به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۸ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۲۲۰۰۴

استيضاح آخوندی چقدر جدی است؟

گروه سياسي: اين دومين باري است كه بحث استيضاح آخوندي مطرح مي‌شود. بار قبل استيضاح او در مجلس نهم راي نياورد و آخوندي همچنان وزير ماند. حالا شش ماه از شروع به كار مجلس دهم گذشته و آخوندي با تصادف قطار سمنان دوباره در آستانه استيضاح قرار گرفته است.
به گزارش روزنامه اعتماد در روزهايي كه صداو سيما و منتقدان دولت تمام تلاش خود را مي‌كنند تا در ماه‌هاي پاياني عمر دولت يك جاي خالي در كابينه ايجاد كنند به نظر مي‌رسد كه شرايط آخوندي متفاوت‌تر است. اما استيضاح او در كمتر از شش ماه مانده به پايان كار دولت چقدر جدي است؟ پاسخ چهار نماينده  مجلس را بخوانيد:
 
 
فراكسيون اميد موضع واحدي ندارد
عليرضا رحيمي
عضو فراكسيون اميد
 
نگاه فراكسيون اميد به استيضاح كارآمدي و اثربخشي آن است. و اينكه چقدر استيضاح در اصلاح روند امور و مديریت‌ها اثر دارد. اگر استيضاح به صرف آرام كردن فضاي سياسي باشد تاثير و ارزشي ندارد. بايد ارزيابي كنيم كه اين استيضاح به نفع مردم و كشور خواهد بود يا نه. اين حادثه و آلام آن براي مردم بزرگ بود. اما تعدد گزارش‌هاي موجود خود استيضاح را هم با چالش مواجه مي‌كند و در مجموع ضد و نقيض است. 
 
يك گزارش از سوي كميسيون يكي ديگر از سوي وزارتخانه و يك گزارش هم از سوي مراجع نظارتي بيرون مجلس تهيه شده است. در بعضي موارد اين گزارش‌ها در نقاطي يكديگر را نقض مي‌كنند. مبناي مجلس براي استيضاح گزارش كميسيون عمران است اما مبناي پاسخ‌هاي وزير گزارش وزارتخانه و راه آهن است و اينها هيچ‌وقت به نتيجه مشترك نمي‌رسند. در شرايطي كه توازني بين گزارش‌ها وجود ندارد اثربخشي استيضاح پايين مي‌آيد. با اين حال مسوولان وزارت راه بايد جوابگو باشند اما اينكه استيضاح وزير در اين شرايط چقدر به نفع كشور و اصلاح امور در وزارت راه است همچنان جاي سوال دارد. چون اين موضوع سياسي نيست فراكسيون اميد هم موضع‌گيري واحد فراكسيوني نكرده است.
 
 جان ٥٠ نفر در ميان است
جعفرزاده ايمن‌آبادي
عضو فراكسيون مستقلين ولايي
 
ما نه عقد اخوت با كسي بسته‌ايم و نه با كسي دشمني داريم. ما نماينده ملت هستيم. از طرف ديگر ما هم معتقديم استيضاح خوب نيست و عزل وزير درست نيست. اما وزراي ما انسان هستند. اگر بدانند در شش ماه آخر كار دولت اصلا و ابدا عوض نخواهند شد و هيچ كس هم از آنها سوال نخواهد كرد چطور كار خواهند كرد؟ ما تلاش مي‌كنيم كسي استیضاح و عزل نشود اما جان ٥٠ نفر انسان در ميان است و اگر يك روز هم از كار دولت مانده باشد هم وزير بايد به مجلس بيايد و پاسخ دهد.
 
من نمي‌دانم چقدر ممكن است استيضاح راي بياورد اما ما كار خودمان را انجام مي‌دهيم. متاسفانه شنيدم كه آقاي لاريجاني ترتيبي مي‌دهد كه استيضاح انجام نشود. اين چيز خوبي نيست.
 
 
وزير جواب قانع‌كننده بدهد استيضاح منتفي مي‌شود
محمدرضا تابش
نایب‌رييس فراكسيون اميد
 
اين استيضاح هنوز اعلام وصول نشده است. البته يك سري از نمايندگان آن را امضا كرده‌اند و حق آنهاست كه از وزير توضيح بخواهند. مسوولان مربوطه هم بايد بيايند وجواب بدهند.
 
اگر جواب‌ها قانع‌كننده باشد كه منتفي مي‌شود و اگر نبود كه استيضاح در صحن مطرح مي‌شود و مراحل خودش را طي مي‌كند آن وقت همه نمايندگان به پاسخ‌هاي وزير راي مي‌دهند. اما مجموعه گزارش‌هايي كه تا الان دنبال كرده‌ام نشان مي‌دهند كه در اين سانحه سوءمديريت اتفاق افتاده است.
 
هنوز تصميمي نگرفته‌ام
‌ سيدعلي ادياني‌راد
 عضو فراكسيون اصولگرايان ولايي
 
درباره اينكه استيضاح آقاي آخوندي چقدر جدي است و فراكسيون اصولگرايان چه نظري دارد هنوز نمي‌توانم نظري بدهم.معمولا پيشگويي كار انبيا و اوليای الهي است و تحليلي در اين باره ندارم. بايد اين نكته را هم اضافه كنم كه خود بنده هم هنوز درباره استيضاح تصميمي نگرفته‌ام.
 
مرجع : روزنامه اعتماد