به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۲۰۷۸۸

دانه‌هایی که با سرطان مبارزه می‌کنند

گروه سلامت: نتایج پژوهشی که در اسپانیا انجام شد، نشان داد که دانه های کدو تنبل حاوی ترکیبات خاصی هستند که در نابودی سلول های سرطانی فوق العاده موثر عمل می کنند.

یکی از محصولاتی که در فصل پاییز از محبوبیت بالایی برخوردار می شود، کدو تنبل است. این محصول پاییزی از خواص و ویژگی های جالب توجه ای سود می برد و مصرف آن برای سلامت انسان بسیار مفید است.

دانه‌هایی که با سرطان و بی خوابی مبارزه می‌کنند

 جدا از بخش گوشتی کدو تنبل، دانه های این محصول نیز حاوی مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی از جمله سلنیم، کلسیم، اسیدهای آمینه، آهن، روی، منیزیم، پتاسیم، ویتامین های E و K و غیره هستند. افزون بر این، دانه های کدو تنبل منبع خوبی برای فیتواسترول ها، و آنتی اکسیدان های مهار کننده رادیکال های آزاد محسوب می شوند.

مبارزه با سرطان

نتایج پژوهشی که در اسپانیا انجام شد، نشان داد که دانه های کدو تنبل حاوی ترکیبات خاصی هستند که در نابودی سلول های سرطانی فوق العاده موثر عمل می کنند. بر همین اساس است که آنها در برابر برخی انواع سرطان کارآمد عمل می کنند. افزون بر این، دانه های کدو تنبل دارای ویژگی های ضد التهابی هستند. نتایج مطالعه ای که در آلمان انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه دانه کدو تنبل خطر ابتلا به سرطان پستان در بانوان یائسه را به میزان 23 درصد کاهش داد.

پیشگیری از بی خوابی

تریپتوفان، اسید آمینه ای است که در دانه های کدو تنبل یافت می شود و در مبارزه با بی خوابی مزمن می تواند کارآمد باشد. بدن انسان تریپتوفان را به ملاتونین که به عنوان هورمون خواب شناخته می شود، تبدیل می کند. از آنجایی که ترتیپتوفان برای تولید ملاتونین نیاز است، مصرف مقدار کمی دانه کدو تنبل چند ساعت پیش از خواب می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای مبارزه با بی خوابی باشد.

دانه‌هایی که با سرطان و بی خوابی مبارزه می‌کنند

بهبود بینایی

دانه های کدو تنبل منبع خوبی برای روی هستند که یک ماده معدنی ضروری برای سیستم ایمنی بدن است. روی می تواند شرایط پوست، بینایی، خواب و خلق و خو را نیز بهبود ببخشد. افزون بر این، دانه های کدو تنبل سرشار از فسفر، پروتئین، فیبر، پتاسیم و منگنز هستند و بر همین اساس می توانند به کاهش وزن نیز کمک کنند. تنها 30 گرم دانه کدو تنبل حاوی پنج گرم پروتئین است که می تواند احساس سیری را برای تمام روز ایجاد کند.

یک منبع گیاهی فوق العاده برای پروتئین

بنابر پایگاه داده تغذیه ای وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان دانه کدو تنبل بوداده حاوی:

285 کالری

11.87 گرم پروتئین

12.42 گرم چربی

11.8 گرم فیبر غذایی

 

اگرچه پروتئین های گیاهی با نمونه های حیوانی متفاوت هستند، اما به همان میزان مهم بوده و بر همین اساس است که دانه های کدو تنبل منبع خوبی برای تقویت پروتئین دریافتی انسان بدون مصرف گوشت محسوب می شوند.

افزایش پتاسیم

پتاسیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای بدن انسان است زیرا جریان مایعات را تنظیم می کند، مواد معدنی را متعادل می سازد، فشار خون را در سطح مطلوب حفظ می کند، خطر شکل گیری مجدد سنگ کلیه را کاهش می دهد، به انقباض عضلات کمک می کند، از پوکی استخوان با افزایش سن پیشگیری می کند و غیره.

بنابر اعلام موسسه پزشکی آکادمی ملی علوم آمریکا، افراد بزرگسال باید روزانه حداقل 4,700 میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. دانه های کدو تنبل سرشار از پتاسیم هستند و یک فنجان از آنها حاوی 588 میلی گرم پتاسیم است. در مقام مقایسه، موز یکی دیگر از منابع شناخته شده برای پتاسیم است و موزی با اندازه متوسط 422 میلی گرم پتاسیم دارد.

دانه‌هایی که با سرطان و بی خوابی مبارزه می‌کنند

کمک به سلامت پروستات

دانه های کدو تنبل و روغن آنها می تواند به سلامت پروستات کمک کند، و همچنین در درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات به کار گرفته شوند. این دانه ها حاوی ترکیبات محافظی به نام فیتواسترول ها هستند که توانایی کوچک کردن پروستات را دارند. افزون بر این، دانه های کدو تنبل دارای مواد شیمیایی هستند که ممکن است از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون، که با بزرگ شدن پروستات در ارتباط است، پیشگیری کند.

منبع شادی

ال-تریپتوفان موجود در دانه های کدو تنبل می تواند به طور طبیعی خلق و خوی شما را بهتر کند و حتی ممکن است در مبارزه با افسردگی نیز موثر باشد.