به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۱۲۱۳۴۵
انتقاد از غیرعلنی بودن دادگاه؛

در دومین جلسه دادگاه 7 فعال اصلاح طلب چه گذشت؟

گروه سیاسی: سید محمدرضا خاتمی نتیجه دومین جلسه رسیدگی به اتهامات خود و شش تن دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب را بیان کرد.
در دومین جلسه دادگاه 7 فعال اصلاح طلب چه گذشت؟
وی در مورد جلسه امروز (یکشنبه 14 آبان 95) برای رسیدگی به اتهامات خودش و شش فعال سیاسی دیگر که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه بعد از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، وقتی قاضی قصد داشت وارد پرونده شود ایرادات شکلی زیادی به پرونده مطرح شد؛ زیرا این پرونده به لحاظ شکلی دارای ایرادات و نواقص فراوانی است که وقتی دوستان آنها را برشمردند قاضی هم دقت و توجه کرد و در این مورد حق را به ما دادند و معتقد بودند تا این ایرادهای شکلی برطرف نشود پرونده قابل رسیدگی نیست.این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: البته در مورد سه نفر از دوستان که این ایرادات نبود در حد تحقیقات اولیه سؤال و جواب هایی از آنها شد، اما در مورد چهار نفر که پرونده این ایرادها را داشت، دادگاه وارد رسیدگی و دفاع ماهوی نشد و علی الظاهر این پرونده باید به دادسرا برگردد.
 
خاتمی با بیان اینکه قاضی پرونده بسیار دقت و توجه داشته و با متانت، صبر و روی گشاده به این پرونده رسیدگی می کردند، گفت: به نظر من در مجموع با توجهی که کردند و با قبول ایراداتی که بود باید منتظر باشیم که روند کار چطور خواهد شد.وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهم یک ایراد به این دادگاه بگیرم این است که دادگاه غیر علنی بود، اظهار کرد: درست است که این تصمیم از اختیارات رئیس دادگاه است که دادگاه را علنی یا غیر علنی کند، ولی واقعا پرونده ما هیچ موردی که مخل امنیت ملی و بر هم زننده نظام باشد ندارد و محتویات آن امور آشکار و علنی است و ما هم باید دفاع آشکاری داشته باشیم؛ اگر دادگاه علنی شود من مطمئن هستم که همه حکم تبرئه خواهند گرفت.

خاتمی ادامه داد: به نظرم این نقصی است که شاید بیشتر به قانون برگردد که خیلی مبهم این اختیار را به رئیس دادگاه داده است که بتواند دادگاه را علنی یا غیر علنی کند، اما غیر از این مورد، من از روند رسیدگی تا به اینجا راضی هستم و امیدوارم با همین دقت ادامه پیدا کند.خاتمی تصریح کرد: پرونده من، آقای صفایی فراهانی، آقای نعیمی پور و خانم منصوری دارای ایرادات شکلی است که باید برگردد؛ اما پرونده آقایان جلایی پور، شکوری راد و کاشفی این ایرادها را ندارد. البته چون پرونده همه ما مشترک است به نظر من می رسد تا وقتی که کل پرونده کامل نشود امکان رسیدگی به اتهامات بقیه افراد هم وجود ندارد. به هر حال وقتی قرار بر رسیدگی شد ما خیلی مستدل و متقن دفاعیات خودمان را خواهیم گفت.
 
وی در مورد اتهامات درج شده در این پرونده نیز اظهار کرد: موارد اتهامی در افراد مختلف فرق دارد؛ در عده ای عضویت در گروه غیرقانونی، برای عده ای تبلیغ علیه نظام و برای عده ای اجتماع تبانی است. البته قاضی به صراحت بیان کرد که معلوم نیست ما همه این عنوان های اتهامی را بپذیریم و بر اساس پرونده تصمیم می گیریم.
مرجع : جماران