به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۱۲۰۵۳۳
باید دست از تحلیل‌های سطحی و خوش‌بینانه کشید

اصولگرایان مشغول کارند، روحانی بی‌رقیب نيست

اصولگرایان مشغول کارند، روحانی بی‌رقیب نيست
روح الله قاسم زاده

گذران تقویم دولت روحانی به ماههای پایانی نزدیک می‌شود. و اغلب کنش گران – بخصوص برخی اصلاح‌‌طلبان – اورا درکارزار اردیبهشت بی‌رقیب می‌دانند. شاید پالس‌های مثبتی از اسفند 94 و سفرهای استانی وی دریافت کرده‌اند و یا نهی احمدی نژاد و ستادهای آماده به کارش از حضور در انتخابات آنان را به این تحلیل رسانده است اما تحرکات اخیر نامزدهای محتمل اصولگرا و تلاش افراد نزدیک به آنان در ارتباط گیری گسترده با روستاییان و مناطق کمتر بهره مند، نمای دیگری را نشان می‌دهد و گویی رقبای روحانی نیز پالسهایی را دریافت کرده‌اند و با تمام توان سعی درحضور و اردوکشی دارند.

پیروزی دونالد‌ ترامپ و پیش بینی به بن بست رسیدن احتمالی مذاکرات و دستاوردهای برجام شاید خبرخوشی برای آنان باشد و تحریک مداوم غرب (و درراس آنان آمریکا) به کارشکنی و پاره کردن برجام توسط برخی رادیکالهای وطنی این ظن و گمان را تقویت می‌کند و مجالی می‌دهد برای کیهانیستها تا دستاوردهای دولت را بیش از پیش به تمسخر و استهزاء بکشانند. در این میانه تنها استناد موافقان بی‌رقیب ماندن روحانی مصاحبه‌ی تنی چند از راستهای میانه رو همچون باهنر و مصباحی مقدم است. افراد و گروه هایی که هیچ اقتداری در مدیریت فضای فکری و عملی نو اصول‌گرایان ندارند و شکاف میان آنان عمیق‌تر از آن است که به برنامه‌ای مشترک در 96 دست یابند.

البته نباید فراموش کرد که همین راست های میانه رو نیز از راهنمای چپ زدن روحانی درماههای اخیر کمی هراسان شده‌اند و درحمایت قاطع ازاو و دولتش مردد. پس پازل پیش رو نشانی ازبی رقیب بودن روحانی نداردو نباید فریب تحلیلهای چند چهره‌ی نامرجع و فرعی اصولگرا را خورد. سکوت فعلی نو اصول‌گرایان شاید به دلیل واهمه از در سیبل قرارگرفتن نامزدشان دارد. هرچند دریافته‌اند مردم دیگر به برنامه‌های شعارزده، بی‌رمق، منجمد و کلیشه‌ای آنان رای نخواهندداد و هم اکنون دستشان در روکردن چهره‌ای که وجاهتش بر رزومه‌ای شکست خورده بچربد تقریبا خالی است و از این طرف به نیکی دریافته‌اند که عدم مشارکت فعال در انتخابات، بزرگترین رقیب اصلاح‌‌طلبان است. پس درحال حاضر به سراغ رقیب اصلی اصلاح‌‌طلبان رفته و با بارش موج یاس و نا امیدی و عدم تشویق به حضور و مشارکت فعال درانتخابات، هواداران روحانی و جریان تحولخواهی را به عقب می‌رانند.

هدف قرار دادن دستاوردهای موفق برجام و سعی در بی‌حاصل نشان دادن اثرات آنها، هجوم گسترده به وزرای کارآمد دولت و سیاسی پنداشتن تغییرات اخیرکابینه تنها بخشی از برنامه‌ی دلواپسان است. و در ماههای آینده بایست در انتظار تشدید حملات و فشارهای آنان بود. در این میان مجلس معتدل و هوشمند فعلی – بخصوص فراکسیون تازه جان گرفته و موثر امید – درکنار واکنش‌های بالغ کنش گران می‌توانند مهم‌ترین نقش را در مهار دام های افراطیون برعهده بگیرند و با پرهیز از شریک شدن درپازل اقتدارگرایی آنان را در کندکردن روند تحولخواهی ناکام سازند. پس باید دست از تحلیل های سطحی و خوش بینانه کشید و باور داشت که شکست روحانی و اصلاح‌‌طلبان در انتخابات‌های ریاست جمهوری و شوراهای شهر96، روند نرمالیزاسیون و تغییر را تا سال ها متوقف و راکد نگاه خواهد داشت.

