به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۸ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۲۲۰۰۰

فاصله «فروشنده» تا اسکار کم شد

گروه فرهنگي: با این که طبق آمار، سال‌های سال است که هیچ کارگردانی موفق نشده در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای دومین‌بار این مجسمه طلایی را به خانه و کشورش ببرد، اما اتفاقی که در تعطیلات اخیر افتاد امیدهای شکستن این طلسم را از طرف سینمای ایران بیشتر کرد. بر همین اساس اصغر فرهادی این شانس و فرصت را دارد که در اتفاقی بی‌سابقه و تاریخی، دومین اسکار را هم به فاصله فقط شش سال دریافت کند.
فاصله «فروشنده» تا اسکار کم شد
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) در اولین مرحله رای‌گیری، از میان فیلم‌های فراوانی که از کشورهای مختلف جهان در این رویداد مهم و معتبر سینمایی شرکت کرده بودند، 9 فیلم را برای حضور در مرحله دوم رای گیری انتخاب کرد که نام فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی هم در آن به چشم می‌خورد.

دیگر نامزدهای دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان

«این فقط پایان دنیاست» ساخته خاویر دلان از کانادا، «انتخاب پادشاه» ساخته اریک پاپ از نروژ، «زندگی من به عنوان زوچینی» (انیمیشن) ساخته کلود باراس از سوئیس، «تانا» ساخته بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا، «زمین پر از مین» ساخته مارتین زاندولیت از دانمارک، «مردی به نام اوه» ساخته هانس هولم از سوئد، «تونی اردمن» ساخته مارن اده از آلمان و «بهشت» ساخته آندری کونچالوفسکی از روسیه، دیگر نامزدهایی هستند که رقیب فیلم «فروشنده» برای حضور در مرحله پایانی رای‌گیری اسکار محسوب می‌شوند. نامدارترین کارگردان این جمع، کونچالوفسکی، فیلمساز مشهور روسیه است؛ این فیلمساز کهنه کار و 79 ساله، ساخت فیلم‌هایی چون «دایی وانیا»، «تانگو و کش» و «سیبریایی» را در کارنامه دارد. معروف‌ترین و محبوب‌ترین فیلم او که چند بار از تلویزیون ایران هم پخش شده، «قطار افسارگسیخته» با بازی جان وویت و اریک رابرتز و ربکا دومورنی است.

رقیبان پرقدرتی که کنار رفتند


پیش از این، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سینمای جهان معتقد بودند چند فیلم از شانس بالایی برای بردن جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان یا دست‌کم نامزدی در آن برخوردارند؛ اما این آثار در کمال تعجب در مرحله اول رای گیری اسکار موفق به کسب آرای لازم نشدند و از رقابت بازماندند از جمله «خولیتا» ساخته پدرو آلمودوار، «او» به کارگردانی پل ورهوفن، «نرودا» ساخته پابلو لارین ، «آتش در دریا» ساخته جیانفرانکو رزی فقید و «پس تصویر» آخرین ساخته آندری وایدا.

مهم‌ترین رقیب


اما مهم‌ترین رقیب فیلم «فروشنده» و اصغر فرهادی، «تونی اردمن» ساخته مارن اده، فیلمساز زن آلمانی است. این نماینده سینمای ایران در اسکار تا به حال پا به پای فیلم «فروشنده» آمده و در بسیاری از نظرسنجی‌ها و نوشته‌ها از آن به‌عنوان شانس اصلی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال 2017 یاد می‌شود. این فیلم فضایی کمدی دارد و قصه پدری را روایت می‌کند که تلاش دارد رابطه مخدوش با دخترش را بهبود ببخشد؛ اما همه چیز آن‌طور که او می‌خواهد پیش نمی‌رود. مارن اده در مقایسه با کارنامه فرهادی حرفی برای گفتن ندارد، اما «تونی اردمن» که تاکنون این همه موردتوجه قرار گرفته، می‌تواند جایگاه این فیلمساز زن را در عرصه سینمای جهان بیش از پیش تثبیت کند. او پیشتر فیلم «هر کس دیگر» را هم ساخته بود که در جشنواره برلین سال 2009، موفقیت‌هایی به همراه داشت. نامزدهای هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار روز 24 ژانویه (5 بهمن) معرفی می‌شوند و مراسم اهدای جوایز روز 26 فوریه (8 اسفند) در سالن دالبی در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

موفقیت‌های «فروشنده»


نخل بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) در جشنواره کن 2016

برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان هیات ملی نقد فیلم آمریکا

نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم واشنگتن

نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب 2017

جزو 9 نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار 2017

موفقیت‌های «تونی اردمن»


برنده پنج جایزه اصلی جوایز فیلم اروپا در سال 2016

نامزد نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن 2016

برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در حلقه منتقدان نیویورک

نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب 2017

جزو 9 نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار2017

نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم واشنگتن