تنها من بلکه اکثر دوستانم و نه تنها در این سن بلکه افسردگی در تمام سطوح سنی دچار افسردگی شده افراد جامعه (344740)
غمگین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۵:۳۶
غم و غصه خوراک مردمه کشور شده. هیچی امیدی نیست نه کار هست نه آینده هست نه شرایط ازدواج برای جوان ها هیچی نیست فقط تنها چیزی که دیده میشه دزدی و اختلاسه (344742)
پ---مناظره---ز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۷:۲۵
دلبستگی به دشمن میتواند یکی از علل ایجاد حزن وانده وغمگینی باشد (344744)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۷:۴۳
چه عجب بعد از يك سال شما قسمت نظرات رو باز كردين!
البته بدون شك خودمم ميدونم كه شما دوس دارين تمام نظرات رو پخش كنيد ولي در صورت پخش فيلتر ميشين اگه يه زماني تو هر سايت اصلاح طلب به احمدي نژاد ل.ع بد ميگفتيم نظرات پخش نميشد ولي حالا به وفور به رييس جمهور مملكت توهين ميكنن و سايت هاي اصولگرا با افتخار پخش ميكنند.
در مورد غمگين بودن جامعه هم كه مسئله عجيبي نيست وقتي طرف جيبش خاليه اعصابشم بهم ريختس، من مشهد زندگي ميكنم ميشه گفت توي محرم و صفر تمام شهر ما مشكيه ادم احساس مرده بودن ميكنه اينجا. (344747)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۸:۱۲
وقتی معیشت منزلت و...مثلا معلمان خوب نیست وقتی برخی چنان زیاد دارند ک بسیاربالا نشین واکثرا هم پایین نشین وقتی فساد اقتصادی و اختلاس و رانت بیشتر نهاد ها را گرفته وقتی برخی جناح ها خودی تر وبرخی ناخودی میشوند وقتی اعیادملی ومذهبی کمتر و ایام عذاداری بیشتر مورد توجه قرار میگیرد وقتی موسیقی کنسرت و...مورد حاشیه سازی قرار میگیرد و...
باید ملتی شاد باشیم؟؟؟؟!!!! (344749)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۸:۱۳
واقعا برای کشوری که پیشینه فرهنگی دوهزارساله دارد و داعیه رهبری و مدیریت جهان را و مسؤلین در سخنرانیها تمام ملل دنیا را محکوم میکنند و مذموم قلمداد میکنند زشت است.فقط باید گفت همه با هم متأثریم. (344750)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۱۸:۱۷
این امارشونو بزارند در کوزه ابشو بخورند. ایران دومین کشور غمگین دنیا نیست. اولینه. (344751)
amir
۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۲۲:۱۶
شما به جز نا امید کردن مردم ایران کاری نداری. تازه مردم خوشحالن و منتظر باغ گلابی هستن (344755)
پ---مناظره---ز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۰۰:۰۶
غم واندوه ناشی از دلبستگی به دشمن واقعیتی است ولی متاسفانه منفی می خورد برخی به کلمه دشمن حساسیت دارند ایا دشمن دانا بلندت میکند بر زمینت میزند نادان دوست باید منفی بخورد؟ (344758)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۰۲:۰۰
یکی از عوامل افسردگی مردم همین رسانه میلی دلواپسان است که بیست و چهار ساعت روی اعصاب مردم راه می رود (344759)
امری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۰۸:۰۹
من فکر میکنم آمار 20 میلیون معتاد به واقعیت نزدیکتره چون میبینم اکثر خانواده ها چند نفر معتاد دارند (344765)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۱۰:۳۶
همه اش تقصیر این لانه دلواپسان است همان جعبه جادویی که نورچشمی ها در آن خزیدند و به هر کس که دوست دارند می تازند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند (344769)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۱۵ ۰۰:۲۱
خدا امواتت را بیامرزد جناب امرایی.حرفت 1میلیون مثبت داره. (344811)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۱۱:۲۱
مسولین کلاه شونو بزارن بالاتر (344772)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۱۳:۰۲
سلام خواهش میکنم یکی از این رئیس محترم انجمن مددکاری سوال کنه با چه انگیزه ای گزارش سال 2013 موسسه آمریکایی گالوپ را بعد از 3 سال الان با این عنوان، رسانه ای کرده. اصلا موضوع تحقیق گالوپ در مورد ایران و عراق و دیگر کشورهای آسیایی غمگینی یا شادی نبوده، بلکه سطح هیجانات مثبت بوده(یعنی قاه قاه خندیدن و ). میتونید به خود سایت گالوپ مراجعه کنید و موضوع پایین بودن سطح هیجانات مثبت ما ایرانیها هیچ ربطی به امسال و 30 سال پیش و مسائل اقتصادی نداره .آسیایی ها کلا هیجانات مثبت سطح بالا رو ارزشگذاری نمکنن. (344777)