به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۳ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۱۲۲۲۶۰
سخن نخست بخش اجتماعی روزنامه‌ی بهار

برای همه‌ی ایران

برای همه‌ی ایران
احمد ابوالفتحی

گروه جامعه: تا پیش از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌هایی که امکان شکل دادن به دفترهای استانی و شهرستانی نداشتند ناگزیر بودند که پابند پایتخت شوند. در آن شرایط اگر فرصتی برای عرض‌اندام شهرستان در قالب گزارش‌های اجتماعی در این نشریات ایجاد می‌شد، وضعیت استثناییِ دلنشینی رخ داده بود که بسیار به چشم می‌آمد و به اعتبار رسانه می‌انجامید. حالا عصر فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی است. دسترسی به نقطه‌نقطه‌ی جهان سهل شده است و به‌تبع آن امکان لمس جزء جزء مسائل شهرستان‌ها برای خبرنگار حوزه اجتماعی فراهم آمده است. این مسئله که نشریات ما از این امکان چگونه استفاده می‌کنند دغدغه این نوشته نیست.

هدف از این نوشته تبیین رویکرد کلی بخش اجتماعی روزنامه بهار است و بهتر است فقط به همین موضوع بپردازیم: ما در بخش اجتماعی روزنامه بهار از پایتخت‌گرایی دل خوشی نداریم. ترجیح می‌دهیم بهاری برای همه ایران باشیم و امیدواریم که بتوانیم با گسترش هر چه بیشتر ارتباطمان با شهر شهر ایران عزیز رسانه‌ای باشیم در خدمت رساندن صداهای نادیده مانده.

در این مسیر به هیچ وجه امکان جاه‌طلبی برای ما فراهم نیست. روزنامه‌نگاری در این روز و روزگار اقدامی عجیب است. از تبعات گوارای گسترش شبکه‌های اجتماعی گفتیم، از تبعات ناگوارش هم بگوئیم که یکی ایجاد توهم دانستن برای کاربران است که ایجاد این حس به فراگیرشدن هرچه بیشتر تصور بی‌نیازی نسبت به مطبوعات و کتاب انجامیده است. در این شرایط روزنامه‌داری و روزنامه‌نگاری از مشاغل رو به انقراض محسوب می‌شوند و روزنامه‌دار و روزنامه‌نگار برای کند کردن روند انقراض مجبور به صرفه‌جویی و آهسته قدم برداشتن هستند. قدم‌های ما هم آهسته و صرفه‌جویانه خواهد بود. نیامده‌ایم که هیچ سقفی را بشکافیم و این اعتراف دردناکی است. اگر اقدامات بزرگ نتیجه آرزوهای بزرگ است از ما انتظار اقدام بزرگ نداشته باشید. ما آمده‌ایم تا آهسته آهسته، به حرکتی پیوسته دست بیابیم و بهاری بسازیم که رنگ چهارفصل سال را ببیند. امیدواریم این اتفاق رخ دهد و بتوانیم بی‌آنکه آرزویی بزرگ داشته باشیم، کاری بزرگ انجام دهیم.

کار بزرگ در صورتی رخ می‌دهد که بخش اجتماعی روزنامه بهار تنها روایت‌گر صرف و بی‌انگیزه مسائل اجتماعی نباشد. ما می‌خواهیم بر روندهای موجود در زمینه‌های اشتغال، محیط زیست، مسائل شهری، میراث فرهنگی آموزش و پرورش و کودکان، جوانان اوقات فراغت و... تاثیرگذار باشیم. نمایاندن جنبه‌های مغفول‌مانده‌ی این روندها، نورافشانی بر مسائل اجتماعی مهمی که در معرض فراموشی قرار گرفته‌اند و پی‌گیری اخباری که دهان‌به‌دهان می‌گردند، برای شفاف‌سازی صحت‌ و سقم آن‌ها از جمله کارهایی است که می‌توانیم در این مسیر انجام دهیم.

نمی‌خواهیم تنها به تیرگی‌ها بپردازیم. اجتماع بستری رنگارنگ است. در این بستر سیاه بیش از همه رنگ‌ها به چشم می‌آید اما این به معنای عدم وجود دیگر رنگ‌ها نیست. از هدف‌هامان این است که به جنبه‌های روشن و امیدبخش اجتماع هم خواهیم بپردازیم. آن‌چه که می‌تواند یاری‌رسان ما باشد تا با وجود کمبودهای متعدد موجود بتوانیم در مسیر انجام کاری بزرگ قدم برداریم توجه مخاطبانمان و همراهی کارشناسان و مسئولین است. تلاش ما نقد وضع موجود است و کسانی که به نقد می‌پردازند خود باید نقدپذیر باشند. نقدمان کنید.
مرجع : روزنامه بهار