به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۴ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۲۲۲۷۰
شورای امنیت رای به توقف شهرک‌سازی‌ها داد

خشم اسراييل از راي ممتنع آمريكا در شوراي امنيت

نتانیاهو: به قطعنامه پایبند نخواهیم بود
گروه بين الملل: دفتر نخست وزیر رژیم اسراييل اعلام کرد که این رژیم هرگز به قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌ها پایبند نخواهد بود.
خشم اسراييل از راي ممتنع آمريكا در شوراي امنيت
دفتر بنیامین نتانیاهو، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل با این قطعنامه "خصمانه و شرم آور" از سوی سازمان ملل مخالف است و هرگز به آن پایبند نخواهد بود. در این بیانیه آمده است: اسرائیل با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای باطل کردن پیامدهای قطعنامه سازمان ملل همکاری خواهد کرد.

در همین حال دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت: ما پیش‌بینی می‌کردیم که واشنگتن علیه این قطعنامه "شرم آور" از حق وتو استفاده کند. من مطمئنم که دولت جدید آمریکا و دبیر کل جدید آن مرحله جدیدی را در روابط میان سازمان ملل و اسرائیل آغاز خواهند کرد. نماینده اسرائیل در شورای امنیت مدعی شد: قطعنامه شورای امنیت "پیروزی تروریسم و خشونت است!"

یووال اشتاینز، وزیر انرژی نیز گفت: آمریکا از اسرائیل دست کشیده است. این یک قطعنامه علیه شهرک‌سازی‌ها نیست بلکه علیه اسرائیل و مردم یهود است. از سوی دیگر یک مسئول عالیرتبه اسرائیلی گفت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و جان کری، وزیر خارجه وی پشت پیش‌نویس قطعنامه ضد شهرک‌سازی هستند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت: این مسئول این اقدام آمریکا را "شرم آور" دانست و گفت که آمریکا به شکل محرمانه با فلسطینی‌ها برای توجیه پیش‌نویس قطعنامه ضد شهرک‌سازی در کرانه باختری همکاری کرده است. شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی را محکوم کرده و خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها شده است.

به گزارش ایسنا، آمریکا که معمولا چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کرد، به این قطعنامه رای ممتنع داد و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن رای مثبت دادند. اغلب حاضران در جلسه شورای امنیت پس از تصویب این قطعنامه دست زدند.

به گزارش بی‌بی سی، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، با استقبال از این تصمیم، به رویترز گفت: "این روز پیروزی حقوق بین‌الملل، پیروزی برای زبان متمدنانه و گفت‌وگو و رد نیروهای افراطی در اسرائیل است." ران پروسور، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، از رای ممتنع آمریکا انتقاد کرد و گفت، تردیدی ندارد که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و همچنین آغاز به‌کار دبیر کل جدید سازمان ملل، نقطه عطفی در روابط اسرائیل و سازمان ملل رقم خواهد خورد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، گفته است: "درباره سازمان ملل هم، امور از پس از ۲۰ ژانویه متفاوت خواهد بود." سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: آمریکا همچنان خود را به تامین امنیت اسرائیل متعهد می‌داند، اما رای ممتنع به معنی تاکید آمریکا بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل، به عنوان راه حل مساله فلسطین است.

خانم پاور گفت: مشکل شهرک‌سازی‌ها چنان بد شده که "راه‌حل دو کشور" را به خطر انداخته است.
ساختن شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی فلسطینی یکی از مسائل عمده‌ای است که مذاکرات صلح را با مانع روبه‌رو کرده است. حدود نیم میلیون یهودی در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که اسرائیل در زمین‌های اشغال‌شده پس از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی ساخته است. این شهرک‌ها مطابق حقوق بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شوند، اما اسرائیل این مساله را قبول ندارد.