به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ساعت ۰۷:۱۴
کد مطلب : ۱۲۱۷۱۵
همزمان با گزارش سيا درباره دخالت روسیه در انتخابات آمريكا؛

رفيق پوتين، وزيرخارجه آمريكا مي‌شود!

گروه بين‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل دفاع کرده است.
رفيق پوتين، وزيرخارجه آمريكا مي‌شود!
شماری از سیاستمداران از روابط نزدیک تیلرسون با روسیه ابراز نگرانی کردند، اما ترامپ با اشاره به مدیریت "فوق‌العاده"تیلرسون گفته است که او "مهره‌های کلیدی "را به خوبی می‌شناسد. گزارش‌ها از انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر خارجه دولت ترامپ حکایت دارد. به گفته خبرنگاران انتصاب تیلرسون به دقت مورد موشکافی قرار می‌گیرد، به ویژه پس از آن که در چند روز گذشته گزارشاتی در مورد تلاش کرملین برای تاثیر گذاشتن در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ منتشر شده است.

روز گذشته ۱۰ دسامبر(۲۰ آذر) اعلام شد که ترامپ با رکس تیلرسون دیدار کرد. بنابر گزارش‌ها علت این دیدار تمایل ترامپ برای سپردن وزارت خارجه به تیلرسون بوده است. تیلرسون، ۶۴ ساله، تجارب فراوانی در زمینه مذاکرات بین‌المللی دارد و رابطه بازرگانی مستقیمی هم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دارد. او در گذشته از منتقدان تحریم اقتصادی مسکو در جریان بحران اوکراین بوده است.

تیلرسون ۶۴ ساله مدیر اجرایی «اکسون موبیل» غول نفتی آمریکا است و روابط بسیار نزدیکی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دارد. ان‌بی‌سی البته نوشته است که ترامپ احتمالا فردا نظر نهایی خود را در مورد پست وزارت خارجه اعلام می‌کند و تا آن زمان نمی‌توان قاطعانه در مورد انتخاب تیلرسون صحبت کرد، اما در حال حاضر وی برای این سمت نهایی شده است.

انتخاب تیلرسون پس از چند هفته رایزنی گسترده ترامپ با گزینه‌های متعدد سمت وزارت خارجه صورت گرفت. پیش از این نام افرادی چون «رودی جولیانی»، «دیوید پترائوس»، «میت رامنی» و «زلمای خلیل‌زاد» و چندین نفر دیگر برای این پست مطرح شده بود. بنا بر این گزارش، به احتمال زیاد «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل به عنوان قائم مقام وزارت خارجه معرفی می‌شود.

بولتون دیدگاه‌هایی به شدت مخالف ایران دارد و بارها خواستار اقدام نظامی یا تغییر نظام ایران شده است. «یان برمر» تحلیلگر برجسته آمریکایی در مورد انتخاب تیلرسون، در توئیتر نوشت: «بین آمریکایی‌ها، تیلرسون بهترین رابطه شخصی را با پوتین دارد. تغییرات بسیار بسیار بزرگی در راه است.»

ترامپ: گزارش سیا درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا مضحک است
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با مضحک خواندن گزارش سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) درباره نقش هکرهای روسی در انتخابات کشورش، این گزارش را رد کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز گفت، اعضای حزب دموکرات که تصور چنین شکست سنگینی در انتخابات را نمی‌کردند، به این گزارش‌ها متوسل شدند.

پیش‌تر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرده بود که به این جمع‌بندی رسیده است که هکرهای روسی سعی داشتند به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا کمک کنند. مقام‌های دولتی در روسیه همواره اتهام‌های مربوط به هک کردن در این انتخابات را رد کرده‌اند. دونالد ترامپ پیش‌تر گفته بود، ممکن است روسیه در این زمینه نقش داشته باشد ولی پی بردن به آن غیرممکن است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در این مصاحبه تصریح کرد: آنها (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) نمی‌دانند روسیه یا چین دست به این کار می‌زنند یا این که فرد دیگری از جایی در دنیا بر روی تخت خود این کار را انجام می‌دهد. در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجموعه ایمیل‌هایی از مکاتبات داخلی حزب دموکرات در سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شد که اعتبار مقام‌های حزب دموکرات را زیر سوال ‌برد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا البته دستور تحقیق درباره هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات را صادر کرده است.

به گزارش بی.بی.سی، با فروکش تب و تاب انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حالا بعضی از چهره‌های شاخص حزب جمهوری‌خواه برای انجام تحقیقات کامل در این باره با دموکرات‌های آمریکایی هم‌صدا شده‌اند. جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و رئیس کمیته امور تسلیحاتی سنای آمریکا گفته است: گزارش سیا باید زنگ هشداری برای همه آمریکایی‌ها باشد. در همین حال، دونالد ترامپ گفته است: این گزارش مضحک و احمقانه است. به نظر من این بهانه دیگری است. من آن را باور نمی‌کنم. وی افزود: در پشت این گزارش، حزب دموکرات آمریکاست، نه سازمان اطلاعات مرکزی، چون آنها شکست سنگینی در انتخابات خوردند.