کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتي مجري تلويزيون مقابل كانديداي منتقد كم آورد

روحاني: ای کاش در رسانه ملي هم عدالت بود

7 خرداد 1392 ساعت 0:17

گروه سياسي: برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی از شبکه دو سیما پخش شد و كانديداي جناح اعتدال با تسلط به مباحث مختلف، از اين مباحثه پرچالش كه منجر به چندبار جدل او با مجري برنامه شد، موفق بيرون آمد.


در اين برنامه دكتر حسن روحاني چندبار در مقابل سئوالات خاص مجري برنامه (عابديني) واكنش تند نشان داد و به او گفت آن كساني كه از گوشي اين موضوعات دروغ را به عنوان سئوال به گوش شما رسانده‌اند (در رابطه با پرونده هسته‌اي ايران در دوره آقاي خاتمي و رياست روحاني در شوراي امنيت ملي كشور) بروند تاريخ مذاكرات را مطالعه كنند. روحاني در اواخر برنامه به مجري تاكيد كرد شما آن موقع كه در دوره ما تعداد سانتريفيوژها به ۳۰۰۰ رسيد، كجا بوديد؟ عابديني (مجري) گفت دوبار كتاب شما را خواندم كه روحاني به او سفارش كرد پس براي سومين بار هم بخوانيد تا شما و آناني كه از گوشي اطلاعات كذب را به شما منتقل مي‌كنند روشن شوند. مهمترین محورهای سخنان حسن روحانی در این برنامه به شرح زیر است:

* در مجمع تشخیص و مجلس خبرگان فعالم و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی هستم. دلم میخواست تجربیاتم که از سرمایه ملت هست را بتوانم در این شرایط حساس برای ادای خدمت به کار بگیرم و بتوانم در آینده کشور، شاهد آینده بهتری برای آینده و رفاه مردم باشم و آنچه دارم را به مردم خدمت کنم.

* من یک اعتدال گرا هستم و همیشه با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل کار کرده‌ام و امروز هم همان مسیر را ادامه می‌دهم. خوشحالم در این سی و چند سال خط و فکرم تغییر نکرده و هیچگاه افراطی نبوده‌ام. نه به سمت راست و نه به سمت چپ. امیدوارم بتوانم آنها که اعتدال، عقلانیت و عدالت را دوست دارند را نمایندگی کنم.

* در اقتصاد اساس حل همه معضلات، رونق هست. وظیفه اصلی دولت آن است که محیط کسب و کار را آماده کند. بهبود محیط کسب و کار. اگر این محیط بهبود پیدا کرد، زمانی هست که تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی و خدمات رونق پیدا می‌کند.

* امروز مشکلات و موانع تولید با یک تدبیر قابل حل و فصل هست. برخی موارد را کوتاه مدت می‌شود حل کرد و برخی نیاز به برنامه‌های بلندمدت دارد. الان بیش از ۴۱ هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم. اگر فقط ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود همه اینها فعال می‌شود و میتواند ۴۹۹ هزار نفر را مشغول به کار کند. امروز در بخش‌های مختلف تولیدی اگر یک مقدار ثبات برگردد و مردم بدانند مقررات هرروز تغییر نمی‌کند، وضعیت بهتر می‌شود. گاهی در عرض یک ماه چهل بار مقررات اقتصادی تغییر می‌یابد.

* اگر بتوانیم رونق اقتصادی را درست کنیم، بحث بیکاری هم حل می‌شود. امروز حداقل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار در کشور وجود دارد.

* مردم ۳ هزار میلیارد را به‌خاطر آن فساد به‌خوبی یادشان هست. خیلی‌ها باید به دادگاه بروند که چرا کاری نکردند که ما هر ماه ۳ هزار میلیارد ضرر نکنیم؟ و این همه بیکار داشته باشیم.

* از مردم می‌پرسم کدام خانواده است که الآن بیکار نداشته باشد؟ آیا نمی‌شد این مشکل را حل کرد؟ اگر دولت با تدبیر حل می‌کرد این مشکل حل نمی‌شد؟ رشد اقتصادی ما کجاست؟ ما قرار بود در چشم‌انداز بیست ساله حداقل رشد اقتصادی کشور ۸ درصد باشد. الان حدود ۳ درصد است. و در سال جاری که مسئولان می گویند منفی یا زیر منفی است.

* کدام کشور در منطقه هست که تورم ۳۰ درصدی داشته باشد؟ تورم ما نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد است. در مواد غذایی این تورم ۵۸ درصد بوده است به‌خاطر اینکه تولید رونق نداشته است.

* اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد استقامتی. ما باید مقاومت را ادامه بدهیم نه برای کوتاه مدت. اقتصاد مقاومتی به‌معنای اقتصاد ریاضتی نیست. اقتصاد مقاومتی به این معناست که برویم به‌سمت تولید داخلی. کاری کنیم که به رشد ۸ درصد بتوانیم برسیم و نگذاریم بیکار در جامعه ما وجود داشته باشد و خرج‌های بیجای دولت را کم کنیم. اقتصاد مقاومتی یعنی به جای شعار، برنامه‌ریزی و کار کنیم و مداوم واردات زیاد نشود بلکه تولید داخلی افزوده شود. اقتصاد مقاومتی یعنی اهداف چشم‌انداز را با همان قدرت ادامه بدهیم.

* دنیا می‌خواهد ما را در اقتصاد و سیاست منزوی کند ولی ما نباید بگذاریم. مقاومت و استقاومت یعنی توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کنیم.

* یارانه باید هدفمند شود اما سوال این است که آیا هدفمند شد؟ هدفمندی یارانه خیلی هدف قشنگی است. مجلس از برنامه دوم و سوم این موضوع را دنبال کرده است. الحمدلله هدفمندی یارانه‌ها قدم اولش ولو ناقص اجرا شد. ای کاش هدفمندی یارانه آنطور که مجلس تصویب کرده بود اجرا می‌شد. هدفمندی یارانه قرار بود به تولید رونق بدهد. برای ادامه باید کاری کنیم که قانون را به دقت اجرا کنیم و نواقص گذشته را جبران کرده و اشکالات را رفع کنیم. معتقدم در کنار یارانه نقدی نیاز به یارانه کالایی داریم. در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی، یارانه کالایی برای کالاهای اساسی به مردم می‌دهم تا مردم ما مخصوصاً دهک‌های پایین که بیشتر در فشار هستند دغدغه نداشته باشند.

* اساس دولت تدبیر و امید این است که به مردم آرامش بدهد در عرصه اقتصادی و ... تا مردم برای کالاهای اساسی‌شان نگران نباشند. دنبال آنیم آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم و درآمدها سرشار باشد که اصلا به این ۴۵ هزار تومان نیازی نداشته باشند.
* صدقه گرفتن افتخار نیست صدقه دادن افتخار است. کاری می‌کنم دولت به مردم دست دراز کند نه اینکه مردم به سمت دولت دست دراز کنند.

* از واژه فراجناحی خیلی خوشم می‌آید. دیدیم که با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد.
* همه اینها که در دانشگاه‌ها درس خواندند سرمایه ملی هستند. کسی که قانون اساسی را قبول دارد و دلش برای کشور می‌سوزد، باید فراجناحی کار کند. چرا نیمی از سرمایه مردم را کنار بگذاریم؟ چرا باید اتوبوسی بیایند و اتوبوسی بروند؟ من با افراط و افراط‌گری اصلاً میانه‌ای ندارم. آنها که در مسیر افراط بودند حتی اگر نیت خوبی داشتند، عملا به کشور خدمت نکردند. اگر افراط نبود ۴ سال پیش نه اردوکشی خیابانی را شاهد بودیم نه نیاز به زندان بود و نه حصر. همه اینها از افراط شروع شد
.

* عدالت یعنی وقتی کسی می‌خواهد نقدی بکند، لکنت نداشته باشد. عدالت از اعتدال می‌گذرد. اگر اعتدال نباشد و تندروی باشد ما به عدالت نمی‌رسیم. عدالت می‌تواند ملتی را به عزت و سربلندی برساند. عدالت یعنی وقتی مسئولی با هواپیمایی به یک کشور می‌روند، فقط اطرافیان و زن و بچه‌اش را نبرد. از ترکیه یاد بگیریم که نخست‌وزیرش هرجا می‌رود کارآفرین‌ها را با خود می‌برد. این به معنای حمایت از سرمایه‌داری نیست.

* صداوسیما رسانه ملی است. ای کاش اینجا هم عدالت بود. ای کاش وقتی نقد می‌شد، اگر سازنده بود ما از صداوسیما تشکر می‌کردیم. اما اگر تخریب بود و شرایطی بود که تهمت بود. نه اینکه طرف مرتب زنگ بزند به سازمان که به او وقت بدهند یا ندهند.
ای کاش وقتی تخریب و تهمت بود طرف مرتب به رئیس سازمان . به خیلی ها در رسانه ها ظلم شد. در همین رسانه ملی. کاش همان شبی که به آن‌ها تهمت زده شده می آمدند و پاسخ داده می شد. به خیلی از یاران امام توهین شد اما صدا و سیما عدالت نداشت. خیلی از کسانی که در زندان شاه شلاق خورده بودند در صدا و سیما توهین شد. صدا و سیمای علوی یعنی اینکه وقتی در صدا وسیما به یک کسی توهین شد باید خودش به آن طرف زنگ بزند و بگوید بیا پاسخ بدهد. گاهی به خیلی ها توهین می‌شود باید به آن‌ها فرصت پاسخ بدهیم. اینها سرمایه انقلاب هستند نباید این‌ها را از دست بدهیم.
* عدالت از علم و دانش می‌آید. آدم دانشمند عادل، عدالت را به‌جا می‌آورد. به خیلی‌ها در صداوسیما ظلم شد. ای کاش می‌آمدند از خودشان دفاع می‌:کردند. همان شب که به برخی ظلم شد کاش فردایش دعوت می‌شدند بیایند و دفاع کنند.


* امام به مجلس دستور داد اگر از پشت بلندگوی مجلس به کسی ظلم شد بیاید از خودش دفاع کند. آقای عابدینی (مجری)، به رئیس صداوسیما بگویید اگر به کسی در صداوسیما ظلم و توهين شد دعوت کنید بیایند از خودشان دفاع کنند. به سرمایه‌ها و بزرگان انقلاب ظلم نکنیم. در اين سالها به خيلي‌ها در رسانه ملي بي حرمتي شد، تهمت و افترا زده شد اما به آنان كه از بزرگان اين انقلاب و نظام هم بودند چرا اجازه دفاع از خود را نداديد؟
(مجري برنامه در مقابل انتقاد روحاني هيچگونه پاسخ و توضيحي ارائه نداد)

* ۵+۱ برای بعد از دوره ماست اما ۳ وزیر مال دوره ماست. اساس این است که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. ما باید تهدید را اگر نتوانستیم فرصت کنیم، حداقل تبدیل به آسیب کنیم و بعد به شرایط عادی و سپس به فرصت تبدیل کنیم. سیاست ما در آن ۲۲ ماه تحت نظارت مقام معظم رهبری این بود که تهدیدها را دفع کنیم و توطئه آمریکا را بشکنیم. هرجا توطئه آمریکا شکسته شود زیباست. آمریکا می‌خواست پرونده ما را به شورای امنیت ببرد. آمریکا تا پشت در نیویورک برد. نگذاریم کشور دچار جنگ و تحریم شود. آمریکا می‌خواست همان بلایی که سر لیبی آورد سر ما بیاورد.

* البرادعی در کتابش که اخیراً به فارسی ترجمه شده می گوید سه وزیر اروپایی به آمریکا گفتند ما سپر انسانی شدیم برای ایران که آمریکا نتواند به ایران حمله کند. در آن شرایط حساس؛ یادتان باشد چه زمانی بود. با آن دیوانگی که در دولت بوش بود. خود اروپایی‌ها می‌گفتند این دولت آمریکا خل و دیوانه است. ما از آمریکا نمی‌ترسیم اما تا جایی که می‌توانیم نباید بگذاریم جنگ شود.

* ما بحث هسته ای را با ارشادات رهبری و اجماع مسئولان این کار را کردیم. فیشر می‌گوید ما قول دادیم که پرونده هسته‌ای به شورای امنیت نرود.

* باید پرونده هسته‌ای از شورای امنیت بیرون بیاید. ما آن زمان اول با وزرا مذاکره می‌کردیم بعدش رفتیم با رؤسا مذاکره کردیم. امروز هم همین‌طور باید بشود. آن ۵ نفر که الان مذاکره می‌کنند در سطح مدیرکل هستند، ما باید کاری کنیم که با سطح رؤسای‌شان مذاکره کنیم. ملت باید بیاید پشت مذاکره‌کننده. ما با این نبرد با همت بلند و با رهبری رهبر و با درایت و تدبیر نه با درشت‌گویی و شعار، این کار را خواهیم کرد و این تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم.

* در سعدآباد قراردادی نبود، این‌ها که می‌گویند مال بی سوادهاست. در تهران بیانیه صادر شد. خوب است تاریخ را بخوانید، آقای عابدینی. می‌دانید یو‌سی‌اف کی افتتاح شد؟ فروردین ۸۳. مرحله بعدی پاییز ۸۳. می‌دانید کی کامل شد؟ فروردین ۸۴. آب سنگین تابستان ۸۳. کیک زرد زمستان ۸۳ درآمد. سانتریفیوژها زمستان ۸۳ شد ۳۰۰۰ تا. ما متوقف کردیم؟ ما فناوری را کامل کردیم.


کد مطلب: 12067

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/12067/روحاني-کاش-رسانه-ملي-هم-عدالت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir