به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۲۲۱۵۰

صداوسيما صداي بانوی سبز را هم درآورد

گروه سياسي: رییس سارمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از رویکرد کلی صدا و سیما نسبت به دولت یازدهم، از جمله مجموعه تحت مدیریتش، خواستار «کنارگذاشتن برخوردهای جناحی» شد.
معصومه ابتکا با اشاره به اینکه صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی تکالیفی بر عهده دارد، گفت: مهم ترین این تکالیف، انعکاس واقعیت‌هاست؛ بنابراین این رسانه نباید وارد جناح‌بندی‌ها، جبهه‌گیری‌ها و دسته‌بندی‌های خاص سیاسی بشود؛ بلکه باید واقعیت‌ها را مطرح کند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در رسانه ملی زحمات زیادی کشیده می شود که قربانی برخوردهای جناحی بخش‌هایی مثل معاونت خبر هستند، گفت: مثلا در حوزه محیط زیست فعالیت‌هایی صورت گرفته که نباید نادیده گرفته شود. در دوره های مختلف حدی از فعالیت و تولیدات محیط زیستی اتفاق افتاده، ولی در دوره ریاست آقای عسگری بخش تولیدات محیط زیستی تقویت شده و به سازمان محیط زیست فرصت‌هایی برای بیان اقدامات داده شد؛ اما این رویکرد در بخش خبر خیلی کمتر است.

وی با بیان این‌که بدیهی است انعکاس مشکلات و بیان انتقادات، بخشی از رسالت مهم رسانه ملی به حساب می آید، اظهار کرد: کسی منکر این موضوع نیست که رسانه ملی بدون طرح مشکلات و نقایص نمی‌تواند رسالت خود را ایفا کند، اما متاسفانه در برخی برنامه ها به ویژه در برنامه های تحت تسلط معاونت سیاسی و بخش خبر، از ابتدای دولت یازدهم، در مقابل دولت با جانبداری برخورد شده و جبهه‌گیری شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به اینکه صدا و سیما در انتشار برخی اخبار و انعکاس‌ندادن برخی اخبار دیگر و فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست جانبدارانه برخورد می‌کند، افزود: بخش‌های زیادی از اخبار فعالیت‌های ما در اخبار صدا و سیما به طور گزینشی حذف می‌شود؛ در حالیکه دانستن حق مردم است و انعکاس واقعیت‌ها و فعالیت‌های دولت و تلاش‌های آن برای بهبود وضعیت یکی از رسالت‌های رسانه محسوب می‌شود.

ابتکار اظهار کرد: بارها از بخش های خبری برای حضور در برنامه‌ها و فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست دعوت کرده‌ایم؛ ولی به جای بازتاب اصل موضوع و خبر، به حاشیه آن پرداخته‌اند و اساسا از انتشار اصل خبر اجتناب کرده‌اند. علاوه بر این برخی برنامه ها مثل بخش خبری 20:30 نقش تخریبی علیه اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست داشته‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه این بخش‌ها گاه موضوع را طوری منعکس کرده‌اند که با واقعیت هیچ سازگاری نداشته است، گفت: مثلا بخشی از حرف‌هایم را تقطیع کرده و پخش می‌کنند که یک بار به خاطر این کار، یک بلوای قومیتی در شرف وقوع بود. ماجرا از این قرار بود که در همایش حقوق محیط زیست ایران سخنرانی داشتم. بخش خبری صدا و سیما جمله‌ای را به طور بریده از من پخش کرد. یعنی جایی که گفتم تالاب جازموریان بین سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد، کلمه بلوچستان را از جمله ام بریده و اینطور مطرح شد که خانم ابتکار به قوم بلوچ توهین کرده است و البته موضوع را سریعا پی‌گیری و اصلاح کردیم.

