به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۱۲۰۵۳۰

برنامه تندروها برای حمله به روحانی

گروه سیاسی: عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در خصوص دلیل خوشحالی جریان تندرو اصولگرا از پیروزی ترامپ در رقایت های انتخاباتی آمریکا گفت: خیلی عجیب است که این حضرات در حالی جریان اصلاح طلب را زیر سوال میبرند و می گویند «چرا از رای نیاوردن کلینتون دلخور شدند» که خود نمیتوانند خوشحاليشان را از پیروزی ترامپ در آمریکا پنهان کنند.
محمدجواد حق‌شناس با بیان اینکه رفتار جناح راست رفتار پارادوکسيکال است، اضافه کرد: اگر جریانی را به ناحق متهم میکنید، حداقل خودتان را کنترل کنید و مراقب باشید که دم خروس بیرون نماند و مراقبت رفتار و گفتارتان باشید. حق شناس افزود: اینکه چرا این حضرات خوشحالند، به این دلیل است که در آمریکا فردی روی کار آمده که وابستگی به راست افراطی سیاسی دارد و آنجا رفتارهایی ممکن است از او سر بزند که منجر به کنش ها و واکنش هایی در خود آمریکا یا حتی در متحدينشان شود و ممکن است فرصتی برای افزایش تخاصم میان ایران و امريکا را در پی داشته باشد و این عده در فضای تخاصم میتوانند بر استقرار خودشان و تقویت موقعیت خودشان در نهادهای قدرت توجیهی داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: از طرفی خوشحالی آنها میتواند توجیه گر این باشد که در مقابل یک جریان راست افراطی و بی عقل ، علی القاعده جریانی با همین مشخصات مانند احمدی نژاد میتواند در ایران تکرار شود. از این بابت این را فرصتی برای خودشان تعریف میکنند. حق شناس هم چنین افزود: این دلیل اصلی خوشحالی بی حد و حصر و خارج از عرف دیپلماتیک این مجموعه از گروه های سیاسی و رسانه ای و قدرت است که نمیتوانند خوشحالیشان را از پیروزی ترامپ پنهان کنند.

او در خصوص احتمال تاثیر گذاری نتیجه انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران نیز گفت: فکر نمیکنم در ایران فضایی مهیا شود که ما مجددا اشتباه برزگ دیگری مرتکب شویم و وضعیت هشت سال احمدی نژاد را بار دیگر تجربه کنیم. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه با رویکردی که بزرگان نظام در عدم اقبال به آمدن احمدی نژاد نشان دادند تکلیف این جریان به نوعی روشن است گفت: بازتوليد احمدی نژاد با عناوین دیگر پاسخ درستی برای وضعیت ایران که نیاز به تدبیر و آرامش و هوشیاری دارد نیست و به با وضعیتی که در امریکا پیش آمده میطلبد که ما هشیاری بیشتری در گفتار و رفتارمان داشته باشیم.

مخالفان روحانی تعداد نامزهايش را به پنج تا هفت نفر افزایش می دهند
حق شناس همچنین در خصوص صحبت های اخیر باهنر در مورد متمایز بودن قالیباف از سایر نامزدهایی که سابقه شکست دارند و پررنگ شدن حضور او در انتخابات گفت: من فکر نکنم جریان اصولگرا بخواهد با یک کاندید مثل قالیباف جلو بیاید چرا که شانس روحانی در مقابل یک کاندید مثل قالیباف جدی تر است و فرصت مناسبی برای روحانی است. او افزود: بر اساس تحلیل و شناختی که دارم فکر میکنم جریان مقابل روحانی، تعداد نامزهايش را به پنج تا هفت نفر افزایش میدهد و چهره های مشخصش را وارد رقابت ها میکند. از ماه آینده شاهد حضور فعال این چهره ها خواهید بود تا بتوانند جریان پررنگی را روبه روی روحانی تشکیل دهند و عملا رقابت همه را با یک نفر رقم بزنند.

حق شناس یا بیان این که در این رقایت هرکس از موضع خودش که میتواند سیاسی باشد یا تخصصی نظیر اقتصادی و فرهنگی و سیاست خارجی یا سیاست داخلی یا حتی با تکیه بر آرای منطقه ای به بیان ایده ها و نظراتش میپردازد.

استراتژی «شغال» ، برنامه اصولگرایان برای حمله به روحانی
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت و گو با «انتخاب»‌، تاکید کرد: اینها وارد فضای رقابت خواهند شد و با این هدف که در مرحله اول امکان راهیابی روحانی به پاستور را کم کنند تا به دور دوم برود. او در خصوص راهبرد کلی اصولگرایان در انتخابات آینده تاکید کرد: راهبرد اصلی جریان مقابل این است که انتخابات 96 را در دو مرحله نمایندگی کنند.

با این مقدمه حق شناس طرح ایده وحدت پیرامون یک کاندیدای ریاست جمهوری در جریان اصواگرا را بی مورد خواند و گفت: راهبرد این جریان تکثر نامزدهای انتخاباتی و رودررو کردن همه نامزدهاست. این استراتژی که به «استراتژی شغال» مشهور است با این هدف شکل میگیرد که تعداد فایل توجهی نیرو به یک شکار بزرگ حمله کنند تا او را از پا دربیاورند. او در خصوص شانس روحانی در دور دوم انتحابات نیز اظهار داشت که با این نگاه در مرحله دوم همه پشت سر نفر خودشان اجماع میکنند و طبیعی است که تلاششان را برای ممانعت از راهیابی روحانی به پاستور خواهند کرد.
مرجع : انتخاب