امیر
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ۱۴:۴۰
هیچ نیازی به تحلیل و ... نیست و یک سر به بازار و کوچه و خیابان بزنید میفهیم اقای روحانی رای میاره یا نه !!! اقای روحانی خیلی زود تر از وقتش شکست خورد خیلی زود تر .... (345381)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ۱۴:۵۰
بااستدعا از بهار نیوز بدین وسیله امادگی وابراز تمایل خودرا راجع به مناظره با دکنر زیبا کلام در خصوص موضوع مورد مناقشه با امریکا مباحث ایدئولوژیک وتاثیرات ان وسایر موارد مورد مجادله وعلاقه به اطلاع برسانم انتظار دارد مورد موافقت قرار گیرد. (345382)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ۱۵:۳۳
اصلاح طلبان باید در نحوه حمایت از روحانی تجدید نظر کنند
ائتلافی که منجر به تشکل دولت روحانی شد دولتی ائتلافی را در پی نداشت بدنه دولت در سطوح مدیر کل ها ،استانداران فرمانداران و... متناسب با ائتلاف عارف - روجانی نبود این موضوع جدای از کم بودن تاثیرات اصلاح طلبان در این دولت ،عملا موجودیت اصلاح طلبی را هم تضعیف کرد ای کاش بزرگان و تئورسین های اصلاحات مفهوم ائتلاف را به شکل کامل دنبال می کردند
روحانی در دولت دومش هم کاری بیشتر از این دولت نخواهد کرد (345383)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۰:۰۷
100 در صد موافق ايت گفتار هستم. (345399)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ۱۶:۳۸
این نو اصول‌گرایان فقط احمدی نژاد رو داشتند که تهدیدی برای روحانی بود الان دیگه کی رو دارند که رای بیاره؟ (345384)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ۱۸:۳۳
خیالتان راحت باشد جناب روحانی در نبود دکتر احمدی نژاد انتخاب خواهد شد بقیه این حرفها صرفا برای بازار گرمی و فرار از برگزاری انتخاباتی بی روح و غیر رقابتی است اصولگرایان هیچ گزینه ای ندارند و بسیاری از بچه های ارزشی با انان همراهی نخواهند کرد . .... (345385)
کیانوش
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ۱۸:۴۰
دولت از بطن جامعه بی خبر است و فکر میکند براحتی رای می اورد دقیقا همان اشتباهی که هیلاری کلینتون کرد. الان خیلی از مردم به خصوص گسانی که کار آزاد دارند به شدت از دولت عصبانی اند به خاطر رکود. خوش خیالی است که فقط به تهران نگاه کرد و رای روحانی را تضمین شده دانست. (345386)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۰۰:۰۷
حقیقت اینه که برجام با این همه امتیازی که دادیم دستاورد خاصی نداشته. بنابراین بیخود نباید از روحانی حمایت کنیم و می بایست از چهره ای توانمند تر و کارا تر از روحانی اقبال نشان داد (345388)
حدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۰۷:۳۱
1-صفار هرندي 2- ضرغامي 3- باهنر 4- قاليباف (345391)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۰۸:۵۶
من فکر نمی کنم اصول گراها بتونند باهم به توافق برسند. در بینشان چند آدم خودخواه و مغرور وجود دارد که حاظر به کناره گیری به نفع جریان نیستند. در انتخابات ریاست جمهوری هم کاملا مشهود بود. (345393)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۰۹:۲۴
آقای قاسم زاده نویسنده ارجمندمتن:برای دریافت حقیقت کافیست به میان مردم وجوانان برویدآنگاه متوجه میشویدیاس وناامیدی برجامعه ازاین دولت مستولی گشته وتوده مردم بدون غوردرعلل چالشهای اقتصادی وروبه موت بازاربه دنبال ناجیست.ازسوی دیگربخش عظیمی ازفعالین تحولخواه به سبب همخوان نبودن دیدگاه بسیاری ازمدیران ازصدرتاذیل بانگاههای شان منفعل وانگیزه ای برای حرکت ندارند.نکته مهم دیگراین دولت ازتوده مردم غافل وبی انکه بردرآمدشان بیافزایدهرسال بهای آب وگازوتلفن و...بالابرده وکمتربه ایجادتوازن دردرآمدوهزینه وحتی (345395)
تازه به دوران رسیده بیسواد
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۰۹:۳۴
تحولخواهی ؟!!!
خب دقیقا منظورتون از تحولخواهی چیه ؟ بگید شاید ماهم تحولخواه شدیم و به یک غربگرای لیبرال رای دادیم و تونستیم مثل بروبچ سهممون رو از سفره انقلاب برداشت کنیم.. (345396)
کارشناس ستمدیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۰۹:۴۴
بعنوان یک کارشناس اقتصادی واجتماعی درزیرمجموعه دولت سخت اعتقاددارم آقای روحانی ازمدیران وبرخی معاونین ووزرابیشترین خسارت رامی بیندنه رقباورادیکالها.شفاف بایدگفت بسیاری ازمدیران دولت یازدهم درشان این ملت نبوده ونیستندوآقای روحانی درانتخاب مدیران ومعاونین وبررسی عملکردهابه دیدگاه مردم ودانشگاهیان چندان التفاتی نداشتندونیزبه عدالت اجتماعی!بایدبپذیریم فیشهای حقوقی درسلب اعتمادملت تاثیرگذارومسئول مستقیمیکه (نوبخت)ازپرداختهاوچپاول بی خبربوده وهست نشان ازکم کفایتی دارد!!!! (345397)
محسن
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۰۹:۵۱
من هم سایتها و روزنامه های اصلاح طلبان و هم سایت های اصولگرایان را می خوانم؛شما در مقالات خود به اصولگرایان لقب دلواپس و افراطی،بیسواد و ...میدهید و لی در سایت و روزنامه های اصولگرایان من ندیدم چنین توهینی به اصلاح طلبان کنند.ادب مرد به از دولت اوست (345398)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۳:۳۴
در کلان قضایا ، آقای روحانی شاید بتوان گفت ایران را از گرفتار شدن در بحران ناشی از کج روی در سیاستهای بین المللی و اقتصاد ی نجات داد و مسیر حرکت حاکمیت کشور را اصلاح و تقویت نمود ،حال اینکه هنوز مشکلات کشور حل نشده .بهترین راه تشخیص و ارزیابی عملکرد ایشان ارزیابی و مقایسه شاخصهای ملی و بین المللی عملکرد است ،موضوع این است که جناح مخالف ایشان عوام فریبانه به نارساییهای موجود کشور که غالبا"حاصل سیاستهای نادرست جناح آنها بوده، دامن زده و حتی مقصر را هم روحانی میدانند.! (345403)