وی افزود: علاوه بر این در برنامه "ثریا"، ماجرای ماشین الکترونیکی فردی به نام آقای "آرین" را علم و ادعا کردند که خانم ابتکار جلوی فعالیتش را گرفته، تا اینکه تصویر نامه‌ای را که به من منتسب شده و تصویر آن را از دور و بدون وضوح در برنامه نشان می دادند، در سایتی منتشر شد و متوجه شدیم که نامه جعلی است. این آقا در حال حاضر پرونده قضایی و حکم جلب دارد. حتی علیه برنامه ثریا هم به خاطر طرح چنین موضوع خلاف واقعی شکایت کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه از این دست ماجراها که به اعتقاد وی، صدا و سیما در آن‌ها قصد تخریب سازمان محیط زیست و دولت را دارد بسیار اتفاق افتاده است، گفت: صدا و سیما بر سر اعتراضات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست بلوایی ایجاد کرد و یک درخواست صنفی را سیاسی جلوه داد. در حقیقت رسانه‌ای که بخش خبر آن اخبار اقدامات و فعالیت‌های سازمان محیط زیست را منتشر نمی‌کند با یک طراحی از پیش تعیین‌شده با تعداد محدودی از کارکنان سازمان مصاحبه کرد و آن را مدام پخش می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان فهرست بلندبالایی در این مورد ارائه داد، افزود: اخیرا از هم یک مصاحبه یک ساعت و نیمه دکتر سعید متصدی معاون سازمان، سی چهل ثانیه به صورت تقطیع شده به نحوی پخش شد که گویی وی آلودگی هوا را طبیعی می داند. این در حالیست که آقای متصدی عمرش را برای مبارزه با آلودگی هوا صرف کرده است.

ابتکار با اشاره به مورد دیگری اظهار کرد: حتی در مورد پدیده‌ای مثل گرد و غبار، صدا و سیما به جای اتخاذ رویکرد علمی سعی می‌کند، جوری مسئله را مطرح کند که مردم عصبانی شوند و تصور کنند که ما در دفتر گرم و نرم خود نشسته‌ایم و برای حل مسائل محیط زیست تلاشی نمی کنیم. متاسفانه این رفتارها از رسانه ملی می تواند سبب دلسرد کردن مردم از کل مجموعه حاکمیت، همچنین موجب آسیب به نظام و بنیان‌های آن و بی‌اعتماد کردن مردم و متزلزل شدن اخلاق در کشور می‌شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه نظامی که مبتنی بر اخلاق و اصول و ارزش‌های معنوی شکل گرفته باید تفاوتی با نظام‌های بی‌دین و سکولار داشته باشد، افزود: در انتخابات آمریکا نامزدهای انتخاباتی حرف‌های زشتی به هم می‌زدند، یکدیگر را تهدید می‌کردند و حتی از تهمت زدن خودداری نمی‌کردند؛ اما این وضعیت نباید در کشور ما به عنوان یک کشور دینی حاکم باشد. ابتکار با بیان اینکه دولت فضای آزادی بیان ایجاد کرده است ادامه داد: رئیس‌جمهور به تضارب آرا معتقد است؛ اما آیا باید در چنین شرایطی طوری برخورد کنیم که مسائل جنبه تخریبی پیدا کند؟

