به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۱۲۰۵۳۴

ارتش آزاد سوریه آماده ورود به شهر الباب

گروه بین‌الملل: مخالفان مسلح سوری موسوم به "ارتش آزاد سوریه" با کمک جنگنده‌های ترکیه آخرین مانع اصلی در برابر ورود خود به شهر الباب واقع در شمال سوریه را از سر راه برداشتند و اکنون در آستانه ورود به این شهر هستند هرچند که در برخی محورها با مقاومت سختی از سوی داعش نیز مواجهند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، منابع نظامی ترکیه‌ای اعلام کردند که نیروهای ارتش آزاد سوریه با سرعت زیادی به سوی شهر الباب حرکت کرده و شهرک "قباسین" در چند کیلومتری شهر الباب را آزاد کردند. ارتش آزاد سوریه به این ترتیب آخرین مانع اصلی در برابر ورود به شهر را از سر راه خود برداشت.

با کنترل ارتش آزاد بر این شهر اکنون این نیروها فاصله چندانی با شهر ندارند و آماده‌اند از چند محور وارد شهر شوند. ابوبلال، یکی از فرماندهان میدانی احرار الشام گفت: ما شاهد مقاومت قوی از سوی داعش در شهرک قباسین نبودیم و با ورود ما داعشی‌ها عقب‌نشینی کردند. این منطقه خط دفاعی اصلی آن‌ها بود و اکنون جنگ عملا آغاز شده است. کنترل ارتش آزاد سوریه بر شهر الباب، آخرین مقر داعش در استان حلب، پیروزی بزرگی برای ترکیه به حساب می‌آید.

این شهر مرکز اقتصادی مهمی برای تندروهاست. مخالفان سوری می‌گویند، تمامی ساکنان از این شهر خارج شده‌اند و تنها تعدادی از تروریست‌های داعش در آنجا حضور دارند. به گفته برخی منابع، با وجود پیشروی ارتش آزاد سوریه، اما طی دو روز گذشته آن‌ها با مقاومت شدیدی از سوی تروریست‌های داعش مواجه شده‌ بودند. ارتش ترکیه اعلام کرده که ۹ تن از نیروهای ارتش آزاد در درگیری‌های اطراف شهر الباب کشته شده و ۵۲ تن نیز زخمی شده‌اند.

نیروهای ارتش آزاد سوریه پیشتر کنترل مناطق جبل الدیر، الحدث و قبة الشیح در نزدیکی شهر الباب را در دست گرفتند و به این ترتیب تعداد روستاهایی که در حومه شمال شرقی حلب آزاد کرده‌اند به ۲۷ روستا رسید. به گفته منابع ترکیه، حملات هوایی علیه داعش در شهر الباب را با هماهنگی مسکو ازسر گرفته است. پیشتر دمشق تهدید کرده بود که جنگنده‌های ترکیه را هدف قرار خواهد داد برای همین حملات هوایی این جنگنده‌ها برای سه هفته متوقف شد.

این منابع می‌گویند، سفر بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه به مسکو در راستای همین هماهنگی‌هاست. قرار است ییلدیریم پنجم دسامبر به مسکو سفر کند. آنکارا از طریق مکانیسم سه‌گانه نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات و وزارت خارجه با روسیه به هماهنگی می‌پردازد و روسیه اطلاعاتی را در راستای عملیات سپر فرات به آنکارا می‌دهد. از سوی دیگر برای دومین روز متوالی گذرگاه مرزی باب السلامه در مرز سوریه با ترکیه به دلیل درگیری‌ها میان گروه‌های مخالف سوری در شهر اعزاز همچنان بسته است.

اخیرا درگیری‌هایی میان احرار الشام و الجبهه الشامیه در شهر اعزاز رخ داد که به دنبال آن ترکیه گذرگاه مرزی باب السلامه در مرز با سوریه را بست. به گفته رسانه‌های ترکیه، مقامات این کشور بیمارستان شهر جرابلس را پس از یک ماه از زمان افتتاح آن بستند. این بیمارستان به دلایل امنیتی بسته شده است.