به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۱۲۰۶۶۲

برنامه‌فیس‌بوک برای‌مقابله با‌اخبار جعلی

گوه فناوری: مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیسبوک که در یکی دو هفته گذشته زیر بار انتقاد قرار داشته از راه‌کارهایی که این شبکه اجتماعی برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی پیش رو گرفته خبر داده است. بسیاری انتشار گسترده اخبار جعلی در فیسبوک را تاثیرگذار بر نتایج انتخابات آمریکا ارزیابی کرده‌اند.
زاکربرگ که یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای آمریکاست روز شنبه در یادداشتی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، نوشت: "اطلاع‌رسانی‌غلط را جدی بگیریم."

او گفته کارشناسان فیسبوک هم‌ اکنون در حال بررسی ۷ طرح پیشنهادی برای مقابله با انتشار اخبار جعلی‌اند؛ تحقیق و بررسی جدی‌تر محتوای منتشر شده، تایید اعتبار این اخبار؛ و اضافه کردن برچسب جعلی به اخباری که در حال همرسانی گسترده در فیسبوک هستند، از جمله راهکارهایی است که زاکربرگ به بررسی آنها در تیم کارشناسی خود اشاره کرده است.

او که تنها یک هفته پس از پاسخ دادن به انتقادها به فیسبوک دوباره در این مورد می‌نوشت، تاکید کرده است: "ما خیلی وقت است که روی این مساله متمرکز شده‌ایم اما موضوع هم به لحاظ تکنیکی و هم از نظر فلسفی پیچیده است."

بنیان‌گذار فیسبوک همچنین گفته نباید اقدامات علیه انتشار اخبار جعلی باعث اضطراب یا مایوس شدن تمایل کاربران برای اظهار عقیده و انتشار آن در این شبکه اجتماعی شود.

به گزارش بی.بی.سی زاکربرگ هفته گذشته هم در پاسخ به انتقادهای اخیر گفته بود ۹۹ درصد از محتوای همرسان شده در فیسبوک صحیح و معتبر است و یک درصد جعلی هم در جریان کارزارهای انتخابات گذشته تنها متوجه یک جناح خاص سیاسی نبوده و نمی‌توان از این جهت فیسبوک را در نتیجه بیرون آمده از صندوق رای دخیل دانست.

دوشنبه گذشته، فیسبوک این ادعا را انکار کرد که استفاده از ابزاری را که پیش از انتخابات به منظور کاستن از حجم اخبار جعلی خلق کرده بود، به خاطر نگرانی از متهم شدن به سانسور دیدگاه‌های محافظه‌کارانه به تعویق انداخته‌ است.

به نظر می‌رسد این نتیجه‌گیری که اخبار جعلی، مشکلی جدی در این سایت محسوب می‌شود، زاکربرگ را به گونه‌ای فزاینده دچار اضطراب و پریشانی کرده‌است.

بعضی از داده‌های جمع آوری‌شده از فیسبوک نشان می‌دهد اخبار جعلی که از طریق این شبکه اجتماعی منتشر می‌شوند بسیار بیشتر از اخباری که بعدا جعلی بودن آنها را برملا می‌کند هم‌رسان می‌شوند.

با افزایش کاربران فیسبوک که اکنون از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر هم فراتر رفته، بسیاری از مردم این شبکه اجتماعی را منبع اصلی دسترسی به اخبار روزانه کرده‌اند.

الگوریتم نیوز فید فیسبوک مطابق آنچه که فکر می‌کند کاربران ترجیح می‌دهند به آنها مطلب نشان می‌دهد و درستی اطلاعات موجود در خبرها را هم کنترل نمی‌کند.

داستان‌هایی که هیلاری کلینتون را به قتل متهم می‌کردند یا اوباما را مسلمان می‌خواندند در فید میلیونها طرفدار بالقوه ترامپ ظاهر شده‌اند.

از سوی دیگر، یک نقل قول ساختگی که در آن ترامپ در سال ۱۹۹۸ جمهوریخواهان را احمق می‌خواند یا این که ترامپ متولد پاکستان است هنوز در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود.