به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۳۴
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب : ۱۲۰۸۳۶
با وجود مانع‌تراشي اخير مجلس نمایندگان آمریکا

آمریکا مجوز فروش 106 ایرباس به ایران را صادر کرد

گروه اقتصادي: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش 106 هواپیمای تجاری شرکت فرانسوی ایرباس به ایران را صادر کرده است.
آمریکا مجوز فروش 106 ایرباس به ایران را صادر کرد
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا این مجوز را روز گذشته (دوشنبه) صادر کرده است. ایرباس پیش از این از دریافت مجوز فروش 17 هواپیما از مجموع 118 هواپیمای توافق شده خبر داده بود. شرکت بوئینگ هم در تابستان صدور مجوز فروش 80 هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر را تایید کرده بود. هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه مانع تراشی در مسیر اجرای برجام، طرح منع فروش هوایپما به ایران را تصویب کرد.

این طرح برای اجرایی شدن نیاز به تایید سنا و امضای رئیس جمهوری دارد. باراک اوباما تاکید کرده است، در صورت تصویب این طرح در کنگره آن را وتو خواهد کرد. ایران پس از توافق هسته‌ای برای خرید بیش از 200 فروند هواپیما با دو شرکت ایرباس و بوئینگ تفاهمنامه امضا کرده است. سخنگوی شرکت بوئینگ چند روز قبل ارسال هواپیمای ساخت این شرکت به ایران را منوط به تصمیم دولت جدید آمریکا عنوان کرده بود.

به نوشته وبگاه «بیزجورنال» «تیم نیل» سخنگوی شرکت بوئینگ در این زمینه گفت، اگر دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهور جدید، سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد و فروش هوایپما به ایران را ممنوع سازد، بوئینگ به این مسئله احترام می‌گذارد. مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که پشتیبانی مالی بانک‌های آمریکای از فروش هواپیما به ایران را ممنوع می‌کند. دولت کنونی آمریکا گفته است که این طرح مخالف توافق هسته‌ای است و آن را وتو می‌کند.