به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۲۱۹۱۸
کری: می‌توان در تمام سوریه آتش بس برقرار کرد

هشدار دی‌ میستورا درباره حلبيزه كردن ادلب

گروه بين‌الملل:فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد نباید اجازه دهیم ادلب حلب دوم شود.
هشدار دی‌ میستورا درباره حلبيزه كردن ادلب
استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نسبت به سرنوشت شهر ادلب که تحت كنترل مخالفان سوری است ابراز نگرانی کرد و نسبت به تبدیل ادلب به حلب دوم هشدارداد. وی گفت: شمار زیادی از غیرنظامیان در حلب نیازمند دریافت کمک هستند و بخش‌های بزرگی از شهر کاملا ویران شده است. .
نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه با بيان اينكه، اكثر مناطق حلب شرقي بر اثر ماهها بمباران هوايي، به طور كامل منهدم شده است افزود: تنها راه حل اين جنگ ويرانگر، مذاكره بين طرفين درگيري است، گرچه در حال حاضر همه توجه ما دهها هزار غيرنظامي است كه ناچار شده اند شهر را ترك كنند. وي همچنين افزود: در آينده، شاهد جنگ هاي نامنظم خياباني در حلب خواهيم بود.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان هم گفت: ما روسیه،ایران ونظام سوریه را مسئول حمله به غیرنظامیان و بیمارستان‌ها می‌دانیم. می‌خواهیم به نمایندگان سازمان ملل اجازه نظارت مستقیم بر رخدادهای حلب و شهرهای سوریه داده شود.

گفتني اينكه، شهر ادلب (مركز استان ادلب) و بسياري از مناطق روستايي اين استان به طور كامل در كنترل مخالفان بشار اسد است و بسياري از ناظران منطقه معتقدند با توجه مهاجرت اجباري بسياري از مخالفان به ادلب، هدف بعدي سوريه و حاميانش تكرار سناريوي حلب، يعني محاصره كامل و بمباران چند ماهه و سپس تصرف آن مي‌باشد.


تازه ترين نقشه نظامي استان حلب
قرمز: تحت كنترل دولت
سبز: معارضان مسلح (ارتش آزاد)
خاكستري: داعش
قهوه‌اي: كردها

کری: حلب، سربرنيستا شد

وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه هیچ دلیلی برای حمله به غیرنظامیان در حلب وجود ندارد، خواهان آتش‌بس فراگیر در تمامی سوریه از جمله حلب شد و گفت: كشتار دست‌جمعي غيرنظاميان در حلب توسط نيروهاي حامي اسد، يادآور كشتار سربرنيستا در بوسني مي‌باشد.

جان کری، در کنفرانس مطبوعاتی درباره حلب افزود: ما گزارشاتی درباره تیراندازی نیروهای وابسته به دولت سوریه و هم‌پیمانانش به ساکنانی که حلب را ترک می‌کنند، دریافت کرده‌ایم. دلیلی برای حمله به غیرنظامیان وجود ندارد. اگر تمامی طرف‌ها مایل به آتش‌بس نباشند، آتش‌بسی محقق نخواهد شد. وی گفت: اگر نظام سوریه و روسیه با آتش‌بس توافق کنند می‌توان در سوریه آتش‌بس را اجرا کرد. نظام بشار اسد و روسیه باید تصمیم استراتژیکی درباره ازسرگیری مذاکرات صلح بگیرند.

کری خواهان توقف دائم درگیری‌ها در حلب شد و گفت: به نظر می‌رسد در حلب حملات و درگیری‌ها متوقف شده، ما می‌خواهیم این آتش‌بس ادامه داشته باشد. ما خواهان ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از حلب هستیم. وی تأکید کرد: بعد از حلب اگر مخالفان نتوانند جایگاه خود را در مذاکرات حفظ کنند جنگ ادامه خواهد داشت. بعد از سقوط حلب بازگشت طرف‌های مخالف به میز مذاکرات سخت خواهد بود. ما خواهان توقف فراگیر جنگ در تمامی سوریه هستیم.