به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۱۲۰۵۸۵
در مجلس نمایندگان آمریکا

تصویب طرح منع فروش هواپیما به ایران

گروه بين‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا که کنترل آن در دست جمهوریخواهان است، به تصویب قانونی رای داد که فروش هواپیماهای بويينگ به ایران را ممنوع می کند.
تصویب طرح منع فروش هواپیما به ایران
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این رای گیری با 243 رای موافق در برابر 174 رای مخالف، طرح مذکور را مورد تصویب قرار دادند که بر اساس آن، وزارت خزانه داری آمریکا از صدور مجوز لازم برای بانک های آمریکایی جهت تکمیل تراکنش های مالی (مربوط به فروش هواپیماهای تجاری به ایران) منع خواهد شد. این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا، در مخالفت با تصمیم دولت باراک اوباما مبنی بر صدور مجوز برای شرکت های بویینگ و ایرباس جهت فروش هواپیما به ایران است. ارزش موافقتنامه های پیشنهادی در خصوص فروش هواپیماهای تجاری به ایران، که می تواند تا 190 هواپیما را شامل شود، بالغ بر چندین میلیارد دلار است.

«جیم هایمز» نماینده دموکرات ایالت کنتیکت و از اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با تصویب این قانون، گفت این طرح باعث شد مجلس نمایندگان وارد «سنت تاریک و خطرناکی» شود که بر اساس آن، اقدامی صورت می گیرد که باعث خواهد شد آمریکا، موافقتنامه هسته ای را که شکل گیری آن با همکاری کشورهای قدرتمند جهان از جمله چین و روسیه، چندین سال به طول انجامید، نقض کند. «هایمز» افزود: نفی فروش هواپیماها به ایران، می تواند مانع از ایجاد 100 هزار فرصت شغلی شود.

بدین ترتیب، جمهوریخواهان آمریکا با فروش هواپیما به کشوری که به ادعای آنها، حامی عمده تروریسم (مقاومت) است و همچنین مدعی هستند بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل در خصوص آزمایش موشک‌های بالستیک عمل کرده است، مخالفت کردند. توافق هسته ای ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک، به طور خاص شرایط خرید این هواپیماها و قطعات یدکی را برای ایران فراهم کرده بود.