ابتکار افزود: در دوران آقای عسگری در بخش‌های تولیدی امکان و فرصت گفت‌وگو به سازمان محیط زیست داده شد. در شبکه‌های استانی در شرایط حاضر نیز در همه سفرهای استانی نشست و گفت‌وگوی زنده با مردم دارم که فرصت خوبی برای تشریح اقدامات سازمان محیط زیست و دولت یازدهم است. همچنین در موضوع فرهنگ حفاظت از محیط زیست کارهای خوبی در صدا و سیما در حال انجام است؛ اگرچه با توجه به وسعت چالش‌ها و عقب‌ماندگی‌های فرهنگی تعداد این برنامه‌ها بسیار کم است، ولی به طور کلی در دوره ریاست آقای عسگری بهبود در این زمینه‌ها کاملا مشهود است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: خواست و اراده آقای عسگری بر این است که در حوزه خبری نیز تعادلی اتفاق بیفتد؛ ولی در حوزه سیاسی و خبر کار صرفا دست ایشان نیست و از اختیارات کافی برخوردار نیستند تا بتوانند تعادل را برقرار کنند. ابتکار با تاکید بر اینکه هیچ کس در دولت اعتقاد ندارد که رسانه ملی نقد و مشکلات را مطرح نکند، گفت: برخورد صدا و سیما نباید یک‌سویه و عیب‌جویانه باشد. باید ببینیم در این دوره نسبت به ادوار گذشته رسانه ملی چطور برخورد کرده و اساسا سیاست معتدل رسانه‌ای چیست؟ طبیعی است این رفتار صدا و سیما، مردم را بی‌اعتماد می‌کند و مردم نمی‌دانند حرف چه کسی را باور کنند. همین موضوع باعث شده برخی از مردم برای دریافت اخبار و اطلاعات سراغ کانال‌های دیگر بروند و این رفتار به لحاظ جذب مخاطب به صدا و سیما آسیب زده است.

وی با بیان اینکه مردم واقعیت‌ها را می‌بینند و متوجه هستند که شرایط عمومی اقتصادی نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده و تورم‌ تا حدی مهار شده است گفت: مردم حس می‌کنند که فضا برای فعالیت گروه‌ها و تشکل‌ها باز شده است و امکان نقد در جامعه وجود دارد. کشور آرامش پیدا کرده و تنش‌ها تا حدی حذف شده است. اگر در دوره‌ای دولت خلاف قوانین عمل می‌کرد و مجلس را در راس امور نمی‌دانست این دولت آنطور برخورد نمی‌کند، بلکه همه می‌دانند که دولت یازدهم دنبال حل مشکلات است و دولت مشکل‌سازی نیست. بر مردم پوشیده نیست که دولت در تعامل با جامعه بین‌الملل، در حل مسائل برجام و حل مسائل منطقه‌ای مشی اعتدال را پیش گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه البته این دولت هم ایراداتی دارد اظهار کرد: مگر می‌شود کسی کار اجرایی انجام دهد و ایراد نداشته باشد؛ اما باید قضاوت را به مردم بسپاریم. رسانه ملی نباید جانبدارانه به این مسائل وارد شود. اگر در عصر حاضر با وجود همه تحولات در حوزه ارتباطات و رسانه، فناوری‌های نوین، شبکه‌های اجتماعی، روش‌های ارتباطی جدید و توسعه علوم ارتباطات، پایبندی اخلاقی نباشد و تعلق خاطر به واقعیت و حقیقت وجود نداشته باشد و خبرنگار فداکارانه پای حقیقت نایستد و راستگویی را ملاک قرار ندهد، هیچ پیشرفت رسانه‌ای اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: آزادی بیان، فناوری حوزه ارتباطات و دسترسی به اطلاعات کافی نیست. رسانه‌ها باید اخلاق و دستیابی به حقیقت را سرلوحه قرار دهند. اگر اخلاق نباشد و هدف وسیله را توجیه کند و آن وسیله "دروغ" باشد، جامعه به هیچ جا نمی‌رسد. این اتفاقات در جریان انتخابات آمریکا و برای فیس بوک رخ داد. در ارتباط با سوریه نیز این اتفاق می‌افتد. عده‌ای معتقدند وقایع اخیر سوریه فاجعه بوده و تنها آسیب‌های مردمی را مورد توجه قرار می‌دهند و نقش تروریست‌ها ، جنایت‌ها و دخالت‌های بیگانگان را لحاظ نمی‌کند. در طرف دیگر نیز عده‌ای آسیب‌های انسانی و لطمات به کودکان را نمی‌بینند. یعنی یک رسانه معتقد است حلب آزاد شده و رسانه دیگر معتقد است که حلب سقوط کرده است اما همه اینها جنگی خبری و روانی است که از واقعیت و تصویر همه‌جانبه فاصله دارد. در حالی که رسانه‌ها بیش از هر زمانی نسبت به این موضوع مسئولیت و نقش دارند.